Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Fortolling av varer

Chris M

Medlem
Kjøpte tidligere i år et vareparti fra Kina for ganske nøyaktig 25 000 kr. Da varen kom til Norge, så jeg kontaktet av firmaet som skulle frakte varene om at varene måtte fortolles. Dette kostet rundt 7000 kr og måtte betales til de.

Jeg har ikke importert noe tidligere, men skal nå snart bestille et nytt parti. Og lurer i den forbindelse på om det er mulig fortolle varene selv før eller når de kommer til Norge? Eller om dette er en sum jeg må regne med å betale hver gang?

Slik jeg husker det var selve tollen rundt 600 kr eller noe slikt, mens resten var avgifter for jobben som speditøren utførte.
 

Chris M

Medlem
I følge faktura så har jeg betalt for følgende:
Moms: 1365 kr
Utleggsprovisjon: 350 kr
Lagerleie: 159 kr
Terminal handling fee: 894 kr
LCL Service charge: 306 kr
Doc fee: 650 kr
Port dues: 100 kr
ERS/ISF/Agency fee: 1377 kr
ISPS/NOX: 200 kr
Customs clearance: 650 kr
Lagerleie: 318 kr

Samlet sett to faktura på henholdsvis 1874 kr og 4576 kr. Så spørsmålet er om jeg er blitt litt lurt her eller om dette er standard? Kan jeg eventuelt unngå noe av dette neste gang?
 

Chris M

Medlem
Det gjelder Maritime Transport and Agencies. Men var Bring som kom med varene for så vidt. Fakturaen fra Kina var ganske nøyaktig 25 000 kr...synes hele greiene virker litt rart, så derfor jeg vil at noen andre skal vurdere det.

Når det gjelder lagerleie, så var dette to paller og de stod i maks en dag eller to..
 

Chris M

Medlem
Det jeg egentlig ønsker å vite er hva selve fortollingen bør ligge på og om jeg har mulighet til å slippe alle de overnevnte avgiftene på noen måte neste gang.
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Jeg tipper at 1365 i mva var for tjenesten de utførte for deg. Ikke at jeg er enig i det meste de fakturerte deg men når du ikke har avtalt på forhånd...
Men så ser det ut at de utførte slett arbeid, fordi hvis fakturaen var på 25k, så skal du betale 25% mva ved innførsel (som regel da).
 

Beorn

New Member
Enig med Pong. Det er sikkert moms for tjenestene ifm havn (lasting/fortolling) du har fått oppgitt. Normalt så får du en separat faktura fra det firma du benytter til fortolling, det er faktura for MVA, som må være betalt før du kan få varene utlevert fra havna.

Har du tollkreditt, belastes den, og du får faktura for moms i etterkant. Uten tollkreditt skal du normalt betale moms før du får varene ut fra havna. Mindre varer, som sendes med fly, får du normalt en faktura i etterkant med kostnadene ifm fortolling (mva, toll og fortollingsgebyr).

Kostnadene du har fått er i og for seg ikke helt gale, det kommer ann på hva du har avtalt med selger i Kina. De gangene jeg importerte containere, ba jeg om fraktpris inkludert alle avgifter frem til havn i Norge. Da var det enklere å forholde seg til prisen, siden prisen i Norge var lik. Mange selgere fra Kina, oppgir bare fraktpris tom havn i Kina, så kommer alle tilleggsgebyrer, avgift for å seile gjennom Suez kanalen f.eks, i tillegg. Be om fraktpris helt hjem, så har du noe å forholde deg til.

ImportogSalg har info om frakt av importerte varer og import generelt.
 

HPF

Medlem
Det jeg egentlig ønsker å vite er hva selve fortollingen bør ligge på og om jeg har mulighet til å slippe alle de overnevnte avgiftene på noen måte neste gang.
For sjøfrakt prøv å få FOB priser fra den kinesiske leverandøren og be om all-inn priser fra seriøse norske aktører.
 

Chris M

Medlem
Hva er fob-priser? Skulle ellers gjerne brukt annet enn sjøfrakt. Men når prisen for to paller bare er 150 dollar fra Kina til Norge så kan man vel leve med det.
 

Beorn

New Member
FOB betyr Free On Board. Altså lastet på skip i avsenderhavn. Det kommer normalt en del ekstrautgifter etter at skipet er lagt fra havn også. Be om pris helt frem til kai i Norge for å være sikker. Kostnadene i den Norske havna, kan du sjekke opp ved å ta kontakt direkte med dem.
 

Chris M

Medlem
Sist sending skulle komme til havn på vestlandet, så kom den til Oslo i stedet for og ble kjørt med bil derfra. Så var ikke så lett å planlegge.

Men er det noen måte å fortolle selv på? Skulle bare koste 650 kr eller noe..så kom alt annet i tillegg. Så er det mulig å gjøre noe selv i forkant via tollvesenet eller annet?
 
Topp