Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Fakturere med eller uten mva når man ikke er mvapliktig selv?

Helge

Profesjonell Googlesøker
Om du ikke er mva pliktig så må du kreditere fakturaene og sende ut nye som olafmoriarty sier. Firmaet vil nok mest sannsynlig nekte å betale visst ikke.

Jeg kan legge opp et eksempel på hvordan mine fakturaer ser ut senere når jeg kommer hjem idag ;)
 

Ståle

Medlem
Tingen er jo at du skal betale inn mva til staten, og firmaet som du sendte fakturaen til, vil kreve mva tilbake fra staten. Når du ikke betaler inn mva så blir det skeis.
 

Dag Frogner

Supermedlem
Ja, ettersom jeg skjønner på dette spørsmålet så må jeg altså betale tilbake 25% til de firmaene som har fått faktura med mva fra meg?

Det er jo greit nok, jeg vil jo absolutt gjøre dette riktig, men jeg har et annet problem.

De første fakturaene sendte jeg ut via et faktureringsprogram som heter "Faktura Larsen", men dette bruker jeg ikke lenger og det eneste jeg har nå et fakturaene i .pdf-fil som jeg har tatt vare på. I regnskapsprogrammet jeg bruker nå, har jeg altså ikke disse gamle fakturaene, så da blir jo spårsmålet hvordan jeg sender ut kreditnota nå?
 
Sist redigert:

zapotek

Medlem
De første fakturaene sendte jeg ut via et faktureringsprogram som heter "Faktura Larsen", men dette bruker jeg ikke lenger og det eneste jeg har nå et fakturaene i .pdf-fil som jeg har tatt vare på.

Arrrgh! Tror du må sette deg inn i saker og ting med en gang før du får mer trøbbel. ALLE BILAG (deriblant fakturaer) skal du oppbevare i 10 år! Du trenger dem selvsagt også til regnskapet ditt (enten elektronisk eller lagret på papir).

Når det gjelder kredittnota så får den et eget fakturanummer, så du trenger i prinsippet ikke å se på den gamle fakturaen. (MEN IGJEN, DU TRENGER DEN TIL REGNSKAPET DITT!!!)
 

Santo

Active Member
Arrrgh! Tror du må sette deg inn i saker og ting med en gang før du får mer trøbbel. ALLE BILAG (deriblant fakturaer) skal du oppbevare i 10 år! Du trenger dem selvsagt også til regnskapet ditt (enten elektronisk eller lagret på papir).

Men han sier jo at han har de i .pdf-format og det holder vel? Da kan han jo skrive ut så mange kopier han vil, og det er vel de som er interessante, og ikke programmet som laget de?
 

peterandrej

pensjonert moderator
For noe rot. Her må du ta kontakt med profesjonelle som har peiling og som kan hjelpe deg. Å ta inn MVA når du ikke skal det, er jo å svindle både staten og kundene dine. Det er jo selvsagt straffbart. Men dette gjelder vel svært små beløp, så da kommer du vel unna hvis du viser vilje til å rydde opp i rotet ditt.

Ta kontakt med profesjonelle. Altså en regnskapsfører eller et regnskapsbyrå. Legg fram saken, og få de til å hjelpe deg å få dette korrekt. Ja, det koster sikkert noen kroner, men den smellen får du bare ta som en lærepenge.
 

oddbjoro

Medlem
Takk for meget godt svar olalmoriarty!
Det var et meget nyttig eksempel for meg. Nå må jeg bare finne meg et firmanavn, og få sendt inn registreringen :)

Du skulle fått ryktepoeng også, men ser ut til at jeg sistemann jeg ga til, var deg, så jeg må vel finne en annen å gi til først :)
 

Dag Frogner

Supermedlem
Jeg skjønner jo at jeg har gått på en skikkelig smell og jeg er mer enn villig til å rydde opp etter meg. Dette er IKKE noe jeg har gjort med vilje for lure hverken stat eller kunder. Det er snakk om 7000,- som jeg har fakturert for mye så disse må jeg da selvfølgelig få betalt tilbake til mine kunder.

Her er et svar hentet fra bedin.no:

Hvis kunden din IKKE har betalt den første fakturaen (inkl mva) så venter han bare til den nye fakturaen kommer og betaler denne. Hvis din kunde allerede har betalt den opprinnelige fakturaen m/mva, har han betalt for mye til deg. Du må derfor tilbakebetale differansen.

Jeg betaler tilbake differansen, helt ok. Men hvordan? Skal jeg bare ta kontakt med mine kunder og be de sende meg faktura på beløpet som jeg da betaler? Jeg må jo sende de en kreditnota på det oprinnelige beløpet, men jeg kan jo ikke fakturere på nytt siden pengene allerede er betalt til meg.

Et par av disse fakturaene er fra 2008 og derfor syntes jeg jo det er rart at jeg ikke har hørt noe fra disse firmaene. For som dere sa så vil jo de få tilbake pengene fra staten, men når jeg ikke har betalt inn disse så kan jo umulig mine kunder få dette tilbake. Eller vil staten betale tilbake til mine kunder og komme til meg å kreve det inn igjen?

Jeg trodde jeg hadde satt meg godt inn i ting, men skjønner at jeg har en hel del å lære...
 
Sist redigert:

Santo

Active Member
Et par av disse fakturaene er fra 2008 og derfor syntes jeg jo det er rart at jeg ikke har hørt noe fra disse firmaene. For som dere sa så vil jo de få tilbake pengene fra staten, men når jeg ikke har betalt inn disse så kan jo umulig mine kunder få dette tilbake. Eller vil staten betale tilbake og komme til meg å kreve det inn igjen?

De har nok fått tilbake disse pengene fra staten. Dette sjekkes ikke opp i hvert tilfelle, men de vil (som deg) kunne få problemer ved et bokettersyn.
 
Ja, det må de. Du har fortsatt fått 25 % ekstra som du ikke har krav på, den eneste forskjellen er at det er staten og ikke kunden som dekker den ekstrautgiften.

Jeg betaler tilbake differansen, helt ok. Men hvordan? Skal jeg bare ta kontakt med mine kunder og be de sende meg faktura på beløpet som jeg da betaler? Jeg må jo sende de en kreditnota på det oprinnelige beløpet, men jeg kan jo ikke fakturere på nytt siden pengene allerede er betalt til meg.

Med mindre det er snakk om tusenvis av kunder som har handlet for sju kroner hver: Ta en telefon til regnskapsavdelingen deres. Fortell dem at du har gjort en tabbe og sendt dem feil faktura, og at du derfor kommer til å sende kreditnota samt en ny faktura. Du understreker både på telefon og i et følgebrev til fakturaen/kreditnotaen (som selvsagt sendes i samme konvolutt) at den nye fakturaen IKKE skal betales, da den allerede er betalt og bare er ment å erstatte tidligere faktura. Og mens du har dem på telefon, ber du om et kontonummer du kan tilbakeføre det overløpende beløpet på. Dette bør du kunne gjøre enkelt i nettbanken din, før på merknaden "feil innbetaling tilbakeføres jf. kreditnota 00000001" eller noe sånt. Kreditnota og ny faktura føres selvsagt på dagens dato slik at momsproblematikken vil bli rettet opp.

For å oppsummere punktvis med en faktura på 1000 kroner som eksempel:

1. Avtalt beløp er 1000 kroner eks.mva. Du sender en faktura på 1250 kroner og skriver på fakturaen at det er inkludert 25 % mva. Kunden betaler denne fakturaen.
Resultat: Du er 1250 kroner i pluss. Kunden er 1250 kroner i minus.

2. Kunden sender inn momsoppgaven og får 250 kroner tilbake fra staten. Både kunden og staten går ut fra at du kommer til å sende inn disse 250 kronene, men ettersom leverandørnavnet ikke er spesifisert på momsoppgaven, kommer ikke staten til å purre deg på dette før de begynner med bokettersyn.
Resultat: Du er 1250 kroner i pluss. Kunden er 1000 kroner i minus. Staten er 250 kroner i minus.

Og det er her du er nå. Du innser at du har gjort en feil, at det du har gjort i praksis er å snyte staten for 250 kroner, noe som kan ha negative virkninger både for deg og kunden ved et eventuelt bokettersyn og i tillegg vil føre til velferdssamfunnets fall og alt det der. Derfor gjør du dette for å rette opp:

3. Du sender kunden kreditnota som nullstiller den gamle fakturaen og ny faktura på kroner 1000, der det kommer klart og tydelig fram at 0,- kroner av dette er mva. Samtidig overfører du 250 kroner til kontonummeret du får opplyst av kunden.
Resultat: Du er 1000 kroner i pluss. Kunden er 750 kroner i minus. Staten er 250 kroner i minus.

4. Når kunden sender inn neste momsoppgave, vil dette inkludere kreditnotaen som nullstiller fakturaen de en gang betalte 250 kroner i moms på. Det betyr at i denne perioden har de for den fakturaen betalt minus 250 kroner i mva, og de må derfor betale inn dette beløpet nå.
Resultat: Du er 1000 kroner i pluss. Kunden er 1000 kroner i minus. Staten er 0 kroner i minus.

... sånn som det skal være, altså.

NB: Noe av det overstående er synsing. Har aldri vært i nøyaktig samme situasjon selv, men synes det virker utrolig logisk at det bør fungere på denne måten.
 
Sist redigert:

sta

Medlem
Er du i en posisjon der du relativt snart kan momsregistrere deg? Når du momsregistrerer deg har du mulighet for å søke om tilbakegående avgiftsoppgjør for tiden før du ble registrert. Da kunne du kanskje ført denne momsen på dette oppgjøret og betalt pengene til Staten frem for å betale dem tilbake til dine kunder.

Dette er bare en tanke fra min side og jeg vet ikke om det er mulig/lovlig. Jeg ville tatt en telefon til Fylkesskattekontoret og pratet med dem om hva du bør gjøre. Jeg tviler sterkt på at de er ute etter å "ta deg" siden du tar kontakt og viser vilje til å ordne opp.

Lykke til.....
 

nilsh

New Member
Au, da har jeg nettopp brent meg på dette. Sendte nettopp ut en faktura på 10000 ink. 25% mva..
 
Topp