Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Forskjellen på MacBook Air og MacBook Pro?

chano

Banned
Når det her er mye snakk om Mac så kanskje noen på en enkel og kortfattet måte forklare hva som er forskjellen på MacBook Air og MacBook Pro, og ikke minst hvem av disse som anbefales.

Grunnen til dette spørsmålet er at jeg i løpet av 14dg. skal kjøpe en Mac men jeg har ikke bestemt meg for hvilken type/modell/"størrelse.
 
Sist redigert av en moderator:

TorsteinO

Art Director & grunder

zapotek

Medlem
En vensentlig forskjelle er at Air har SSD-disk, mens Pro har "vanlig surredisk".

(I tillegg så har du selvsagt de vanlig forskjellene på MAC'er. Beskrevet ved bøyingen av adjektivet dårlig. Dårlig, dårligere, dårligst. :D:D:D)
 
Sist redigert:

chano

Banned
Nye Pro har vel SSD den også?

Ja, ifølge nettshoppen til Apple kan man "bygge opp" Mac'n litt slik man selv ønsker. Det koster selvfølgelig noen hundrelapper ekstra, men likevel.

Etter å ha studert litt tekn. spesifikasjoner etc. så har jeg har vurdert å kjøpe den nye 15" til ca. 18K, med da er spørsmålet til dere - er denne etter deres mening ok?

Håper på svar fra de av dere som bruker, liker og har erfaring med Mac.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Hvis du skal ha SSD på en av de "vanlige" macbook pro'ene, så mistenker jeg at det lønner seg VELDIG å kjøpe den utenom og sette i selv, tar jeg ikke helt feil er det veldig enkelt (og du bryter ikke garantien).

Når du sier den nye 15" til 18k - mener du da den billigste retina'en, eller den dyreste ikke-retina-varianten? Begge er knallmaskiner, men hvis du kjøper retina-MBP'en bør du ihvertfall oppgradere minnet, siden ALT er fastmontert i den modellen der, du KAN IKKE oppgradere hverken minne eller ssd'en senere (noe som gjør meg litt skeptisk til disse maskinene som "jobbmaskiner", ihvertfall for min del).
 

chano

Banned
Hvis du skal ha SSD på en av de "vanlige" macbook pro'ene, så mistenker jeg at det lønner seg VELDIG å kjøpe den utenom og sette i selv, tar jeg ikke helt feil er det veldig enkelt (og du bryter ikke garantien).

Når du sier den nye 15" til 18k - mener du da den billigste retina'en, eller den dyreste ikke-retina-varianten? Begge er knallmaskiner, men hvis du kjøper retina-MBP'en bør du ihvertfall oppgradere minnet, siden ALT er fastmontert i den modellen der, du KAN IKKE oppgradere hverken minne eller ssd'en senere (noe som gjør meg litt skeptisk til disse maskinene som "jobbmaskiner", ihvertfall for min del).

Vurderer å kjøpe denne:

15-tommer: 2,3 GHz Retina-skjerm
2,3 GHz firekjerners Intel Core i7
Turbo Boost opptil 3,3 GHz
8 GB 1600 MHz-hukommelse
256 GB flash-lagring1
Intel HD Graphics 4000
NVIDIA GeForce GT 650M med 1 GB GDDR5-hukommelse
Innebygd batteri (7 timer)2
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Jeg var egentlig på nippet til å kjøpe storebroren til den der (altså 2,6ghz-utgaven), oppgradert til 16gb ram, men droppa det siden jeg ville ha blitt 100% avhengig av ekstern disk.

Hva slags jobber gjør du typisk? Er det mye store filer må du raskt regne med å bli avhengig av eksterne disker, og da forsvinner jo noe av poenget med at den er så lett og fin. Ellers er det som sagt et issue at INGENTING kan oppgraderes senere, hverken SSD'en eller minnet, så jeg ville ha vurdert å slenge på 8gb ekstra siden det koster så lite ekstra, bare for å være litt futureproof. Større disk skal de jo derimot virkelig ha skjorta for, så da blir det nok greiere med en ekstern disk (det vil jo tross alt gå bra kjapt selv med "bare" en USB3-disk, og spytter du ut til en TB-disk blir det jo så kjapt at du i alle fall må bruke disker i raid for å få utnytta farta ordentlig). Også er det jo det at batteriet må byttes på verksted, men det gjelder jo alle nyere bærbare macer.

Men - ellers er det jo definitivt en knall maskin :)
 

MobyDick

New Member
jeg har air... enkelt å greit: air er MYE letter, MYE mindre, og ganske mye billigere. med midre du driver med veldig heavy oppgaver er air mer enn nok.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
yep, selv den minste nyoppdaterte air'en har mer futt enn det min gamle traver har, man skal jobbe med relativt tunge filer før man egentlig trenger på langt nær så mye kraft som det macbook-serien (både air og pro) og liknende maskiner har nå i dag.

Minusene med air er det samme som med retina-pro'en: NULL oppgraderbarhet, som også vil si at HVIS noe klikker, så kan du ikke løpe bort i datasjappa og kjøpe ny, og fortsette å jobbe, du blir sittende og se dum ut inntil den har vært på reparasjon, noe som helt sikkert kan ta litt tid.
 
Topp