Kjapp og trygg hosting for Wordpress

"Forventet skattepliktig inntekt" / Søknad om endring av eller krav om forskuddsskatt

Letitbe

Medlem
Hei,
jeg driver et NUF (kun meg som ansatt) og mottok i januar brev om "Betaling av forskuddsskatt, upersonlig skatteyter". Siden beløpet som stod her kun var på 2.000 per termin, og firmaet kommer til å øke omsetningen i 2012, valgte jeg derfor å øke beløpet "Forventet skattepliktig inntekt" til 200.000, ved å sende inn "Søknad om endring av eller krav om forskuddsskatt" gjennom altinn.no.

Men nå lurer jeg på om jeg har missforstått litt/tenkt feil.. for jeg tar høyst trolig i 2012 også ut all inntekt i firmaet som lønn. Og overskuddet i firmaet vil derfor trolig bli nær 0 (etter lønnsutbetaling).

Mitt spørsmål er:
  • Hva er "Forventet skattepliktig inntekt"?tilsvarer det overskudd i firmaet etter lønn?
  • Betalingsfristen for forskuddskatten er 15.feb (om 4 dager). Hva skjer om jeg sender inn ny søknad om endring av forskuddsskatt... blir den behandlet før 15.feb? Viss ikke.. får jeg utsatt fristen? (jeg sjekket på altinn, og kan fremdeles send inn skjemaet.. men er jeg litt sent ute..?)


Beklager om det ble endel dumme spørsmål.. men jeg ble usikker på jeg har tenkt feil mht. forskuddsskatt, og om jeg skulle endret den tilbake til et lavere beløp.
 

Letitbe

Medlem
Takk for svar.
Så for et firma som f.eks. har forventet omsetning på 500.000, har 100.000 i "andre utgifter" og hvor man tar resten ut i lønn, så skal ma sette "forventet skattepliktig inntekt" til 0 ?

Spørsmål nr.2:
Om jeg levere inn søknad om endring nå, hva gjør jeg om den ikke blir behandlet før fristen, den 15feb?
 

Smbinfo

Medlem
Inntekten i et NUF er overskuddet ditt ved slutten av året. Lønn er som hvilken som helst annen kostnad.

Jeg ville latt forskuddsskatten ligge på 2000,-.

Har du allerede sendt inn en søknad som du ikke får stoppet, send en ny med nytt forventet beløp.

Vær imidlertid obs på at det er utbetalingsdatoen på lønna som styrer lønnskostnaden din i regnskapet. Lønnen må derfor være tatt ut før året er omme.

Det er mange som kjører en ekstra lønnsutbetaling etter årsskiftet og innberetter dette for desmeber året før, men dette er strengt tatt ikke korrekt.
 

hendrix

Medlem
At utbetalingsdato styrer lønnskostanden er ikke riktig. Utbetalingsdatoen styrer når lønnen skal innberettes ikke kostnadsføres.
 
Topp