Hvordan sette opp Joomla?

En tråd i 'Joomla' startet av Hjelptilhjelp, 29 Apr 2012.

1. Hjelptilhjelp

Hjelptilhjelp Medlem

Hei!

Jeg er nybegynner innen programmering, men har registrert en del aktuelle domener som jeg ønsker å benytte meg av framover. Ønsker å bruke Joomla til å lage nettsidene.

Jeg har allerede en cPanel-konto hos leverandøren, knyttet til en annen nettside som jeg har, men som er programmert av andre. Denne nettsiden er laget på Joomla, og jeg kjenner derfor selvsagt til hvordan jeg administrerer siden.

Grunnen til at jeg vil lage nye nettsider, er først og fremst for å få trening i programmering, men også fordi jeg selvsagt har klare idéer om innholdet på sidene!

Min problemstilling nå er hvordan jeg kommer i gang med en ny nettside, på et nytt domene?
    Domenene det gjelder er kun registrert, jeg har ikke kjøpt webhotell til dem, men regner med at det er en smal sak å bestille dette fra domeneleverandøren (proisp)
    Med andre ord: hvordan installerer jeg Joomla, og får startet opp en nettside på et aktuelt domene?

Er ellers interessert i opplæring i Joomla, og tar gjerne imot tips om det finnes personlig opplæring / kurs for dette (jeg kjenner allerede til Joomla-nettsidene, og disse er vel og bra, men jeg er altså interessert i info om en eller annen form for "live" opplæring).

På forhånd takk for svar!

2. TorsteinO

TorsteinO Art Director & grunder

er det noen veldig spesiell grunn til at du vil bruke akkurat joomla?

(personlig setter jeg joomla litt i samme gruppe som å piske deg selv, kutte deg opp, osv osv... ;))

3. Dag Frogner

Dag Frogner Supermedlem

Og du er nok langt i fra den eneste Torstein. ;)

4. basicus

basicus SEO Eggspert

Tull og tøys gutter. Joomla er like greit som noe annet :)

5. TorsteinO

nah, ikke til en "typisk" nettside. Det er masse muligheter og fleksibilitet, helt sant, men for de fleste nettsider er det helt feil løsning, alt for komplisert og knotete - rett og slett FOR MYE muligheter og fleksibilitet :) (nå skal det sies at det er lenge siden jeg har brukt det, men tviler på at det har endra seg SÅ totalt)

6. basicus

basicus SEO Eggspert

Vi bruker ikke Joomla på annet enn et par forumer. Tok meg den nette sum av en times tid å sette opp sist. Bevares, det finnes da mye annet der ute, men Joomla er ikke stort verre enn andre løsninger.

7. Bransje

Bransje DaddyO

Du setter opp domenet i cpanel hos webhosten du allerede har cpanel hos. Så retter du dns mot webhost. Dette gjøres i kontrollpanel der du kjøpte domenet.

8. Dag Frogner

Dag Frogner Supermedlem

Jeg har brukt både Joomla og Wordpress på flere nettsider og er ikke i tvil om at Wordpress er langt enklere. Det er ikke dermed sagt at Joomla er noe dårligere, men man sparer mange timer med frustrasjon om man går for WP istedet. Det ER enklere å bruke...

9. Andreas Hatlem

Andreas Hatlem Aktiv

Joomla er veldig mye tryngre enn Wordpress, og har en del funksjoner som man ofte ikke trenger. Naturlig nok kommer derfor Joomla også med en del funksjoner innebygd som Wordpress ikke har. For en som skal lære seg cms-systemer kan det være en fordel å starte med Wordpress, og heller bruk Joomla hvis det er en bestemt grunn til å velge dette systemet.

10. TorsteinO

Hva slags nettsider er det du planlegger å lage, hjelptilhjelp? Joomla er som du skjønner ikke noe problem å sette opp, men det er gode sjanser for at det rett og slett er veldig overkill for det du skal bruke det til, og wordpress er definitivt generelt mye enklere å bruke, så med mindre du virkelig trenger joomla vil wordpress være et bedre valg (og helt latterlig enkelt å sette opp)

11. Hjelptilhjelp

Hjelptilhjelp Medlem

Takk for alle svar! Dette var oppklarende! Jeg ser at alle erfaringer tilsier at Wordpress er enklest, og i de aller fleste tilfeller fleksibelt nok! Dermed et naturlig valg med tanke på å lage nye nettsider!

Planen min er å ha noen ytterligere nettsider omkring temaer innenfor psykisk helse, prøve å gjøre disse gode på viktige søkeord, og bruke nettsidene som et springbrett inn imot hjelptilhjelp.no. Samtidig ønsker jeg også å få mer erfaring med Joomla, for dermed å forstå mer av det krøkkete systemet som hjelptilhjelp.no faktisk er laget på - ettersom jeg nok må forholde meg til dette i lengre tid, og gjerne skulle blitt litt mindre avhengig av programmerne!

Konklusjonen må vel bli at nye nettsider godt kan lages på wordpress, men at jeg evt har én nettside også på Joomla for å få erfaring. Som sagt: Mange takk for svar!

12. TorsteinO

Yep, det høres smartere ut :) Sett opp en egen testside der du kan leke deg med joomla og finne ut hvordan alt mulig funker, mens disse "satelittsidene" heller kan bruke wordpress, så slipper du å bruke masse tid på unødvendig knoting :)

13. Ole Avranden utvandret

Kan det tenkes at dere synes Joomla er så mye vanskeligere å bruke fordi dere er vant til å jobbe med WordPress? Jeg bruker begge deler (men foretrekker Joomla), og synes ikke det er store forskjellen på de to.

14. TorsteinO

Nix, er ikke det. Jeg brukte joomla til endel prosjekter før, men har gått helt over til WP, og har også fått samme tilbakemelding fra flere kunder jeg har hjulpet å bytte over fra joomla til wordpress. Det er rett og slett lettere å forstå hvordan ting funker inne i kontrollpanelet.

15. NilsF Medlem

Har du allerede glemt en annen tråd du startet nylig om hvordan lære Joomla, og hvor det ble postet flere lenker til god veiledning og informasjon for nybegynnere?

Hvordan lære Joomla? Overtar nettsted fra profesjonell leverandør

Del denne siden