Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hjelp til utfylling av næringsrapport for holdingselskap

Nasjonen

New Member
Hei.

Jeg er midt i utfyllingen av næringsrapporten for mitt holdingselskap (én dag på overtid med tanke på de fordømte dagmulktene). Jeg opprettet det i 2016, så det er første gang jeg gjør dette. Derfor har jeg noen spørsmål til dere som har vært borti utfylling av skattemelding/næringsrapport før:

- Etter jeg betalte inn aksjekapitalen til holdingselskapet, overførte jeg hele beløpet minus etableringsgebyr til datterselskapet. Under hvilken post i næringsrapporten skal denne overførselen føres? Og hvor skal betalingen av etableringsgebyret føres?

Setter veldig pris på all hjelp :)
 

Steve Cash

Medlem
Først: Hvis du har et mor- og datterselskap utgjør dette er konsern, og konsern kan ikke bruke næringsrapport, men må levere de tradisjonelle ligningsskjemaene med skattemelding, næringsoppgave 2 osv. Dette går også fram av veiviseren til Skatteetaten, som skal avklare om en kan bruke næringsrapport. Morselskap i konsern er også fortsatt revisjonspliktig. Men det var ikke dette du spurte om, og kanskje er det næringsoppgave 2 du mener.

Etableringsgebyr ved registrering av foretak er ikke fradragsberettiget i finansregnskapet og skal derfor føres til debet under annen innskutt egenkapital, post 2030 i næringsoppgave 2. Hvis selskapet kommer ut med et positivt årsresultat disponerer en ført mot denne posten slik at den etterhvert går i null.
Gebyret er likevel fradragsberettiget i skatteregnskapet og skal føres til fradrag igjen i post 0877 på side 4. Det oppstår dermed en permanent forskjell mellom finansregnskap og skatteregnskap, uten at det er viktig å vite at det heter det.

Hvor du skal føre overføringen til datterselskapet er umulig å svare på uten å vite hvorfor den er gjort.
Hvis det er en langsiktig fordring: post 1320
Hvis det er en kortsiktig fordring: post 1560
Hvis det er konsernbidrag eller annen investing i datterselskap: post 1313
 
Videre så er mor i konsern (inntil videre) også revisjonspliktig, slik at regnskapet må revideres/godkjennes av revisor. Når en har revisor, så må revisor også signere på ligningspapirene.
https://www.altinn.no/no/Starte-og-.../Regnskapsforer-og-revisor/Ma-jeg-ha-revisor/

Du risikerer med andre ord å få det offisielle regnskapet avvist fra brønnøysund, og da kommer også dagbøtene.

Dersom du allerede har revisor, kan det være hensiktsmessig å la revisor fikse ligningspapirene i og med at du er usikker på hvordan det gjøres.
 

Nasjonen

New Member
Takk for svar @arjoregnskap og @Steve Cash.

Jeg ser at jeg skrev datterselskap. Det heter vel kanskje driftsselskap eller noe i den duren. Jeg eier 50% av dette AS'et (derfor ikke revisjonspliktig, og det regnes vel heller ikke som et konsern?). Holdingselskapet ble opprettet med en intensjon om å spytte hele kapitalen inn i driftsselskapet når vi opprettet det.

Så grunnen til at jeg har satt inn alt fra holdingsselskapet til driftsselskapet er at holdingsselskapet ikke har noen annen funksjon enn å eie aksjene i driftsselskapet.
 

nick20000

Member
Er ikke datterselskap det samme som et driftselskap, hvis det eies avet holdingselskap?
Hvordan er eierstrukturen, det kommer ikke helt fram (du eier 50% av hvilket AS, og hvem eier resten)?
 
Topp