Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Import fra Kina

Chris M

Medlem
Holder på å importere et lite vareparti fra Kina. Innser etter hvert at jeg kanskje ikke vet nok, og om man kan unngå å lære av egne feil, så er det sikkert det beste. Er en del spørsmål jeg håper noen kan hjelpe med:

1. Jeg har funnet leverandører gjennom Alibaba. Men fremstår som de fleste er re-sellers på akkurat dette produktet jeg ønsker å kjøpe. Og jeg vil anta at det er billigere å kjøpe rett fra leverandør. Er det noen andre websider som jeg bør sjekke eller bruke en annen fremgangsmåte?

2. Hvor vanlig er det å prute på summen? Har fått ned utgangsprisen til 1.1 dollar per produkt. Men de annonserer med at det koster fra 1 dollar - 3 dollar. Er dette da en grei deal eller er minsteprisen også mulig å forhandle på?

3. Har fått et tilbud på et lite parti nå i første omgang til kostnad på 3500 kr. Problemet er at portoen nærmer seg samme sum. Er dette vanlig? Noen måte å sende billigere på? Info om pakken: 57kg/3ctns, carton size:56x39x40cm. Tre kasser altså.

4. Hva er sats for moms og toll? Og er det noen måte å slippe dette på? Til dømes ved å sende flere pakker eller andre ting?
 

Beorn

New Member
1. Du kan sjekke madi-in-china.com
2. Det er ikke så vanlig å prute på mindre ordre, spesielt ikke de første gangene.
3. Sender du mange kolli, med totalpris under 350,- slipper du moms. Med den tyngden du skal ta inn er det nok rimeligere å få den med en kontainer hvis du kan få dem til å sende sammen med andre.
4. Moms er 25% av hele ordren, inkludert frakt. Toll avhenger av hva du kjøper, klær er det 10,7% toll avgift på, det meste annet er tollfritt. Men over momsgrensen tilkommer det uansett et fortollingsgebyr på en god hundrelapp.

Om du ikke har vært der, sjekk ut www.importogsalg.com der finner du mye informajon om import fra Kina. Importkalkulator er det også.
 

Chris M

Medlem
Har en liten problemstilling. Har kontaktet ett par tilbydere på Alibaba. Og de annonserte en vare for $5-8. Men da jeg bad om tilbud så fikk jeg en mye høyere pris. Faktisk hele $105 på den høyeste. Greit nok at det så billig ut i utgangspunktet. Men det blir ganske vanskelig å forholde seg til slikt. Hvordan løser dere slike problemstillinger?
 

Stoppet

Banned
Utgangspunktet for en pris på 5-8 var kanskje et mye høyere volum enn du spurte om pris på?
 

Chris M

Medlem
Jeg spurte om pris på det som var satt opp som minimumsordren, og det var 100 enheter og ville endet på rundt 8000 kr. Men får tilbud på 10 ganger prisen på det ene produktet og fire ganger annonsert pris på det andre....
 

Stoppet

Banned
Hørtes rart ut. Kan ikke si at jeg har opplevd noe lignende. Har du spurt om grunnen?
 

Chris M

Medlem
Fikk ikke svar på det. Men mulig det var for godt til å være sant. Noen som har erfaring og kontakter med firma som selger verktøy og har gode leverandører på dette?
 

Chris M

Medlem
Da har jeg funnet et produkt som jeg skal ta inn. Kjøper en forholdsvis stort parti for å få rabatt. Men mitt spørsmål er hvordan jeg tryggest mulig skal betale? Det fremstår som vedkommende jeg prater med har tenkt å sende meg en faktura utenom Alibaba, og det er jeg litt skeptisk til. Så hvilke forholdsregler er det dere bruker å ta i denne prosessen?
 

Stoppet

Banned
Det fremstår som vedkommende jeg prater med har tenkt å sende meg en faktura utenom Alibaba, og det er jeg litt skeptisk til. Så hvilke forholdsregler er det dere bruker å ta i denne prosessen?

Å prøve seg på betaling utenfor Alibaba forsøker de fleste seg på. De må nok betale en andel til Alibaba. Hvis du velger å gå gjennom Alibaba med secure payment, vil du nok måtte betale litt mer.

Jeg har valgt leverandører som jeg har sjekket opp og tok sjansen og stolte på. Så betalte jeg via vanlig bank for å slippe gebyrene til PayPal, som kan være ganske horrible hvis du regner på det.

Men, er du usikker så gå gjennom Alibaba og betal litt ekstra. Hvis du sjekker opp firmaet og finner ut at du tar sjansen, så ville jeg betalt via bank. Jeg har pr. nå 3 leverandører og jeg valgte å betale forhåndsfaktura på alle tre før de sendte varene. Men første bestilling var ikke på mer enn rundt 15.000,- på hver av dem. Totalt 45.000,-.

Men jeg brukte mye tid på å kommunisere med dem før jeg bestilte og betalte. Kommuniserte sikkert daglig i 14 dager før bestilling og betaling. først via Alibaba, så på skype og e-mail.
 

Stoppet

Banned
Så jeg er forholdsvis sikker om jeg betaler via Alibaba?
Så vidt jeg husker finnes det en betalingsmåte der hvor Alibaba holder på pengene frem til du har bekreftet at varene er mottatt. Har ikke hørt om at betaling gjennom Alibaba her feilet.
 

MarioLuchiano

New Member
tradekey.com og tradett.com finner man mye kinesiske fabrikker/-leverandører direkte.
 
Topp