Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Ikke MVA-registrert firma må betale MVA i utlandet?

Tonny Kluften

Administrator
Jeg fikk et spørsmål på PM her og formidler det her, viktig spørsmål.

"Hei. Jeg skal starte nettbutikk og har ENK. Jeg har ikke momsregistrert firma. Leverandør i utlandet ber om VAT nr noe jeg ikke har og sier at da må de belaste meg med moms. Jeg kan jo ikke momsreg meg før oppnådd netto salg 50.000. Hvordan forholder jeg meg til dette?"
 

Steve Cash

Medlem
Jeg vet ikke hvilket land det importeres fra, og derfor heller ikke hvilke regler eksportøren må forholde seg. Det går heller ikke helt klart fram hva som kjøpes, men ettersom det er en nettbutikk antar jeg at det handler om varer for videresalg. Og da er det slik at en må betale mva til norske myndigheter ved import av varer, hvis vi ser bort fra den famøse grensa på 350 kr inkl. frakt.

Og ettersom en må betale mva ved import så skal det normalt være slik at den utenlandske selgeren skal eksportere uten å legge til sitt lands variant av merverdiavgift, uansett om kjøper er mva-registrert eller ikke. I noen tilfeller kan det også være slik at den utenlandske selgeren refunderer utenlandsk omsetningsavgift når en legger fram dokumentasjon på salg til Norge.

Dette var om utenlandsk omsetningsavgift. Men gjelder det kanskje en utenlandsk selger som er krever opp mva ved salg til Norge? Den avgiften kan det stille seg annerledes med, en skal uansett betale mva på det en kjøper.
 

T SL

Active Member
Norge er utenfor EUs VAT-sone uansett, så dersom jeg fakturerer et firma i Norge fakturerer jeg uten IVA (fra Spania). Tilsvarende, når jeg kjøper domener fra f.eks. Domeneshop, fakturerer de meg uten mva.


Dette er hvorfor mange blir forvirret av VAT (spesielt aktører utenfor Norge som selger til Norge)
Dersom jeg selger varer til en privatperson, eller et firma som ikke er VAT-registerert i f.eks. UK, fakturerer jeg dem med spansk IVA siden jeg selger tjenester. For firma som er VAT-registrert fakturerer du uten VAT (det er derfor f.eks. VAT går til 0% hos f.eks, Avangate, Digital Ocean, OVH, m.fl. dersom du fyller inn et VAT-nummer). Denne VAT-en blir ført "baklengs" i regnskapet ditt.

Det er også viktig å være obs på at selv om du er VAT-registrert i ditt hjemland, så er du ikke nødvendigivs registrert i VIES -- som er det europeiske systemet. Her i Spania er det to prosesser, og selv om du er registrert i Spania, må du allikevel betale f,eks, fransk VAT dersom du leier server hos OVH i Frankrike, med mindre du i tillegg har registrert deg selv i VIES. Det er derfor det er påkrevd å ha begge VAT-nummer på fakturaen, og det kan lett etterprøves f.eks. her http://ec.europa.eu/taxation_customs/vies/

I Norge betaler du noralt ikke VAT/mva. til andre land i EU, og dette går begge veier. Dersom du velger Norge som fakturaland når du betaler forsvinner VAT på samme måte som når jeg skriver inn mit VAT-nummer.

Edit: Norsk VAT-nummer blir vel org.nummer+mva -- men det bruker du ikke i denne sammenheng.
 

Steve Cash

Medlem
Men er norsk VAT-nummer noe annet enn det nisifrede organisasjonsnummeret? I Norge har en i alle fall ikke noe annet, prates det om et nummer i et utenlandsk register? Hvis det er det norske skal en jo ha det uansett når en driver hendel.
 
Hei, takk for mange tilbakemeldinger men er fortsatt usikker. T SL skriver at fra Spania faktureres ikke moms på salg til Norge, uansett? Til Uk fakturerer du med IVA (moms)? ..fordi det er tjeneste. Jeg har spørsmål om import av varer, kan noen bekrefte 100 % at det ikke skal faktureres med skatt? Takknemlig for svar:)
 

Tonny Kluften

Administrator
Men er norsk VAT-nummer noe annet enn det nisifrede organisasjonsnummeret? I Norge har en i alle fall ikke noe annet, prates det om et nummer i et utenlandsk register? Hvis det er det norske skal en jo ha det uansett når en driver hendel.

Ja, vi har 9-sifret med bokstavene MVA bak, har ikke lov til å bruke de før man er MVA registrert. Men det vet du jo alt om, mener du noe annet?
 

Steve Cash

Medlem
@Tonny Kluften: Neida, da mener vi samme nummer.
@Ragnhild Strandbakken : Litt googling viser at det kanskje ikke er noe standardsvar på dette, fordi reglene varierer fra land til land. Antakelig har du et organisasjonsnummer, men selgeren vil neppe godta dette ettersom du enda ikke er mva-registrert. Her er noe informasjon jeg fant på nettet:
Reglene om merverdiavgift (moms, mva, VAT) på varer i nettbutikker varierer fra land til land, også innenfor EU. Noen butikker har fått tillatelse til å selge uten merverdiavgift når de sender varene direkte til land utenfor EU. Hva som gjelder i nettbutikken du handler fra, må du undersøke hos denne.
Det finnes ordninger i utlandet som gir deg mulighet til å få tilbakebetalt den utenlandske merverdiavgiften i ettertid. Får du tilbakebetalt utenlandsk merverdiavgift, kan du også søke Tolletaten om å få tilbake den norske merverdiavgiften på dette beløpet.
Kilde:http://www.toll.no/no/netthandel/tilbakebetaling-utenlandsk-mva/

Det står muligens også noe relevant her: http://europa.eu/youreurope/business/vat-customs/cross-border/index_no.htm

Jeg anbefaler at du spør leverandøren som du vil få refundert den utenlandske omsetningsavgiften når du dokumenterer at du har betalt norsk mva ved innførsel. Hvis du får nei til det, bør du vurdere om du i det hele tatt skal kjøpe der.
 

T SL

Active Member
Jeg fakturer ikke med VAT til UK fordi de begge er EU og det faller under Operaciones Intracomunitarias på godt nynorsk Bedrifter som er registrert i VIES, som begge har VAT-nummer, fakturerer hverandre uten VAT. Jeg fakturerer med VAT til privatpersoner, og bedrifter som ikke er VAT-registrert i VIES.

I Spania er alle bedrifter automatisk registert for VAT, selv om man bare omsetter for 1€, men ikke nødvendigivs i VIES (Bare i Spania).

Norge er ikke EU, så her blir det annerledes. Ville nok hørt med en regsnakpsfører, det er det jeg gjør.
 

nick20000

Member
Det er nok selgeren som ikke har helt styr på eksport av varer ut av EU. Han skal ikke legge på VAT når produkter eksporteres ut av EU.
 
Topp