Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Flere spørsmål om bokføring

hansson

Langveisfarende
At de ikke skal aktiveres betyr bare at de ikke skal skrives av over flere år, fordi kjøpssummen er under kr 15 000 inkl. mva. Skrives av betyr bare at man tar og fordeler beløpet på antall leveår gjenstanden har (finnes faste regler for dette) og fradragsføre en viss prosent hvert år, inntil restsummen kommer under 15k og du da kan fradragsføre siste rest i ett jafs.

Finner ikke de andre postene du har listet opp?
 
Sist redigert:
6360 Renhold (til renholdsmidler på Kiwi, Rimi osv.)
6800 Kontorrekvisita (kjøp på nille og tanum)
7790 Diverse kostnader (årskontingent Regionale Verneforbund)
8040 Renteinntekt (renteinntekt på bankkonti)

Jeg finner ikke disse kontiene i næringsoppgaven. Har jeg feil konti eller går de inn under andre sekkekonti? :)
 

hansson

Langveisfarende
Næringsoppgaven har sekkeposter, ja. 6360 Renhold blir til "6395 Renhold, vann, avløp osv." og 6800 blir 6995 Kontorkostnader.

7790 = 7700 Annen kostnad
8040 = 0412 (helt på slutten under årsresultatet) Renteinntekt

Jeg ser på næringsoppgave 1 her, hvis du har AS er det næringsoppgave 2 med litt andre poster du skal bruke.
 
Takk for svar hansson.

Er det ikke litt spesielt at disse sekkepostene ikke nevner hvilke konti som skal inn i dem? F. eks 7700 Annen kostnad (7701-7799) osv?
 

hansson

Langveisfarende
Ja det ville jo være mye enklere hvis de gjorde det. Men de legger vel opp til at det er selvforklarende når man ser på kontoplanen. Dessuten er det ingen krise om det kommer et tall i feil rubrikk her, det er vel mest til statistikk dette her, og har som oftest ingen betydning for årsresultatet.
 

Steve Cash

Medlem
Jeg kan jo legge til at konto 6360 gjelder renhold av egne lokaler. Ettersom du driver et renholdsfirma med oppdrag for andre er nok rengjøringsmidler i ditt tilfelle varekjøp, dvs. en konto i 4000-serien, men tilhørende post på næringsoppgaven.
 
Hei folkens,

krise her. Jeg forsøker å fylle ut mva-oppgaven for 2012. Jeg har aldri gjort dette før, og har kun 1 termin i året. Jeg får til å fylle ut det skjemaet (som forøvrig er veldig enkelt takket være Conta-faktura!). Derimot får jeg feilmelding når jeg fyller ut Post 8 Fradragsberettiget inngående avgift, alminnelig sats 25%. Jeg skal sette fradraget 1151,48 , men så kommer det opp med rød skrift: Kun hele tall er tillatt. Skal jeg da runde ned, og blir ikke det isåfall litt feil mtp. regnskapet? Takk for hurtig svar!
 

Steve Cash

Medlem
Det spiller ingen rolle om det avviker mindre enn 1 krone mellom regnskapet og oppgave som sendes inn, det samme skjer nesten alltid i alle regnskapssystemer. Hvis en f.eks. blir skyldig kr. 2500,35 i følge regnskapssystemet, så rapporterer og betaler en kr. 2500 og de siste 35 ørene korrigerer en bare vekk mot diverse kostnader eller lignende.
 
Har brukt "4200 Innkjøp av varer" til å føre opp kjøp av renholdsmidler. Hvor skal 4200 inn på Næringsoppgave 1? Det nærmeste jeg finner er "4005 Varekostnad", men rettledningens ordlyd er slik: "Her føres solgte varers inntakskost (post 0250 side 1) for omsetning som er medtatt i postene 3000, 3100 og 3200...". Jeg har ikke ført opp noe på 0250 da jeg ikke har varelager, såpe og slikt kan vel ikke regnes helt som det...?
 

Steve Cash

Medlem
Forsøk på et resonnement: Rengjøringsmidler i et rengjøringsfirma forbrukes i prosessen, men eiendomretten til selve rengjøringsmidlene går ikke over til kunden, så egentlig er ikke post 4005 helt riktig. Forbruksmateriell føres på post 6500, så jeg tror jeg ville ha brukt den.

Og det stemmer ikke med hva jeg skrev lenger opp, men etter å tenkt nærmere over det, men jeg 6500 er mest riktig. På den annen side så er dette antakelig et mindre beløp, og skatteetaten vil ikke reagere uansett om du bruker 4005 eller 6500.
 
Sist redigert:
Topp