Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Forskuddskatt for enk.

zapotek

Medlem
Til dere andre her inn som har drevet enkeltpersonforetak noen år:

Skatteetaten beregner jo "den stivbeinte" forskuddskatten fra ligningen året før. Da mener jeg stivbeint i den forstand at du MÅ betale det som står oppført en termin selv om det i realiteten skulle vise seg at du tjent mindre. Hvis ikke vanker det 10% strafferente, og du risikerer at de forsøker å tvangsinndrive de andre 3 terminene i samme slengen.

Pleier dere å søke om å betale mindre forskuddskatt, og så heller ta baksmellen når den tid kommer? Eller lar dere det stå (såfremt dere tror dere kommer til å tjene ca. like mye)?

Hva sier lovverket? Er det fullt lovlig å oppgi en lavere sum enn det man tror man kommer til å tjene?
 

i-net

Medlem
Betaler du for mye skatt, får du jo bare det igjen (med renter), så gjør det noe å betale mer? Men meningen er jo å søke om å betale det du tror du kommer til å tjene. Hvis det er mindre enn året før, ja så søker du jo bare om det.
 

hansson

Langveisfarende
Ingen kan vite om du faktisk kommer til å tjene de mener du kommer til å tjene, så det er mulig å skru skatten ned. Har opplevd at de spør og graver litt om hvorfor osv., men tror ikke de kan nekte deg å sette forventet inntekt veldig lavt.
 

hansson

Langveisfarende
Ja hvis de tar skjemaet du sender inn til følge da. Det skjedde ikke i mitt tilfelle, så da var det å ringe, maile og mase. Mange ganger. Likevel prøvde de å tvangsinnkreve forskuddsskatt etter den gamle modellen lenge etter at jeg hadde søkt om endring. Tullebukker :D
 

Miniforetak

Medlem
Da er du inne på et vesentlig moment, som dessverre er typisk for måten de selvstendig næringsdrivende behandles på av det offentlige: Du kan risikere å få vidt forskjellige svar/reaksjoner, alt etter hvor du bor i landet og hvilke saksbehandlere du treffer på.
 
Topp