Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hvor spesifisert skal regnskapet være?

Fotografen

New Member
Jeg er nyoppstartet med ENK som fotograf. Har en kollega som jeg har diskutert regnskap med - og jeg blir ikke enig med meg selv. (Vi driver begge uten lokaler og andre utgifter enn våre egne "private".

Hun sier hun registrerer inntekt og utgifter i et regnskapsprogram. Hun betaler skatt av overskuddet - og betaler moms en gang i året. Men - hun er ikke nøye på resten. Hun har en egen bedriftskonto hvor hun får inn pengene hun fakturerer - så fører hun over det hun måtte trenge til seg selv.

Hun sier at pengene som står igjen er hennes og kan brukes som hun vil. Hun registrerer ikke personlige uttak eller bokfører på noen måte sånn sett.

Kan man gjøre det sånn? Jeg er livredd for å få bokettersyn eller gjøre noe feil..

Hilsen forvirret
 

Steve Cash

Medlem
Det er i og for seg riktig at pengene som "er igjen" er dine egne, ettersom det er et enkeltpersonforetak. Der skatter en av overskuddet uansett om pengene står på firmakontoen, tas ut til privat eller er kundefordringer pr. 31. 12. Men bokføringsloven stiller likevel litt strengere krav enn at en bare registrerer inntekter og kostnader. Det skal bl.a. settes opp en avstemt balanse som skal føres over til næringsoppgaven og en må bruke en kontoplan som er tilstrekkelig til å spesifisere kostnadene etter postene på næringsoppgaven (eller den nye næringsrapporten). Norsk standard kontoplan er grei å bruke, da blir det ganske riktig av seg selv. Hvis du har mer enn 600 bilag i året er det også krav til ajorhold.

Jeg anbefaler at du starter med å ta en kikk på bokføringsloven og tilhørende forskrift. Det er kanskje ikke den mest pedagogiske teksten, men det gir forhåpentligvis en innføring i hva som kreves, og så kan du lete videre etterå.
 

Fotografen

New Member
Takker så mye for svar! - Jeg må nok lese en del, ja.
Bedre å ha alt riktig fra start - men har nok litt oppretting å gjøre framover.

Har også et til spørsmål. (Finner mange ulike svar rundt omkring). Hvordan er det med skatt for selvstendig næringsdrivende? Hva er standarden? Hun kollegaen min sa hun betaler 10%!! skatt? Syns det hørtes utrolig lite ut.
 

Steve Cash

Medlem
Enkeltpersonforetak lignes sammen med eieren, så det blir "vanlig" progressiv beskatning, dvs. skatt av alminnelig inntekt pluss trygdeavgift pluss trinnskatt. Dvs. omtrent det samme som for lønnsmottaker, men med høyere trygdeavgift. Satser og skatteberegning finner du enkelt på nettet. Hva hun mener med 10 % er umulig å si uten nærmere forklaring, men har en store fradrag kan jo gjennomsnittlig skatteprosent bli så lav, det kan også hende hun mener at hun betaler 10 % forskuddsskatt, det vil jo i så fall antakelig gi restskatt.
 
Topp