Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Import av varer fra utlandet: moms/toll?

peterandrej

pensjonert moderator
Planlegger oppstart av en liten nettbutikk sammen med en kompis, der vi skal selge biljardkøer og dertil relevant utstyr. Vi sikter inn på å ta oss av "hjemmemarkedet" i Nord-Norge i første omgang, men vil selvsagt levere til hele landet (derav nettbutikken).

Utstyret må importeres fra USA, så da lurer jeg litt på om noen har peiling på reglene rundt import av varer fra utlandet. Hvordan er det med toll og moms og disse tingene?

Noen med erfaringer?
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Ser ikke ut at det er kvoter på biljardkøer eller spesielle avgifter, så det blir bare mva.
Selve fortollingen (= registreringen av at du har importert et eller annet) tar oftest transportselskapet. Du får så en faktura fra de hvor det står spesifisert at de har brukt litt tid på å registrere det i tollens system (ergo det skal du betale for, et par hundrelapper oftest), og så spesifiserer de 25% av godets verdi, som da er mva. Det blir som regel en veldig merkelig faktura ;)
Du får da varene levert og that's it.

Jeg har nå en fortollingsavtale, slik at varene ikke blir stoppet men sendes direkte videre. Jeg får så en faktura fra tollen direkte og ikke fra transportøren (men jeg bruker fremdeles transportøren til å fortolle for meg).

Det skjedde også noen ganger (før jeg fikk avtalen) at jeg fikk varene levert mens mva-fakturaen ikke var betalt enda. Da fikk jeg et stort rødt klistermerke på eskene med "ufortollet gods" og et varsel at du ikke kan åpne esken enda etc.
 

Flemm

New Member
Jeg fortollet selv noen varer på grensen her for et par uker siden. Da er det inn til KGH for å få de til å lage noen toll papirer. Regningen fra de kom på 969,-
 

Nutz

Med lem
Den ordningen som Pong viser til er Tollkreditt, noe man søker Tollvesenet om.
Veldig praktisk dersom man importerer. Speditøren får da "tollkredittnummeret", og du får varen etter papirarbeidet med fortolling er gjort. Selve tollen kommer det regning på i etterkant fra Tollvesenet.
 

kongen

kongemedlem
Min erfaring er som Pong sier.

Første gangen jeg importerte varer som bedrift så ringte FedEx å skulle ha personnummer og org.nummer. Så måtte jeg betale moms før jeg fikk utlevert varene.

Det var bare de to tre første gangen at jeg måtte forskuddsbetale moms, nå får jeg varene med stor rød lappe hvor det står at varene er ufortollet og ikke må åpnes. Faktura på moms mottar jeg i posten. Har ingen avtale om tollkreditt eller lignende.

Tviler på at det er toll på biliardutstyr. Tror det er motorkjøretøy og organiske varer (mat/planter) som man stort sett må betale toll/avgift på.
 

Gomlers

Member
Anbefaler dere absolutt bruk av enten UPS eller FedEx.
Rask levering, og rimeligere priser på innfortolling / provisjonsgebyr enn noen andre.

Tror de begge to ligger på rundt 120,- i fortollingsgebyr/provisjonsgebyr når vi bestiller for rundt $5.000. Fakturaen kommer 1-1.5 måned i etterkant på MVA hvis det ikke er toll inn i bildet, og det er det ikke på de varene du nevner.

Et lite tips da er å spørre leverandøren deres om å de kan ordne med henting og levering via UPS/FedEx selv, så slipper du å sende melding til transportørene om at de skal plukke opp varene hos leverandør, og så levere dem til deg. Det er lettere for leverandøren og sende beskjed til en av dem, om at nå må de komme å hente, og levere til deg i Nord-Norge ;)
 

hansson

Langveisfarende
Hvordan gikk det med biljardkøene, Peterandrej? Lurer på hvordan det blir hvis man mottar varer per vanlig post, og verdien er over kr 1000, som visstnok er postens grense for forenklet tollbehandling. Sender de meg da faktura akkurat som FedEx ville gjort?
 

Atian

Medlem
Det er svært få amerikanske forhandlere som sender med vanlig post. Til det er UPS og FedEx for billige. Anbefaler deg også å sjekke fraktpriser. Det er ikke uvanlig med store rabatter på forsendelser, slik at noen ekspeditører kan være mye billigere enn andre. Selv benytter jeg DHL for frakt fra Kina. Vi har forhandlet oss fram til en pris som er mye billigere enn den beste rabatten DHL Norge kunne gi oss.

DHL har også et omkostningsgebyr på 120 kroner. Så framt du ikke har tollkreditt. Anbefaler deg også å søke tollkreditt (se på toll.no). Da får du en regning i måneden via altinn.no samt lavere gebyrer enn ekspeditørenes omkostningsgebyr.
 

hansson

Langveisfarende
Takk for info. Jeg skal sende fra et land der DHL og co koster flesk i forhold til postens hurtigpakke-opplegg. Så hvis noen vet om Posten/Bring er like smoothe å forholde seg til som de andre ekspeditørene, så gi lyd. Og når jeg har fått tollkreditt, oppgir man da et referansenummer til ekspeditøren, slik at pakken sendes direkte? Eller hvordan får ekspeditøren vite om dette?
 

Atian

Medlem
... Og når jeg har fått tollkreditt, oppgir man da et referansenummer til ekspeditøren, slik at pakken sendes direkte? Eller hvordan får ekspeditøren vite om dette?

Når pakken er sendt og du har en pakkereferanse, kan du ringe ekspeditøren og be de om å legge inn ditt tollkreditt kundenummer (org.nr.). Men du må altså være registrert firma for å få tollkreditt, bare så det er nevnt.
 

Mandalay

Medlem
Ang. riktig pris for fortollingstjenesten. Jeg importere varer regelmessig, men har ikke tenkt noe særlig over kostnaden av fortollingen. Sist gang betalte jeg (eks.mva):
Fortolling: 493
Tarffering: 649
Vareavgift: 60
Spedisjon: 260
Totalt: 1484,-

Med tanke på at jeg tar inn varer rundt 10 ganger i året, er det kanskje noe å spare.

Er dette ok pris? Hvis ikke, er det noen som har forslag på hva det kan koste og hvilke selskaper som kan tilby en bedre pris?

M.
 
Topp