Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Ideal Media AS / Dokumenthjelp.no har stjålet skjemaet vårt

adeneo

Medlem
Nå må du skille mellom snørr og bart Torstein.
Det er selvfølgelig ikke ålreit å kopiere andres nettsider, men at man bruker andres ideer er vel helt greit etter min mening, da en eller annen fyr sikkert var først ute med menyer eller kontaktskjemaer, og det finnes nå på alle nettsider.

Her er det snakk om en konkurrent som har et tilnærmelsesvis likt skjema, med noe forskjellig størrelse og layout, samt at knappene er nesten like, utover at de plutselig har gått fra å være grønne til å bli oransje?

Det viser seg til og med etter granskning av konkurrentens nettsider at enkelte filnavn også er like, og stakkars den som bruker en bildefil med navn "button.png" ettersom det må være noe som er stålet.

Alle nettsider ligner stort sett til dels på hverandre, og hvis du påstår at du aldri har lastet ned noen bilder og endrer litt på noen farger eller noe slikt og gjenbrukt de på egne sider, så blir jeg imponert, og også dersom du ikke finner inspirasjon i andres nettsider, men mener at alt du gjør kommer fra din egen lille kreative ert.
 

hansson

Langveisfarende
Den har ikke mye yrkesstolthet som bruker nøyaktig samme css ikke bare på knappene men også i alle bestillingsskjemaene, med samme hover-effekter osv., som en hovedkonkurrent innen nøyaktig samme bransje. Hvis man bruker Amazon sin kjøp-knapp er det jo selvfølgelig ikke bra, fordi den er et kjennetegn for Amazon. Akkurat Conta-knappene vil vi ha i fred, fordi de er et av ganske få elementer som er gjenkjennbare. Vi hadde nok ikke reagert hvis noen brukte Conta-knappen på en nettside som solgte tegneserier. Men på en konkurrerende tjeneste blir det ganske uetisk. Avstanden fra å rappe knapper og inputfelter og titler til å rappe hele menyer er kort, og da spør jeg hvor lang tid det går før røverne også rapper hele Conta Faktura med menyer og annen utforming? Vi tilbyr et supert gratis fakturaprogram som svært mange av WF-medlemmene bruker, og som vi finansierer ved hjelp av blant annet starte-as.no og andre tjenester. Det sier seg selv at det ikke er så motiverende å gi noe gratis til småbedrifter når de samme småbedriftene så går bak ryggen på deg og rapper tingene du har laget. I ytterste konsekvens legger vi bare ned hele skiten og finner på noe annet å drive med. Vi snakker ikke (bare) om en knapp her, men om hele etikken som ligger til grunn for å handle slik disse firmaene gjør. Ett av dem er til og med kunde og bruker av inkassosystemet vårt, som de trolig har stor glede av. Den gleden har de ikke lenger fra nå av, kontoen stenges hvis de ikke får ut fingeren og legger om nettsidene sine.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
@adeneo: Jeg har vel aldri sagt at det ikke er greit å bruke så generelle ideer som dette, eller å finne inspirasjon i andres nettsider?

Det jeg spurte om var om du mente at det var greit å stjele innhold (da mener jeg helt konkret innholdet, slik som i disse tilfellene, ikke bare generelle ideer) og grafikk (og egentlig også kode, der koden er identisk linje for linje). Og nei, sånt som det gjør jeg definitivt ikke! (men det er jo greit å vite at du syns det er greit...)

Hvis du f.ex. ser litt nærmere på knappene, så ser du at det ikke bare er snakk om at de er "nesten like", legg dem oppå hverandre i photoshop, så ser du at de er identiske pixel for pixel, jeg kan tilogmed fortelle deg NØYAKTIG hvilke settings som er brukt i photoshop for å endre fargen:

Colorize - hue: 50, saturation: 92, og sleng på en kjapp maske på skyggen. Vips (værsågod - her ligger photoshopfila med riktige settings og begge knappene oppå hverandre så det er lett å sammenlikne)
 
Sist redigert:
Da har jeg også motatt spammail fra Ideal Media ang. Dokumenthjelp.no. Denne gangen for å slette AS:)
 

hansson

Langveisfarende
Slette AS må da være en veldig smal nisje.

I mellomtiden ser det ut som Ideal Media har blitt skremt nok til å legge om på bestillingsskjemaene sine. Det som er rart er at de ikke har villet innrømme noe som helst overfor oss, og heller ikke har gitt verken oss eller advokaten tilbakemelding om at de har endret noe. Kanskje ikke helt taktisk smart.
 
Stå på hansson, ikke la piratene holde på som de vil. Det er ikke holdbart at noen TYDELIG stjeler innholdet på deres sider!

La oss få vite hva som skjer med saken :)
 

Bakkskive

Medlem
Burde ihvertfall gå an å få det som er ditt fjernet, bare for å lage noen skjær i sjøen for ham.

Fine nettsider forresten.

Forstår godt det er provoserende, dette går deg jo rett i næringa. Det er bare plass til så mange AS-tjenester og det er jo lett å starte opp når du bare direktekopierer alt.

Driver selv i en nisjenæring med dårlig plass, spisse albuer og enkelte useriøse aktører.

En eller flere ting å trøste seg med:
-Du kan næringen din bedre enn de andre.
-De som er useriøse gir opp.
-Du har antakeligvis et bedre rykte.
-Du er mer etablert, har bedre rang hos søkemotorene, mange fornøyde kunder osv.
-Er det ikke nok penger i det, eller kjappe nok penger gir han sikkert opp
 

hansson

Langveisfarende
Takk for oppmuntrende tilbakemelding, Bakkskive. Vi får håpe at ærlighet varer lengst, selv om det noen ganger føles som en sykkeltur i motbakke når tullingene er i flertall. Vi har ihvertfall ikke tenkt å gi opp, og ser frem til et godt år for Starte-AS.no.
 

hansson

Langveisfarende
Og så er det på'an igjen. Denne gangen Det lille regnskapsbyrået AS i Oslo som driter i åndsverk- og markedsføringslov med denne siden her: Registrere AS | 123as

Sidene er ikke ferdige, men det ser faktisk ut som designbyrået Bris Creative, også de i Oslo, mener alvor med å kopiere bestillingsprosessen vår, inkludert javascriptet som styrer feilmeldinger og validerer input. De har ikke en gang tatt seg bryet med å endre litt på tekstene våre, det er ren blåkopi.
 

hansson

Langveisfarende
Oppdaget at André Kirkholm og Advokatfirmaet Kirkholm AS er involvert etter at jeg skrev det første innlegget. Det er hans paypalkonto man kommer til ved betaling. Han er styreleder i Det lille regnskapsbyrået AS. Er han kjent for å ikke være helt renslig på nett?
 
Topp