Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hva er lov å gjengi/oversette uten samtykke?

Stoppet

Banned
Hvis jeg oversetter hele eller deler at et innlegg/artikkel på en utenlandsk side, må jeg da ha tillatelse for å publisere det på min? Hva må evt. oppgis av kilder og lignende?

Er det uproblematisk å oversette og delvis skrive om utenlandske artikler? Hva med kilder her?

Kan jeg legge til en RSS feed på en nettside uten å måtte innhente tillatelse fra utgiver? Feeden vil naturligvis bare gjengi overskrift og noe av den innledende deksten og linke direkte til feedens eier.

Og hva med å bruke bilder i slike feeder? er det uten videre tillatt? Se eksempler i bildene under:

feed.png

Feed 2.png
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Innholdet er fremdeles beskyttet, men når du oversetter har du rettigheter til oversettelsen. Andre som også oversetter får rettigheter til sin, såklart.
Så uten tillatelse bryter du noens rettigheter.

En annen sak er når du baserer deg på hva ander har skrevet, da bruker du bare en engelsk kilde. En plass går grensen til at du har kopiert og oversatt, og basert deg på en engelsk tekst og skrevet noe selv.

Siden emne-domenet er nokså spesifikt skal det lite til for å havne i kategorien der du ikke trenger tillatelse. F.eks. handler en omtale av filmen Indiana Jones and the Temple of Doom om ... vel, akkurat det emne. Nye tekster vil derfor være sammenlignbar uansett, og det skal lite til å skrive en ny tekst som er veldig ulik det du har lest.
 

Stoppet

Banned
Hva med RSS-feed?
 

Stoppet

Banned
Topp