Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hvordan forklarer viktigheten av SEO for en kunde

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Hei,

Mange av dagens potensielle SEO kunder forstår ikke helt hva de kjøper og ser ikke verdien i det. Jeg har fått inntrykke av at det er mange der ute som fortsatt tror det bare er å sette opp en nettside og få den publisert, så vil kundene komme løpende for å handle i nettbutikken. De forstår rett og slett ikke viktigen av å være synlig i søkemotorene.

Kom over en blogpost på seomoz som hadde en bra måte å forklare hva SEO er på, men jeg ser fortsatt ikke verdien i den ovenfor en kunde som rett og slett tror at internett vil gi trafikk uansett.
 

Knut

Medlem
Om man vil selge en bil er Finn.no en ok måte å annonsere. SEO for bilen. Ingen annonse for bilen er null salg, altså uten SEO
 

Knut

Medlem
Når man har med kunder å gjøre så er det oft kunder som knapt vet hva Google eller en søkemotor er. Derfor vil det å vise dem noe sånt ikke fungere. De vil være like kloke etterpå. Sier ikke alle, men mange
 

peterandrej

pensjonert moderator
Dette gjelder ikke bare SEO, men "data" generelt. Det er få bransjer der spriket i kunnskapsnivå mellom kunde og tilbyder er så stort. Jeg kan ikke bytte girkassa på bilen, men jeg vet da godt hvor den sitter og hva den gjør. Jeg og mekanikeren er ikke "likeverdige" parter, men vi er MYE nærmere enn det mange kunder og tilbydere inn SEO, design, programmering er.

Min opplevelse er at kunder (mange av dem) setter pris på at jeg tar kontroll og sier at "vi gjør det slik". Litt diktatur, men du skjønner hva jeg mener. Tror du kanskje kan ta fordel å prøve det samme: "du trenger å øke din synlighet i google for å kunne selge noe som helst, så da gjør jeg slik, slik og slik". Si det rett ut, og hvis kunden har motforestillinger mot dette er dette en kunde du muligens ikke vil jobbe med uansett siden kunden byr på mer "ork" enn det du egentlig kan godta i forhold til betaling.

Jeg opplever iallfall at kunder (ikke alle, men mange) setter pris på at jeg tar kontroll, forteller hva som er nødvendig og styrer hele prosjektet. Det kommer selvsagt an på kunden, men kunder som knapt nok har vært på VGNett tror iallfall jeg setter pris på at tilbyder er ekstremt klar på hva de trenger og hva som er nødvendig.
 

Msites Ltd

Livsnyter
Dette handler om at DU skal ta beslutningene, men kunden skal føle at det er HAN som har tatt dem. Dette er jo alfa omega i all kundebehandling! Og, spesielt innen salg.

Man må også være litt pedagog og ta det trinn for trinn, få aksepter underveis. Slik er du sikker på at kunden er med deg.
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Litt dikatur er det som har vært metoden min så langt. Jeg vil dog tro det er lettere innen design, da kunden kanskje har lettere for å innse at han trenger en litt penere nettside. Derimot SEO er ofte noe de har vanskeligere med å forstå, derfor skjønner de ikke alltid hvorfor det fort kan koste mer enn både utvikling og design av nettsiden. Det er nemlig ikke noe de ser resultat av, slik du gjør med utvikling og design. Selvfølgelig er det økt salg, men kunden lever ofte i det inntrykket at de salgene kom av "den nye pene nettsiden".

Jeg hadde en kunde som økte salgene med 300% pga av SEO arbeidet mitt. Det var mye jobb, både onsite og offsite. Så i sommer når jeg var hjemme i Norge hadde jeg et lite møte med denne kunden for å få litt tilbakemeldinger. Han er en bekjent og har alltid vært ærlig med meg. Vi sitter på terrasen hans å griller, hvor han skryter over hvor fornøyd han er med den nye nettsiden. Ut av det blå kommer det: "Det er bare en ting jeg ikke helt forstår - du har fakturert meg ganske mye for denne søkemotoroptimaliseringen. Jeg skjønner ikke helt hva det er. Trodde det var den nye nettsiden som ville koste jeg".

Jeg tror jeg fikk forklart det til slutt. Han er fortsatt fornøyd.
 

Altberger

Medlem
Skjønner godt hva du mener og sliter selv med samme problem. Kunden skjønner ikke verdien.

Kontrakten omhandler kanskje først og fremst faste priser på design og CMS, men når det kommer til antall timer på tekst og SEO er det nærmest umulig å anslå.
I tillegg vet vi jo hvilken kvalitet det er på teksten som kunden leverer. Heller laber:)

Til sist viser det seg for kunden at prisen på timer som konsulent overstiger prisen for design og CMS. Det er da det blir problemer.

Vår utfordring ligger i å bevise vår verdi. Husk vi påvirker Google, Kvasir, ABC Søk, Yahoo, Sesam, MSN og til en viss grad også Gule Sider.
Hva er verdien på det pr år? Bevis gjennom hva du har gjort for andre. Vit hva andre søketjenester tar betalt for tilsvarende høye ranking og legg sammen tallene med et perspektiv over 3 år.

Jeg garanterer deg. De tall du presenterer din kunde er hyggelig for begge parter!

Men som i all SEO. Lov aldri noe! For du vet ikke hva naboen din gjør.
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Er du freelance eller jobber du for et firma, Altberger?

De gangene det har vært mulig har jeg brukt en lignende metode, nemlig å anslå sånn ca hvor mye verdien av SEO vil bli i form av økt inntekt for firmaet. Utifra det setter jeg en pris.

Nå jobber jeg med en case hvor jeg får betalt per lånesøknad. Nesten litt som med affiliate. Kunden betaler meg fortsatt for arbeidet (men da bare mine egne utgifter med arbeidet, ikke min tid). I denne saken hadde jeg allerede laget en quote for hvor mye jeg skal ha, men med denne metoden har jeg forventet å tjene 3x mer. Kunden sitter også igjen med en bedre følelse siden de har en "forsikring" for at jeg vil yte mitt beste. Vinn-vinn for oss begge.
 
Topp