Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Giveaways

xdex

Medlem
Spørs jo hva du "ønsker" med en giveaway, at kunden husker deg, eller at dem reklamerer for deg.

Hva ville du selv brukt? Mange tror at å gi bort 200 capser, vil få hele byen til og ønske en. Det er feil, og det spørs selvfølgelig hvilken aldersgruppe som får dette. Hvis du ser deg rundt, på gata, i byen osv. Hva er det folk går med, som viser reklame? Det er i hvert fall ikke capser, tskjorter etc. Disse blir ofte brukt hjemme, på hytta, på soverommet eller andre steder man "ikke ønsker å bli sett".

Bager, ryggsekker er i hvert fall ting jeg ser som går igjen, men langt i fra billig. Dersom du bare ønsker å bli husket, trenger du ikke gi mer enn ett gavekort på noen kroner ved "hvert" kjøp, til x antall kunder. Det vil være en kostnadd uansett, men vanskelig å gi tips når vi ikke helt vet hva dem skal reklamere for.

PS: jeg elsker og få gratis t-skjorter, alltid greit og ha som klut til oljesøl, eller bruk ved maling. Ikke akkurat noe som blir eksponert til andre enn samboeren.
 

mra

Active Member
Helt enig med xdex; De aller fleste reklame-tskjorter er ikke noe man ønsker å bli sett med. Det kan være kult, hvis du er flink og klarer å få ditt brand "sydd" inn i et kult design. F.eks. er det jo mange slike "vintage" tskjorte-design som er svært populært om dagen, men det betyr jo gjerne at du ikke får med logoen din og merkenavnet ditt blir kanskje godt skjult også. Vi laget en serie med slike tskjorte for en tid tilbake, og de ble ganske populære og folk bruker dem. Noe særlig synlig er vårt firmanavn dog ikke, og jeg tviler på at dette har noen som helst effekt som markedsføring eller branding for oss.
 

rune69

Gjerrigknarken sjøl
Medlem av ledelsen
Opp gjennom årene har jeg sett mange giveaways-aksjoner - både passende og upassende i kombinasjon med merkenavn/nettsider osv. Jeg skal vokte meg vel for å vurdere om noen giveaways er bedre enn andre, men xdex har definitivt et poeng mtp. t-skjorter. Dermed er det nok viktig å tenke: Hva slags ting er det som folk bruker "i all offentlig" uten å føle "skam" - isskrape, handlenett, ryggsekk o.l. burde være kurante saker.

Jeg har jo selv opparbeidet meg et godt lager av slike giveaways, og ser kjapt hva jeg bruker, la meg ta et par kjappe eksempler.

http://www.gjerrigknark.com/index.php?choice=story&id=30799 - gratis lue (fra 2013). Dette er faktisk en ordentlig lue (Swix) som jeg bruker om vinteren.

http://www.gjerrigknark.com/index.php?choice=story&id=29512 - gratis minnepenn (formet som en nøkkel) (fra 2013). Fortsatt i bruk.

Gir man bort noe gratis, er det sjelden et problem å skape litt buzz - f.eks. via min side ;)
 
Topp