Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Har endelsen på domenet noe å si?

Santo

Active Member
Litt på sidelinjen, men nettbutikken med .no domene har ihvertfall et godt forsprang fra start når det gjelder "seriøsitet og trygghet". Altså sett med de besøkendes øyne.
 

knippsen

Medlem
Jeg har testet ut hvorvidt det er en forskjell på .no og .net domener ved to anledninger i forhold til ranking i Google.

I begge tilfellene kjøpte jeg et domene med et generisk ord med både .no og .net endelse. Ordene hadde lav konkurranse. På disse domenene skrev jeg noen SEO artikler på omtrent like mange ord, og som tok lik hensyn til SEO.
I tillegg skaffet jeg begge domenene noen inngående lenker av omtrent samme verdi.

6. måneder senere ranker begge .no domenene som topp 3 i Google på søk på det generiske ordet. .net domenene ranker langt lavere (rundt 20-30 plass). .net domenene hopper også mye mer opp og ned i SERP enn .no domenene som holder seg stabilt blant topp 3.

Basert på denne meget begrensede testen er min oppfatning at .no domener mye enklere rangerer godt i Google i hvert fall når det kommer til generiske ord.
 
Sist redigert:

Jens1986

Medlem
Norske nettsider beregnet på et norsk publikum dette ja?

Ja, men jeg formulerte meg likevel dårlig i førsteposten da .no-domener er utelukket.

Det jeg egentlig lurer på er om mindre kjente endelser, som f.eks. .cz vil rangere dårligere enn .com, .net osv.?

Her er et eksempel:
Jeg ønsker å ranke høyest mulig på søkeordet kaninbur. Dessverre har min største konkurrent allerede tatt kaninbur.com. Burde jeg da velge kaninbur123.com eller kaninbur.cz?
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
knippsen: hadde du spesifisert Geographic target for .net domenet i GWT?
.no er automatisk norsk, og jeg regner med at artiklene dine og innlenkene var norsk alt sammen?

Hva var forresten resultatet for Bing?
 

knippsen

Medlem
knippsen: hadde du spesifisert Geographic target for .net domenet i GWT?
.no er automatisk norsk, og jeg regner med at artiklene dine og innlenkene var norsk alt sammen?

Hva var forresten resultatet for Bing?

Jepp. Google vet at begge er norske sider.

Sjekket raskt Bing for det ene søkeordet nå. Der ranker .no domenet som nummer 13 og .net domenet som nummer 15.

Jeg ser nå også at .net domenet for dette søkeordet faktisk har noe bedre SEO artikler enn .no domenet, og således i teorien burde ranket bedre enn .no domenet.

Jeg skal fortsette å leke meg litt med disse to domenene, og se hvilke faktorer som eventuelt endrer søkeresultatet i Google.
 
Sist redigert:

Stoppet

Banned
Hvorfor ta samme navn?

Hvorfor må du legge deg på samme domenenavn som konkurrenten? Vil det ikke være bedre å finne et særegent navn og markedsføre dette? Du kan vel allikevel fokusere på å nå høyt i Google på søkeordet kaninbur antar jeg.
 
Topp