Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Fradrag for taxi

knippsen

Medlem
Gjelder det andre regler enn for vanlige lønnsmottakere i forhold til fradrag for taxi i enkeltmannsforetak?

De generelle reglene er vel at hvis du har over 19,8 km til jobb kan du kreve reisefradrag for en viss sum pr kilometer hvis den samlede summen er over et visst beløp.

Hva med fradrag for taxi når inntektene i et enkeltmannsforetak er basert på arbeid så sent på døgnet at det kreves at man tar taxi hjem fra jobb (og avstanden fra jobb og hjem er mindre enn 19,8 km.)? Kan taxiutgifter føres direkte som fradrag for hele beløpet?
 

sta

Medlem
Alle utgifter til inntekts erhvervelse trekkes fra krone for krone fra inntekten. Dvs. ja, alle transportutgifter trekkes fra inntekten.

Det er mulig jeg tolker spørsmålet ditt feil, men hvis du mener taxi fra din faste kontoradresse til bopæl så tror jeg ikke du kan trekke dette fra i regnskapet. Snakker vi taxi fra en kunde og hjem bør dette naturligvis kunne utgiftsføres.
 

knippsen

Medlem
Det er mulig jeg tolker spørsmålet ditt feil, men hvis du mener taxi fra din faste kontoradresse til bopæl så tror jeg ikke du kan trekke dette fra i regnskapet. Snakker vi taxi fra en kunde og hjem bør dette naturligvis kunne utgiftsføres.

Det er snakk om taxi fra kunde, så den burde være grei.

Et kort spørsmål til som jeg håper noen kan svare på.
Hvis jeg har ENK og er fritatt fra å levere næringsoppgave, dvs. at næringsinntekter står på selve selvangivelsen for lønnsmottakere, hvordan fradragsfører jeg div. utgifter i forbindelse med denne næringsinntekten?

Sliter med å finne riktig skjema på skatteetaten.
 

Tonny Kluften

Administrator
Det er mulig jeg tolker spørsmålet ditt feil, men hvis du mener taxi fra din faste kontoradresse til bopæl så tror jeg ikke du kan trekke dette fra i regnskapet. Snakker vi taxi fra en kunde og hjem bør dette naturligvis kunne utgiftsføres.

Når du driver næringsvirksomhet kan du trekke fra alle utgifter uansett så lenge du har dokumentasjon på utgiften. Hvis du må ta taxi fra døra di til postkassa og tilbake di for å hente posten så trekker du det fra. Så hvis du må bruke taxi til og fra kontor så trekker du det selvsagt fra.
 

sta

Medlem
Når du driver næringsvirksomhet kan du trekke fra alle utgifter uansett så lenge du har dokumentasjon på utgiften. Hvis du må ta taxi fra døra di til postkassa og tilbake di for å hente posten så trekker du det fra. Så hvis du må bruke taxi til og fra kontor så trekker du det selvsagt fra.

Og det er du helt sikker på? Vi snakker da taxi fra hjemsted til bedriftens faste kontoradresse og en hendelse som regelmessig skjer (altså ikke drosje midt på natta fordi det har vært innbrudd på kontoret, men taxi ifbm. "normal" aktivitet i bedriften). Jeg skulle tro at slik transport må regnes inn i kjørselsfradraget til personen og ikke føres i regnskapet til bedriften, men jeg bare synser - jeg vet absolutt ikke.

Hvis det er slik at man kan trekke fra taxiregning fra bosted til kontor, hvor går grensen da? Kan en selvstendig næringsdrivende da også føre kjørselsfradrag for alle reiser mellom hjem og kontor? Da vil dette jo være ganske lukrativt skattemessig, spesielt for dem med mindre enn 20km. mellom hjem og kontor.
 

Tonny Kluften

Administrator
Nei, nei, nei, ikke rot det til. Dette er veldig enkelt.
Som selvstendig næringsdrivende med enkeltmannsforetak må du få kvittering for hver enkelt utgift du har. Summen på den kvitteringen skal trekkes fra inntekten.
Hvis du har taxikvitteringer for 100000 i løpet av ett år og inntekt på 100000 det samme året betaler du ikke skatt. Det er det samme hvor, når og hvorfor du har brukt taxi. Så lenge taxien er brukt i tilknytning til næringsvirksomheten skal du trekke utgiften fra inntekten.
 
K

Kontoristen

Guest
Her er du nok på blåbærtur Tony :)
Taxi ifbm yrkesreise kan kostnadsføres direkte jf skatteloven 6-1
Taxi til/fra fast kontorsted kan ikke trekkes fra
 

Santo

Active Member
Står det noe om til og fra kontor der da? Det står at du ikke kan trekke fra private utgifter, men til og fra jobb må jo være noe som går under firmaet og ikke deg som privatperson?

Jeg har også tidligere fått det forklart slik som Kontoristen fortalte.

Jeg synes forøvrig det også sier seg selv at man ikke bør kunne utgiftsføre kostnader ifm. reise til og fra jobb (altså til/fra fast kontorsted). Dette har jo ikke noe med arbeidet ditt å gjøre.

Alle må jo uansett komme seg til og fra jobb, enten om de er selvstendig næringsdrivende eller lønnsmottakere, og dette er selvfølgelig et privat anliggende.
 

Tonny Kluften

Administrator
Her er du nok på blåbærtur Tony :)
Taxi ifbm yrkesreise kan kostnadsføres direkte jf skatteloven 6-1
Taxi til/fra fast kontorsted kan ikke trekkes fra

Hvor står det om Taxi til/fra fast kontorsted?
Du snakker om hvis du er ansatt nå? Jeg snakker om når du driver firma, i dette tilfelle ENK.
For å tjene penger må du komme deg til kontoret eller et annet sted du jobber. Alle penger du bruker på å tjene penger skal gå til fradrag. Reiseutgiftene dine setter du inn i næringsoppgaven sammen med alle andre utgifter.

Jeg synes forøvrig det også sier seg selv at man ikke bør kunne utgiftsføre kostnader ifm. reise til og fra jobb (altså til/fra fast kontorsted). Dette har jo ikke noe med arbeidet ditt å gjøre.

Alle må jo uansett komme seg til og fra jobb, enten om de er selvstendig næringsdrivende eller lønnsmottakere, og dette er selvfølgelig et privat anliggende.

Nei, det er ikke et privat anliggende. Når jeg spiller konsert i Geneve eller Barcelona eller Århus kjøper jeg flybillett. Uten flybilletten kan jeg ikke jobbe og tjene penger. Derfor trekkes reiseutgiftene av i næringsoppgaven.

Hvis jeg tar feil ang. dette er det i såfall en regel som hverken er rimelig eller logisk. Skal staten da bestemme hvor mye penger jeg vil bruke på å tjene penger? Eller begrense hvor mye luksus jeg skal ha på jobben? Taxipengene er jo rene utgifter, skal staten da passe på at jeg ikke bruker uforsvarlig mye penger?

EDIT: Fant noe her (flere gode tips der forresten): 5 viktige fradrag for næringsdrivende : Skattebetaleren
"Andre reiseutgifter, for eksempel daglig reise til kontoret (eller annet fast arbeidssted), eller reise på grunn av pendling, følger vanlige regler og føres direkte inn i selvangivelsen."
 
Sist redigert:

sta

Medlem
Hvis jeg tar feil ang. dette er det i såfall en regel som hverken er rimelig eller logisk. Skal staten da bestemme hvor mye penger jeg vil bruke på å tjene penger?

Der er vi ikke helt enige :). Skattesystemet for selvstendige næringsdrivende er langt fra alltid logisk, eller rettferdig for den saks skyld, men her syntes jeg fatisk det er rimelig logisk at man ikke kan trekke fra kostnader forbundet med reise fra hjemsted til sin faste kontoradresse på regnskapet. Hadde man kunnet det ville man jo i praksis få "kjørselsfradrag" fra første krone, noe som ville vært svært fordelaktig ifht. reglene for lønnsmottakere.


Nei, det er ikke et privat anliggende. Når jeg spiller konsert i Geneve eller Barcelona eller Århus kjøper jeg flybillett. Uten flybilletten kan jeg ikke jobbe og tjene penger. Derfor trekkes reiseutgiftene av i næringsoppgaven.

Den store forskjellen her er at dette ikke er reisekostnader mellom hjemsted og din faste kontoradresse, og da kan det naturligvis trekkes fra på regnskapet.

EDIT: Fant noe her (flere gode tips der forresten): 5 viktige fradrag for næringsdrivende : Skattebetaleren
"Andre reiseutgifter, for eksempel daglig reise til kontoret (eller annet fast arbeidssted), eller reise på grunn av pendling, følger vanlige regler og føres direkte inn i selvangivelsen."

Nettopp, dette høres korrekt ut. Reiseutgifter for transport mellom hjem og kontor skal altså direkte i selvangivelsen og ikke inn i regnskapet til enkeltpersonsforetaket.
 
Sist redigert:
K

Kontoristen

Guest
Nettopp, dette høres korrekt ut. Reiseutgifter for transport mellom hjem og kontor skal altså direkte i selvangivelsen og ikke inn i regnskapet til enkeltpersonsforetaket.
Er dette som er poenget! Det er forskjell på å skrive det direkte inn i selvangivelsen kontra å bøkføre kostnaden i regnskapet og få det inn i næringsoppgaven.
 
Topp