Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hvordan utvikle og kode nettside?

Jeg utvikler bare unntaksvis nettsider fra bunnen av lenger. Jeg bruker i all hovedsak Word Press, og lager maler der. Mye enklere å holde en oppdatert og (relativt) sikker nettside. Spør du meg, så er CMS veien og gå, med mindre man kun skal lage en plakatside.

Har aldri brukt sketch, men regner med at det er ett grafisk program.
Mener å huske at vi kalte det slice and dice teknikk; Lage nettsiden som bilde først, for så å lappe det sammen i tabeller eller liknende ...

Men det var i gamle dager, som 2003 eller no slikt :D
 

atLind

Member
Mener å huske at gamle Dreamweaver hadde en funksjon for "slice and dice" men har ikke forsøkt meg på noe sånt på år og dag. Håper du får noen gode svar her etterhvert, nysgjerrig på hvordan det gjøres i dag/skikkelig ;)
 

HelgeSverre

Member
Standard måte å gjøre dette på back in the day var at designer laget design i Photoshop eller ligende, så tok utvikleren og gjenskapte designet i HTML og CSS, klippet ut bilder og brute disse når det var nødvendig, denne prosessen er kalt "PSD to HTML" PSD er da Photoshop filformat da dette var det mest populære designprogrammet da termen ble coinet.

Filmet meg selv gjøre dette for noen år siden, du kan ta en titt på hvordan g pleide å gjøre det for 3 år siden her:

Når man har fått laget HTML og CSS filer ut av designet pleier man som oftest å integrere disse filene inn i et CMS som maler som kan gjenbrukes på flere sider.

Her har det ofte vært vanlig å bruke WordPress, Joomla eller Drupal, men self anbefaler eg på det sterkeste å ta en titt på CraftCMS, Concrete5 eller PyroCMS da disse er mye mer moderne og bedre laget (i term av kode-kvalitet).
 

solo

Medlem
Jeg bruker bare Photoshop og notisblokk. Samme teknikk som HelgeSverre i grunn.
Det du trenger da er å kunne HTML tags og CSS stilskjemaer.
 
Topp