Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Fortolling av importerte varer på Gardermoen

Nordino

Medlem
Jeg kommer hjem fra Argentina til Norge i juli og skal etter planen importere en bråte med nøkkelringer, kjøleskapsmagneter, penner, klistremerker og lignende med meg i kofferten. Effektene er beregnet på videresalg gjennom min bedrift som er registrert som et ENK i foretaksregisteret.

Slik jeg har forstått det så må jeg da gå på rød sone for å betale MVA på disse varene. Stemmer dette? Vil det ta lang tid om jeg har kvitteringer til å vise frem på alle innkjøpte varer? Spør siden jeg bare har drøye to timer på meg før neste fly letter.

Og angående toll.... Må jeg betale toll i tillegg til MVA på disse varene? Kontaktet Tollvesenet, men de henviste meg bare til en tolltariff-PDF på 531 sider. Ikke mye hjelp fra deres side med andre ord.
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Er nok ikke mye toll på nøkkelringer, magneter, penner og sånt nei. Bare mva. Hvis du holder prisen under 6000 nok slipper du betale mva. Hvis ENK'en din er mva-registrert betyr dette fint ingenting for verken staten eller deg, bare mindre arbeid.
 

Nordino

Medlem
Er nok ikke mye toll på nøkkelringer, magneter, penner og sånt nei. Bare mva. Hvis du holder prisen under 6000 nok slipper du betale mva. Hvis ENK'en din er mva-registrert betyr dette fint ingenting for verken staten eller deg, bare mindre arbeid.

Gjelder ikke 6000 kronersgrensa for varer til personlig bruk og ikke videresalg? I tillegg er det snakk om varer til en totalverdi på nærmere 10.000 kr.

Hvor lang tid vil det ta å få unnagjort MVA-betalingen/registreringen på flyplassen hvis jeg har kvitteringer på samlet kjøp av alle artiklene? Er det snakk om fem-ti minutter eller en times tid om jeg er uheldig? Må jeg betale med kort/cash der og da eller vil de gi meg en faktura?
 

Fredrik

Medlem
Svar fra en som fortoller mye selv: Dette kan ta 5 timer eller det kan ta 5 minutter. I ditt tilfelle tror jeg det vil ta en god stund. Som en bedrift skal dette tvinn deklareres gjennom en speditør. Dette vil koste deg ca 1 000.- Her er det en fordel dersom du på forhånd har sendt de en mail med commercial invoice slik at import/export ligger klart hos tollvesenet. Da kan du klare dette på 5 minutter. I annet fall tar det nok opptil flere timer.

Da er det mye enklere å importere dette som privatperson. Tar kortere tid samt er billigere. Ring tollvesenets service nummer så vil de guide deg. Noen ganger treffer man på en skikkelig surpomp men noen ganger er de meget behjelpelige. Vær hyggelig i telefon så kommer du lengre.

Du må betale cash/kort på stedet. Husk å ha nok penger ellers blir det trøbbel. Prisen vil være netto norsk kronekurs hvorpå du betaler MVA. Husk at varene du kjøper i utlandet IKKE skal inneholde MVA. Dersom de gjør det så be om refusjon før du forlater landet.
 
Sist redigert:

sta

Medlem
Jeg har nok så blandet erfaring med det å fortolle varer på flyplasser rundt omkring i verden.

Mitt tips: Send varene med DHL, FedEx, TNT eller UPS. Det koster litt ja, men du slipper all styret med selv å fortolle på Gardermoen. Velger du rimeligste forsendelsesmetode fra Argentina tror jeg du kommer langt med 100U$ i frakt, noe jeg gladelig hadde betalt for å slippe å miste flyet mitt på Gardermoen.
 

Nordino

Medlem
Takker for godt svar, HeltSikker.

Dette var svært dårlig nytt. Visste ikke at det kostet en latterlige tusen kroner ekstra for å fortolle varer som dette? Det er jo nesten som at man ber folk om å gå på grønn sone med fortollingsvarer i kofferten.

Når du sier "commercial invioce", mener du da bare den simple kvitteringen som de gir meg når jeg har betalt?

Jeg skal ta en prat med Tollvesenet på telefon, selv om de var svært lite behjelpelige forrige gang. Kan jo bare ha vært uheldig.

Angående MVA så tror jeg ikke leverandørene mine kan slå av argentinsk MVA på varene sine. De gir heller ikke denne "Global check refund"-kvitteringen som jeg trenger for å få igjen MVA på flyplassen. Hva gjør jeg da?

Og... Hvis jeg importerer fra utlandet (via post, ikke i kofferten), tilkommer det da også en speditøravgift på 1000 kr, eller kan man fortolle selv f.eks. på internett?
 

Fredrik

Medlem
Sjekket min egen prisliste (fra i fjor) hos DHL og der kommer Argentina frem som zone 8 og med en pakke tilsvarende 5 kilo ville den koste meg ca 1 900.- ferdig fortollet. Men dette er express så det vil sikkert bli billigere med "tregpost".

Fikk en pakke med UPS på 4 kilo fra Egypt forrige uke til en pris av 900.- som også var express.

Dermed trekker jeg den konklusjon at du kanskje klarer deg med en tusenlapp hvis du er heldig og pakken ikke er alt for stor. Husk at når du sender en slik pakke så beregnes det volum/vekt. Det betyr at hvis din pakke veier 3 gram men er 10x10x10 meter så blir det ekstremt dyrt. Pakk det godt!
 

Nordino

Medlem
Hvis jeg har forstått dere riktig, så må man betale 1000kr i avgifter om man fortoller på Gardermoen, mens hvis man sender disse varene så tilkommer kun et gebyr på 100-200 kr?

Sjekket Correo Argentino (samme som Posten i Norge), og der tar de 770 pesos, ca 1400 kr, for en pakke på 20kg. Skal sende en bråte med ting, så håper den kan være ganske stor.
 

sta

Medlem
Sjekket min egen prisliste (fra i fjor) hos DHL og der kommer Argentina frem som zone 8 og med en pakke tilsvarende 5 kilo ville den koste meg ca 1 900.- ferdig fortollet.".

Er dette prisen om du betaler for frakten i Norge, eller er det prisen avsender må betale i Argentina? Min erfaring er at det er latterlig stor forskjell på hva fraktselskapene tar for frakten, alt etter hvor i verden man betaler for det. Uten å egentlig ha peiling, så vil jeg tro at det er rimeligere å betale frakten lokalt i Argentina enn å få fakturert den via DHL i Norge, til et norsk selskap.
 

Randulf Småfix

Kanonfotograf
Mulig jeg nå ødelegger dagen din :eek:

En ting du må være oppmerksom på, er at tollvesenet har rett til å holde igjen varer, hvis de har mistanke om at det er pirat produkter. Enten gjøres dette fordi det foreligger en midlertidig forføyning på produktene, eller hvis tollvesenet har mistanke om at det kan være piratprodukter. Typiske priatprodukter er merkeklær, vesker, musikk og programvare, parfyme og supporter utstyr. Se: LOV 2007-12-21 nr 119: Lov om toll og vareførsel (tolloven)

Liste over piratprodukter som skal bli stoppet finner du her:
http://toll.no/upload/090616 oversikt midlertidige forføyninger.pdf

Manu ligger inne, men ikke NewCastle produkter... Tollvesenet kan likevel beholde produktene, og sjekke opp med evt. rettighetshavere før du får dette utlevert.
 
Sist redigert:

Nordino

Medlem
Manu ligger inne, men ikke NewCastle produkter... Tollvesenet kan likevel beholde produktene, og sjekke opp med evt. rettighetshavere før du får dette utlevert.

Dette blir nok ikke noe problem. Vi skal bare ha vår egen selvlagte supporterklubb-logo på supportereffektene, som ikke vil være av noe spesielt merke.
 
Sist redigert av en moderator:
Topp