Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hva skal til for å opperere strid med vedlegg H til Norids navnepolitikk?

R@ge

Kverulant
Som et par av dere har fått med dere så har jeg i lengre tid kranglet med et internasjonalt selskap i forbindelse med en nettside jeg har satt opp.

Har nå blitt kontaktet av Zacco Norway som er et konsulentselskap innenfor immaterielle rettigheter som krever siden stengt på bakgrunn av et par punkter og henviser videre til vedlegg H til Norids navnepolitikk.

De skriver følgende:
[...] Som vist ovenfor er domenenavnet <BIIP> forvekselbart med varemerket <BIIP> og <BIIP>. Det er ikke tvilsomt at dere kjente til rettighetene til navnene <BIIP> og <BIIP> på dette tidspunktet for registrering av domenet <BIIP>. Registrering av domenet <BIIP>. er ikke basert på utlisensierte rettigheter fra Dart Industries eller basert på egne rettigheter til navnet. Det følger dessuten av Domeneklagenemdas praksis at en registrering i ond tro vil måtte kjennes ugyldig uavhengig av at registreringen ble foretatt for å fremme salg av klagers varer. Registreringen av domenenavnet <BIIP> er således i strid med vedlegg H til Norids navnepolitikk. [...]

Jeg har allerede sjekket opp i hva Domeneklagenemlda vektlegger i en aktuell klagesak og hvis man leser vedtak fattet av Domeneklagenemda i andre saker, så finner man følgende:
Ifølge regelverkets vedlegg H punkt 1.2 skal to vilkår være oppfylt for at en klage kan tas
til følge:

(1) Ifølge bokstav a må klager dokumentere at han har rettigheter til et navn eller merke
som er identisk med eller forvekselbart med det registrerte domenenavnet.

(2) Av bokstav b følger at klagemotparten må ha vært i ond tro. Det anses å foreligge hvis
navnet er brukt på en måte som drar urettmessig fordel av klagers rettigheter, eller på en
måte som er ødeleggende for klagers rettigheter, eller registreringen er foretatt for å
hindre klager i å utnytte sine rettigheter, eller for å tilby klager eller andre å overta navnet
mot vederlag. Begrepet ond tro skal tolkes slik at det betyr at abonnenten må ha kjent
klagers rettigheter, eller vært grovt uaktsom.

I vårt tilfelle er deler av produsentens merkevarenavn benyttet + ordet "forum".
Formålet med siden er å danne et Norsk miljø for <BIIP> gjennom å tilby et samlingspunkt hvor alle brukere kan publisere nyheter og nyttig informasjon.

Vi er altså en ren interesse side for det originale produktet og ikke en konkurerende tjeneste eller produkt som utgir seg for å være noe annet enn hva vi faktisk er.

Zacco Norge påpeker at registrering i ond tro, men vi kontaktet overordnede sjef, som nå er country manager for <BIIP> i Norge i forkant før den ble opprettet.

Dersom noen vil vite hva <BIIP> er for noe og hvilken nettside dette er snakk om kan sende meg en PM.
 

R@ge

Kverulant
Hva kom ut av den kontakten?

Vi spurte om lov til å starte opp en side som skulle inneholde nøyaktig det vi nå publiserer der, og spurte om vi kunne benytte navnet som vi har benyttet.

Hun sa til oss at hun skulle undersøke videre, og fikk så bekftetet at dette var ok. Det var først etter vi fikk klarsignal at vi i det hele tatt bestillte domenet.
 

R@ge

Kverulant
Hvis hun hadde fullmakt den gangen og dere har det skriftlig så kan jeg ikke skjønne annet enn at dere må få bruke navnet.

Jeg tviler på at hun har noen fullmakt sånn sett, men jeg kan ikke set at dette er relevant egentlig.

Det viser i hvert fall at vi ikke har registrert siden med onde hensikter når vi har spurt først
 

hansvh

Medlem
Jeg tror at din kontakt med "overordnede sjef, som nå er country manager for <BIIP>" viser at ond tro ikke fant eller finner sted.

Har du noe å tape på å ikke gjøre som de krever? Håper du står på ditt og ikke blir overkjørt. Lykke til.
 
Topp