Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Fjern revisjonsplikt for små aksjeselskaper

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Det var en avstemning om det for en stund tilbake siden, men forslaget ble nedstemt. Nå skal det nevnes at juryen besto av organisasjoner bestående av revisorer som tjener mye penger på akkurat dette, noe som betyr at det var en ganske så bias jury.

Personlig tror jeg at vi enten får det i løpet av de neste 6 mnd, hvis ikke må vi nok vente til de rødgrønne trer ned fra tronen sin.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Jeg støtter opprettelsen av en ordning for små AS'er som kan sees på som et slags "lavterskel"-tilbud for grundere. Man kan f.eks ha omtrent de samme kravene som til ENKs, som sier at revisjonsplikt inntrer etter en omsetning over 5 millioner, eller dersom man har flere enn 5 ansatte (tror jeg det var).

Det vil stoppe dette tullet med NUF-selskaper, samt være et aktivt grep for å fronte en bedre næringspolitikk. Dessuten er det jo antagelig en god kvinnesak, da man vet at kvinner er mer forsiktige enn menn når det kommer til opprettelsen av selskaper. AS er dyrt og krever en del egenkapital, noe som sikkert er legger en demper på mange.
 

zapotek

Medlem
Revisjonsplikten er jo der bare for at Skatteetaten slippe å ta så mange bokettersyn (med andre ord, Norske småfirma må betale bokettersynene selv).

En ting det prates lite om i denne debatten er de urettferdige skattereglene for enkeltmannsforetak. At vi ikke har et bunnfradrag slik som ansatte har er rett og slett sinnsykt urettferdig.
 

zapotek

Medlem
Jepp det er det. Problemet er at det virker som staten ser på alle firma, enkeltmannsforetak som store konsern, som onde kapitalister som utnytter stakkars arbeidere.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
@zapotek - høhø, ja, stemmer jo i og for seg det da, har du noensinne hatt en så kjip og streng sjef som når du jobber for deg selv...? Jeg utnyttes ihvertfall jevnlig på det groveste ;)

Men ja, det trengs en bedre AS-ordning for oss små, det ideelle hadde jo også vært om det inkluderte en mer "elegant" overgang til "vanlig" AS hvis/når man blir større. F.ex. å slippe revisjon og lavere krav til egenkapital ville ha hjulpet voldsomt. Men kanskje et krav om å bruke godkjent regnskapsfører istedet, som en slags mellomting, kunne ha vært en ide.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Men ja, det trengs en bedre AS-ordning for oss små, det ideelle hadde jo også vært om det inkluderte en mer "elegant" overgang til "vanlig" AS hvis/når man blir større. F.ex. å slippe revisjon og lavere krav til egenkapital ville ha hjulpet voldsomt. Men kanskje et krav om å bruke godkjent regnskapsfører istedet, som en slags mellomting, kunne ha vært en ide.

Egentlig et godt forslag. Det er jo ikke krav om dette med godkjent, ekstern regnskapsfører i et ENK, så hvis man gjorde dette til et krav for små AS, så ville jo det også skilt det ut fra de andre små selskapsformene ENK, DA og ANS.

Jeg har ekstern regnskapsfører selv om jeg bare har et lite ENK, og synes det må være sånn.
 
Ekstern RF?

Hensikten med å droppe revisjonsplikten er vel ene og alene snakk om å spare penger. Hvorfor skal jeg som er regnskapskyndig måtte da bli pålagt å ha en ekstern regnskapsfører?

Synes det blir dumt å spare penger ved å ta bort revisjonsplikten og pålegge å ha ekstern regnskapfører, da er du like langt.

Jeg synes ordningen med å lage en ny selskapsform hvor en kan ha mindre aksjekapital, men samtidig samme rettigheter som AS uten revisjonsplikt. Revisjonsplikt over en viss omsetning samme som for EN, ANS og DA i dag. Dette virker å være en god plan med et slags mikro aksjeselskap, men dagens skattesystem og oppgaveplikter må betydelig forenkles.
wq
Hensikten med revisjonsplikten for AS er jo å verne om tredjepart (banken, leverandører, kunder), gi beskjed til omverden dersom noe ikke er som det skal være. Samt verne om lover og regler, med tilbakemelding til skatteetaten. Slik som Norge er i dag bør denne ordningen fortsatt bestå, heller lage ny selskapsform. Det vil forhåpentligvis også gjøre at mindre starter NUF når de egentlig ikke er et norsk utenlandsk foretak.

Det skal nevnes at jeg ikke er helt uavhengig i denne saken, da jeg selv jobber som revisor...
 
Topp