Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hjelp! Dobbelt betalt etter å ha sendt ut ny faktura med purregebyr

peterso

New Member
Hei

Jeg sendte en faktura til en kunde.
Kunden hadde ikke betalt til forfallsdato, dermed sendte jeg en purring, i form av en ny faktura med et purretillegg.

Plutselig fikk jeg inn betaling på begge fakturaene.

Hvordan gjør jeg opp det? Sender jeg kreditnota på noe vis? Sender kunden en faktura til meg slik at jeg kan betale det ene beløpet?
 

mra

Active Member
Lag et bilag til regnskapet der du beskriver hva som skjedde og så betaler du bare tilbake det kunden har betalt for mye. Du skal ikke sende noen kredittnota og kunden skal for all del ikke fakturere deg for beløpet som er betalt for mye, det er ulovlig og noe skatteetaten ikke liker.
 

Bjørnar

Gründer
Nei, ikke kreditnota. Men mulig sletting av purregebyrer / rente.

Det er jo ikke laget to fakturaer. Det er laget en faktura og en purring, så totalt utestående er jo da opprinnelig faktura + purregebyr + renter.

Han skal betale tilbake det som kunden har har betalt for mye, og gi beskjed til regnskapsfører, eller lage seg et notat som vedlegger regnskapet som et bilag for utgående. Dette er vel en no-brainer.
 

Steve Cash

Medlem
Ja, dette er en ganske dagligdags handling, at kunder dobbeltbetaler er ikke uvanlig. Når en får den ekstra betalingen fører en debet bank kredit kortsiktig gjeld, og motsatt når en betaler tilbake. Dette er rene balanseposteringer, en må ikke rote inn kreditnota eller andre resultatposter. Det er jo ikke laget to fakturaer, som Bjørnar skriver.

I stedet fra for å betale tilbake kan en selvfølge motregne nytt kjøp fra kunden, hvis dette er en fast kunde og dere blir enige om det. OBS! Motregning er også en ren balansepost, en må trekke fra etter at det er lagt på mva på nytt kjøp, og ikke redusere merverdiavgiftsgrunnlaget som jeg har sett at noen gjør.

Det eneste spørsmålet er purregebyret, men kunden var jo sendt ute, jeg hadde beholdt det for dekke opp noe av ekstrakostnaden ved purrejobben.
 
Topp