Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Flere spørsmål om bokføring

Hei alle sammen,

jeg driver et ENK med kun meg i arbeidsstokken! For tiden utfører jeg selv bokføringen da det i grunn er under 50 bilag i året og næringsdriften er ganske rett fram.

Jeg er spørsmål om to forskjellige ting ved bokføringen:


1. Har jeg ført opp eksempelet under korrekt med tanke på mva?

Kjøper kontorrekvisita i butikken. Kassekvitteringen bokføres slik:
2710 Inngående mva, høy - Debet 25,-
6800 Kontorrekvisita - Debet 100,-
2400, 20002 Leverandørgjeld Tanum - Kredit 125,-

Printer ut bankbilaget fra nettbanken. Bokføres slik:
2400, 20002 Leverandørgjeld Tanum - Debet 125,-
1920 Bankinnskudd - Kredit 125,-

Grunnen til at jeg spør er fordi at i konto 6800 Kontorrekvisita ser det jo ut som om jeg kun har brukt 100,- , og ikke 125,- som jeg egentlig la igjen i butikken. Er dette feil, eller er det slik det skal se ut? Jeg vil nødig sitte med næringsoppgaven i januar og riste i frykt for feilføringer ;)

2. Jeg bruker Skandiabanken både privat og til bedriften. Jeg har opprettet forskjellige konti der Konto 1 er Privatkonto, Konto 2 er Driftskonto firma, Konto 3 Skattekonto, Konto 4 mva-konto.

Jeg har hatt noen slike eksempler nå: Kunde betaler inn 13.000,- på Driftskontoen min. Jeg bruker Konto 2061 Kontantuttak i bokføringen og overfører alle 13.000,- til min private konto. Så må jeg kanskje kjøpe kontorrekvisita i butikken, og det gjør jeg på et kort knyttet til min PRIVATE konto. Jeg bokfører så kvitteringen og bankbilaget slik som i spørsmål 1. Poenget er bare at i Bokføringen min står det f. eks at 1920 Bankinnskudd Debet er 50.000,- mens Kredit er 51.000,- (pga "kredit bankinnskudd ved varekjøp"). Er dette helt feil? Det ser jo ut som om jeg er i minus i bankkontoen? (Det totale Debet - Kredit i regnskapet går i 0, slik at sånn sett er det korrekt).

Beklager rotete formulering, jeg klarer ikke helt å samle hodet rundt disse spørsmålene. Jeg er egentlig livredd for at skattefuten skal finne en kommafeil og sende et inkassokrav på 1mill min vei (selv om årlig omsetting er under 200k). Jeg ønsker at alt skal se riktig og bra ut! =)
 

Johan

Medlem
Hei alle sammen,

jeg driver et ENK med kun meg i arbeidsstokken! For tiden utfører jeg selv bokføringen da det i grunn er under 50 bilag i året og næringsdriften er ganske rett fram.

Jeg er spørsmål om to forskjellige ting ved bokføringen:


1. Har jeg ført opp eksempelet under korrekt med tanke på mva?

Kjøper kontorrekvisita i butikken. Kassekvitteringen bokføres slik:
2710 Inngående mva, høy - Debet 25,-
6800 Kontorrekvisita - Debet 100,-
2400, 20002 Leverandørgjeld Tanum - Kredit 125,-

Printer ut bankbilaget fra nettbanken. Bokføres slik:
2400, 20002 Leverandørgjeld Tanum - Debet 125,-
1920 Bankinnskudd - Kredit 125,-

Grunnen til at jeg spør er fordi at i konto 6800 Kontorrekvisita ser det jo ut som om jeg kun har brukt 100,- , og ikke 125,- som jeg egentlig la igjen i butikken. Er dette feil, eller er det slik det skal se ut? Jeg vil nødig sitte med næringsoppgaven i januar og riste i frykt for feilføringer ;)
Det er helt korrekt. MVA er ingen kostnad, kun en likviditetsbelastning. Når du kjøper rekvisita for 125,- koster det 100 + at du legger ut kr 25 i mva som du senere motregner mot utgående mva.

2. Jeg bruker Skandiabanken både privat og til bedriften. Jeg har opprettet forskjellige konti der Konto 1 er Privatkonto, Konto 2 er Driftskonto firma, Konto 3 Skattekonto, Konto 4 mva-konto.

Jeg har hatt noen slike eksempler nå: Kunde betaler inn 13.000,- på Driftskontoen min. Jeg bruker Konto 2061 Kontantuttak i bokføringen og overfører alle 13.000,- til min private konto. Så må jeg kanskje kjøpe kontorrekvisita i butikken, og det gjør jeg på et kort knyttet til min PRIVATE konto. Jeg bokfører så kvitteringen og bankbilaget slik som i spørsmål 1. Poenget er bare at i Bokføringen min står det f. eks at 1920 Bankinnskudd Debet er 50.000,- mens Kredit er 51.000,- (pga "kredit bankinnskudd ved varekjøp"). Er dette helt feil? Det ser jo ut som om jeg er i minus i bankkontoen? (Det totale Debet - Kredit i regnskapet går i 0, slik at sånn sett er det korrekt).

Beklager rotete formulering, jeg klarer ikke helt å samle hodet rundt disse spørsmålene. Jeg er egentlig livredd for at skattefuten skal finne en kommafeil og sende et inkassokrav på 1mill min vei (selv om årlig omsetting er under 200k). Jeg ønsker at alt skal se riktig og bra ut! =)[/QUOTE]
Det siste her skjønte jeg ikke noe av. Tror du må prøve å reformulere deg
 
Reformulering av spørsmål 2:

Jeg er kunde i Skandiabanken og har konto der som privatperson. Jeg styrer også foretaket fra samme bank.

Kontooppsettet mitt ser slikt ut:

Konto 1: Privatkonto
Konto 2: Driftskonto (firma)
Konto 3: Skattekonto (firma)
Konto 4: MVA-konto (firma)

Kunder betaler inn til Konto 2 Driftskonto. Jeg tar ut lønn av dette ved å overføre penger fra Driftskonto til Privatkonto og bokfører det som normalt. Jeg må så kjøpe ting til firmaet (kontorrekvisita, renholdsmidler etc.). Disse kjøper jeg i butikk med et bankkort knyttet til min privatkonto. Likevel bokfører jeg dette som om alt gikk gjennom firmaets konto (Konto 2, 3 og 4). Er dette lov å gjøre, eller må jeg f. eks ha utleggsark som bekrefter at jeg som privatperson har lagt ut for meg som forretning?

Det jeg gjør skaper en ubalanse i Konto 1920 Bankinnskudd da jeg f. eks har fått inn debet 50k men har en kredit på 51k (50k overført lønn til privatkonto i lønn, av de 50k har jeg brukt 1k i driftsmidler). Det ser ut som om jeg i praksis har minus i konto?

Eller misforstår jeg hele greia? Takk for svar! =)
 

Steve Cash

Medlem
Hvis du betaler utgifter i firmaet med private penger så kan du ikke føre kredit konto firma, men kredit innskudd kontanter, dette tilsvarer post 2055 på næringsoppgave 1 (RF-1175). Alså, hvis du betaler en leverandør så blir det debet leverandørkonto, kredit 2055.

En annen måte å gjøre det på er å overføre penger fra driftskonto til privatkonto senere, og stifte overføringen sammen med kvitteringen fra butikken.

Et par ting å merke seg:
En får ikke fradrag for kostnader som er betalt kontant hvis beløpet er over kr 10 000. Det samme gjelder hvis det er flere enkeltbeløp på til sammen 10 000, f.eks. månedlig husleie.
Hvis det ikke er betalt med penger fra lommeboka, men fra en privat bankkonto bør det gå bra selv om beløpet er over 10 000 hvis en legger ved bankutdrag fra privatkontoen.

Forresten så trenger en ikke reskontroføre kontantkjøp hvis ikke varene er til videresalg eller som innsatsfaktor i produksjon, så det holder å føre debet 6800 kredit 2055.

Jeg anbefaler uansett å bruke firmakonto mest mulig ved kjøp til firmaet, det er ryddigst. Hvis du ikke har bankkort på den, så er det lurt å skaffe seg et.
 
Hvis du betaler utgifter i firmaet med private penger så kan du ikke føre kredit konto firma, men kredit innskudd kontanter, dette tilsvarer post 2055 på næringsoppgave 1 (RF-1175). Alså, hvis du betaler en leverandør så blir det debet leverandørkonto, kredit 2055.

Dette var jo logisk og greit! Da gjør jeg det akkurat som du foreslår, Steve.

En annen måte å gjøre det på er å overføre penger fra driftskonto til privatkonto senere, og stifte overføringen sammen med kvitteringen fra butikken.

Jeg satser på det første alternativet ;)

Et par ting å merke seg:
En får ikke fradrag for kostnader som er betalt kontant hvis beløpet er over kr 10 000. Det samme gjelder hvis det er flere enkeltbeløp på til sammen 10 000, f.eks. månedlig husleie.
Hvis det ikke er betalt med penger fra lommeboka, men fra en privat bankkonto bør det gå bra selv om beløpet er over 10 000 hvis en legger ved bankutdrag fra privatkontoen.

Dette er et veldig greit poeng å få med seg.

Jeg anbefaler uansett å bruke firmakonto mest mulig ved kjøp til firmaet, det er ryddigst. Hvis du ikke har bankkort på den, så er det lurt å skaffe seg et.

Dette skal jeg seriøst vurdere å gjøre. Men for meg omhandler det beløp på kanskje 100 - 1000,- 6-12 ganger i året. For andre som driver med innkjøp nærmest fra dag til dag så skjønner jeg at det er mer lettvint.

Kan det kanskje anbefalles at jeg fra nå betaler alle varekjøp i butikker med KONTANTER, slik at jeg kun trenger å bokføre en kassekvittering, og inget bankbilag?

Takk folkens.
 
Jeg har også 2 spørsmål til.


Kan jeg skrive av jobbsko på firmaet? Hvilken konto-kode skal jeg bruke i så fall? Hvor dyre kan de være, og kan man kjøpe 2 par sko i året? Jeg trenger sko til jobben, så dette er en virkelig kostnad.



Kan jeg skrive av en ny iPhone 5 på firmaet? Hvilken konto-kode skal jeg bruek i så fall? Hvor dyr kan den være? Jeg trenger jo telefon til jobben, selv om den ikke akkurat trenger å være en iPhone 5 =P Jeg tenker å kjøpe tlf uten abbonement, så jeg lurer egentlig på om man kan skrive av selve telefonen på ENK.


Takk for alle svar, det blir en god jul om jeg får skrevet av disse to tingene! =)
 

Steve Cash

Medlem
En kan bare kostnadsføre arbeidstøy og sko som ikke er egnet til privat bruk, selv om en faktisk bruker det i jobben. Vernesko er greit, vanlige sko som også er egnet til privat bruk er en privatutgift.

Selve telefonen kan kostnadsføres, abonnementet er det en privatdel på. Det er ingen spesiell prisgrense, i alle fall er det greit så lenge en holder seg til vanlige telefoner, og ikke drar til med noe slags gullbelagt galskap til en hel årslønn. Ettersom en telefon koster mindre enn kr 15 000 utgiftsføres den direkte, og går til post 6500 i næringsoppgaven. Så da bli det en konto med tilsvarnde nummer og navn.
 
Det er godt man kan skrive mobilen av på firmaet =) Kan man skrive av en vaskemaskin dersom man har et Renholdsfirma? Dette hadde sikkert vært et garantert JA om vi hadde et firmakontor. Desverre så har vi ikke det, og dermed må maskinen stå hjemme. Da blir kanskje svaret "nei"...? Vi må vaske alle mopper o.l. i store vaskemaskiner som gjerne går istykker raskere enn normalt.
 

Steve Cash

Medlem
En vanlig regel er at det er et driftsmiddel skattemessig hvis en benytter det mer enn 50 % i næring, og så skal en føre andel av privat bruk som en skattepliktig fordel. Motsatt, hvis det brukes mindre enn 50 % i næring er det en privat eiendel, og en kan fordele noe kostnad til næring. Når det gjelder merverdiavgift skal en fordele etter faktisk bruk.

Det er jo litt kinkig når denne maskina står hjemme, som du sier. Men svaret må bli at hvis dette er en spesialmaskin for mopper, og du har en privat vaskemaskin i tillegg, så må det gå an å argumentere for at dette er et driftsmiddel fullt ut. Har du bare én vaskemaskin, og den også benyttes til familien klær så er det kanskje verre.
 
Hei karer,

sniker inn noen få spørsmål til:

1. Nå er jeg endelig registrert i mva-registeret. Jeg lurer på om det kan være greit for meg å bare betale mva 1 gang, istedenfor i 6 terminer. Det er ikke store beløp jeg tjener, og da tenker jeg at det vil bli mindre tid brukt på skjemaer. Er dette fordelaktig, eller er mva-oppgaven så grei at ingen egentlig skulle ha behov for kun 1 termin?

2. Hvordan går man frem for å søke om kun 1 mva-betaling i året?

3. Jeg har handlet noen saker før jeg ble mva-registrert. Hvordan får jeg tilbake pengene for disse? Er det et eget skjema, eller "trekker" jeg dem fra idet jeg fyller inn mva-terminoppgaven?

4. Hvordan blir det her regnskapsmessig? Jeg ser at mva betales etterskuddsvis. Det vil si at f. eks november/desember betales en gang i januar. Da må du ha pengene stående inne på konto over nyttår, og da blir jo disse en del av regnskapsåret 2013. Regnes det som innskutt egenkapital i 2013, og "overskudd" i 2012?



Beklager hvis jeg blander begrep her. Det er vanskelig å holde tunga rett i munnen når du er halvveis sikker på tingene :cool:
 
A

aabbcc

Guest
Prøver å svare jeg.
1. Jeg synes det er veldig deilig å kun betale en gang i året. Mener å huske at det er en grense på omsetning på 1.mill. Har du mer enn det må du ha flere terminer.

2. Enkelt søknadsskjema mener jeg å huske - på altinn.

3. Det tror jeg du skulle ha søkt om når du søkte om å bli med i mva-registeret. Men det er sikkert mulig å gjøre i ettertid også.

4. Mva kommer på en måte bare på toppen av regnskapet. Det har ingen innvirkning på overskuddet.

Pass på å holde av litt penger til mva. En bekjent av meg jobber med å kreve inn mva fra folk som ikke har betalt - det er som regel folk som har glemt at det kommer og får seg en kjedelig overraskelse.

Har du tenkt til å føre regnskap selv? Dette er ting som regnskapsfører kan ordne for deg.
 

Steve Cash

Medlem
3. Dette kalles tilbakegående avgiftsoppgjør, og står beskrevet her:
Brønnøysundregistrene
Så vidt jeg vet er det ingen minstegrense når det gjelder hvilke kjøp en kan ta med. Artiklen jeg linker til er litt gammel, det står fylkesskattekontoret der, det finnes ikke lenger, nå heter alt skattekontoret.

4. Mva er ikke overskudd i 2012, det er gjeld (eller krav hvis en har mva til gode). Det står på en avregningskonto, og betales senest 10. mars hvis en har årstermin, 10. februar for november - desember hvis en har to måneders termin.

Det stemmer forøvrig at en må søke spesielt om årstermin, og at omsetningsgrensen er 1 million kr per år. En krysser av på samme skjema som en bruker for å registrere seg for mva.
 
Hei alle,

nå har jeg fått til mva-rapportering 1 gang i året. Jeg lurer på om det er mulig/greit å rapportere inn såfort jeg får siste innbetaling fra kunde for året (10.desember). Da får jeg betalt mva jeg skylder samt tatt ut resten av pengene i lønn, slik at alle konto er balansert og jeg går inn i 2013 med "0" kr i bank, skyldig mva og annet.

Jeg vil ha ting så ryddig som mulig, og vet ikke helt hvordan forholde meg til at jeg tar med 10.000,- skyldige kr i mva INN i det nye året.

Takk folkens!
 
Topp