Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hvordan skal jeg linke til siden for å øke salg?

metallian

Medlem
Jeg har en nettside-la oss si at det er siden bilergøy.com og her skriver jeg om bil og bilkjøring. For å tjene penger på siden har jeg laget enr ekke undersider hvor man kan kjøpe bil- sidene er typisk bilergøy.no/audi bilergøy.no/bmw etc.....

Noen av disse sidene har endel direkte trafikk, f.eks er det ganske populært å søke på "kjøpe bmw" mens det er ytterst få som søker på "kjøpe saab". Hovedsidene har ok googletrafikk, det samme har noen av artiklene som står for mye av trafikken...

Når jeg skal bygge lenker til denne siden tenker jeg to ting:
Forutsatt en viss kvalitet på det jeg skriver vil trafikk til en viss grad generere seg selv og brukere vil kunne havne på salgssidene som en følge av det. Ergo kan jeg jo gjerne styre linking til hovedside og håpe trafikken der styres til salgssidene når de skal kjøpe bil..

Samtidig vil jeg gjerne fange opp de der ute som ikke skal lese så mye om fete dekkfelger men "bare" kjøpe bil akkurat den dagen.


Nå skal man jo uansett variere linking men gitt at jeg tenker det er 3 hovedstrategier, hav ville dere lagt vekt på?

1. Linke direkte til hovedside med ankertekster som "bilergøy" "gøymedbil" etc
2.Linke til hovedside med ankertekster "kjøp bil her", "her finner du gode bilkjøp" etc
3.Linke direkte til salgssidene med ankertekst som "kjøp audi her"
 

Tony J

Alle skal få
Vill gjetning her. Men tenker det slik at linking til salgsside er best. Da brukeren er der
han ønsker å være i utgangspunktet (etter søk), og vil med stor sannsynlighet etter bestilling (evnt før) trykke seg inn på forsiden av nyskjerrighet. Derfor er det viktig å å linke til forsiden via en link på logo og en eventuell "home" link.

Tony
 

hvaer

Medlem
Jeg tror her at i dette blogginnlegget så vil du finne dine svar. Det er faktisk en lang artikkel(flere deler), som forteller deg hvordan du skal utføre SEO på en måte, som det aldri vil bli noe problem med. Det er også en av de suverent beste artiklene jeg har lest i år innenfor naturlig SEO.
 

Ole Avranden

utvandret
I utgangspunktet vil jeg si at alternativ 1 er det riktige, men det kan være at alternativ 2 vil gi bedre resultater. Det kommer an på konkurransen på søkeordene dine.


Alternativ 1:
Jeg tror ikke det å velge en av strategiene er riktig, men variere dem.

10% #1
20% #2
70% #3

Her vil hovedsiden få en naturlig miks av innlenker og være den siden det linkes mest til. Mens salgssidene vil få godt med lenker, men antallet vil ikke overstige hovedsidens.
Til salgssidene ville jeg gjort et utvalg av sider å fokusere på, dvs prioritere BMW, legge liten vekt på Opel og utelate Saab.
Men noe sier meg at på en slik side er en god intern SEO like viktig som ekstern - så ikke glem den ;)



Alternativ 2:

I alternativ 2 vil jeg fremdeles fordele lenkingen med samme vekting som i alternativ 1, men se nøye på hvilke bilmerker som har størst konkurranse. La oss si at "alle" skriver om prestisje-merkene BMW, Audi og Mercedes. Mens få skriver om Opel, Citroen og Mazda.

På prestisjemerkene vil du da trolig aldri klare plass #1 med hovedsøkeordet BMW. Plassene på førstesiden er trolig også utenfor rekkevidde. Legger du til ett søkeord til, "Kjøp BMW", vil det være litt enklere å ranke. Mens hvis du går for tre søkeord bør høyt oppe på førstesiden være innenfor rekkevidde.

Så kanskje det kan være lurt å ta frem lommekalkulatoren og regne litt på om det faktisk er lønnsomt å satse på merkene få, eller ingen, skriver om. En rimelig andel kunder kjøper Citroen, men det skrives lite om merket. Det samme gjelder for Mazda, Honda, Kia...

På disse søkeordene er en god plassering på Googles førsteside innenfor rekkevidde på hovedsøkeordet. Mens du lett vil kunne "eie" hovedsøkeordet + ett ord, for eksempel "Kjøp Mazda". Hovedsøkeordet pluss to søkeord bør du klare førsteplassen på nær sagt alle fraser du ønsker.

Så da er spørsmålet; er det bedre å "eie" de litt mindre søkte bilmerkene, og heller nedprioritere merkene alle konkurrerer om? Vil det totalt sett gi mer trafikk og flere dollars i kassa?
 

Tonny Kluften

Administrator
Nr 2 og 3 er jo direkte relatert til det du ønsker å oppnå så det er ganske opplagt at det er det du skal gjøre, ikke dans rundt grøten. Men lag også noen "all round linker" med forskjellig ankertekst og pek dem mot kategorisider.

... Så kanskje det kan være lurt å ta frem lommekalkulatoren og regne litt på om det faktisk er lønnsomt å satse på merkene få, eller ingen, skriver om. ...

Jepp.
 
Topp