Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hvordan fører dere regnskap? (dere som gjør det selv)

onlyme

New Member
Jeg stapper bilag ned i en plastpose, og leverer kaoset til en flink dame som fikser alt for 4.000 i året. Er sikker på at jeg tjener inn det mangedobbelte i alle gratis rådene hun gir meg:)
 

Tonny Kluften

Administrator
onlyme presenterer den enkleste løsningen, det er faktisk lovlig å gjøre slik :), men den avhenger at man stoler 100% på at personen kan jobben sin. Og 4000 høres for billig ut for en slik jobb, regn med ihvertfall 10000 for en slik jobb for et lite firma.

Jeg liker å effektivisere ting og gjøre alt så enkelt som mulig.
Derfor lagrer jeg fortløpende alle fakturaer, både inn og ut i to mapper på pc`en. Papirfakturaer havner i ringpermer.
En gang i året, i beg, av mars setter jeg av to dager, skriver ut alt og lager et regnskap i excel.
Så betaler jeg inn skyldig MVA 10.mars og leverer selvang. på Altinn.
Enklere kan det nesten ikke gjøres. Og alt er etter boka.
 
Sist redigert:

Bjørnar

Gründer
jeg gjør det fortløpende selv, dvs en gang i mnd eller lignende. samler alle bilag inn og ut i en konvolutt, og tar det minst en gang i mnd. jeg liker å ha kontroll fortløpende.
 

Inc

New Member
Hva er gyldig bilag?
Med de tmener jeg, hva er et minimum å ha med som info på bilag. Og er det forskjell på bilag etter størrelsen på bedrifter, at store bedrifter må ha mer dateljert og spesifiserte bilag?

Sorry, denne gigabumpen :)
 
Jeg fører i bok - altså en litt stor, ganske flat og bred sak som er laget av papir. Omlag hver annen måned tar jeg frem boka og leter etter en kulepenn. Så tar jeg frem bunken med bilag og fører hvert enkelt for hånd. Fakturaer (som det godt kunne vært flere av) skriver jeg faktisk ut på printer. Sitter mye foran PC'en, og synes faktisk det er OK å skrive, og å bla, i regnskapsboka. Jeg har da bare et enkeltpersonforetak som jeg koser meg med på fritiden, så kravene til modernisering og effektivisering er ikke så påtrengt.
 

Tonny Kluften

Administrator
Og der står det følgende.


Konklusjon
Det legges til grunn at bokføringspliktige med få transaksjoner, som faller inn under bokføringsforskriften § 4–1, kan gjennomføre bokføringen ved bruk av regneark.

Dette forutsetter følgende:
• Regnskapssystemet (regnearket) er oversiktlig og lett kontrollerbart for en ekstern kontrollør.
• Spesifikasjoner av pliktig regnskapsrapportering utarbeides på papir. Den som utarbeider spesifikasjonene daterer og signerer dem.
• Det er samsvar mellom de ulike spesifikasjonene av pliktig regnskapsrapportering.
• Spesifikasjoner av pliktig regnskapsrapportering oppbevares på papir eller skannet for elektronisk oppbevaring.

For øvrige bokføringspliktige anses det normalt ikke å være i samsvar med god bokføringsskikk å benytte regneark ved bokføring.

Ikrafttredelse
Uttalelsen får virkning fra regnskapsår som begynner 1. januar 2009 eller senere, men det oppfordres til tidligere anvendelse.
 

i-net

Medlem
Hadde fra starten av tenkt å føre selv... men er såååååå mye enklere å bare sette dette bort til andre som kan det og gjør det skikkelig.. Anbefales :)
 

Living Glad

Brukertittel
Mamut er best

Jeg har prøvd mange regnskapsprogrammer og arbeidet med regnskap i 12 år.

Mamut er desidert det beste en mindre til mellomstor bedrift kan satse på.

* Den er enkel i bruk
* Den brukes av mange (utgår ikke)
* Den er billig
* Den er brukervennlig med hensyn til hastighet i selve føringen
* Den er Åpen på mange måter, slik at hvis du kan en del så kan du lage dine egne rutiner i tillegg

Ingen tvil at den er best.
 

Dag Frogner

Supermedlem
Det fins et regnskapsprogram som er billig og web-basert.
NB: Jeg er vel ikke 100% nøytral, men tenkte å nevne det likevel. Det fins selvsagt også mange andre bra leverandører.

Mulig prisen har blitt oppjustert siden du skrev dette, men jeg syntes ikke at 500,- pr måned er billig. Mamut tar til sammenligning 1238,- for lisens på Mamut Regnskap Start.

Ellers har jeg selv begynt å føre regnskap i Excel med et regneark jeg fant på en eller annen nettside. Det har alt man trenger og er enkelt og greit i bruk.

Jeg har funnet ut at jeg ikke trenger alle de "fancy" løsningene i mange av disse programmene og at det er like greit å føre selv når jeg driver så lite som jeg gjør nå. Det viser seg jo at regnskap ikke må være såpass innviklet som man får inntrykk av når man kikker på f.eks Bedin sine sider. Det viktigste er tross alt at man sparer på alt av bilag, setter det i system, og at det er lett å spore en post i regnskapet tilbake til et spesifikt bilag. Er dette i orden så er veldig mye gjort.

Men jeg er ganske sikker på at den dagen jeg (forhåpentligvis) har et større firma så kommer jeg til å sette dette bort. Rett og slett for å bruke tid på noe annet.
 
Topp