Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Inngående balanse - nytt AS - visma avendo

FG_AS

New Member
Hei,

Jeg lurte på om det var noen som har mulighet til å hjelpe meg litt i forhold til oppsett av inngående balanser i Visma Avendo eAccounting? Jeg går ut ifra at løsningen er ganske generell for mange regnskapssystemer, så det er kanskje flere som kan ha glede av litt hjelp rundt akkurat dette.

Vi er et nyoppstartet AS som i åpningsbalansen for selskapet hadde følgende oppsett:

Eiendeler:
Bankinnskudd 30 000

Sum eiendeler 30 000


Egenkapital og gjeld:
Aksjekapital 30 000

Annen innskutt egenkapital - stiftelsesutgifter - 7 985
Sum egenkapital 22 015

Påløpte stiftelsesutgifter 7 985
Sum gjeld 7 985

Sum egenkapital og gjeld 30 000

Stiftelseskostnaden utgjør 5485 kr til Brønnøysundregisterne, og 2500 (ink. mva) til revisor.

Spørsmålet er hvordan dette settes opp i Visma Avendo?

Jeg har tilgang til å registrere inngående balanser, og etter diverse søk og leting på nettet tror jeg at følgende oppsett blir riktig:

1920 - Bankinnskudd: 30 000
2000 - Aksjekapital: -30 000

For å lagre inngående balanser må totalen blir 0, slik at den balanserer. Det er derfor nødvendig å registrere noe med minus her, men jeg er usikker på om det er riktig å sette aksjekapitalen som minus? Vi vil jo i praksis bruke av aksjekapitalen til vi får inntekter, og med det i tankene gir det mer mening med minus, men det hadde vært kjekt om noen tok seg tid til å forklare hvorfor det eventuelt skal være minus?

I tillegg er spørsmålet om hvordan stiftelseskostnadene skal føres. Skal disse føres på egne punkter i inngående balanse? Vi har fått faktura på disse kostnadene, så da skal de vel føres i resultatregnskapet (dvs legges inn som leverandørfaktura i systemet)? Hvilke konto skal de i såfall føres mot?

Jeg setter stor pris på all hjelp jeg kan få i forbindelse med å komme igang med regnskapsføringen. Jeg føler meg ekstremt blank på emnet akkurat nå, men tenker det er viktig å få litt kontroll på dettes selv. Vi kommer i fremtiden til å ha jevnlige møter med regnskapsfører for å kvalitetssikre det vi gjør, men nå i begynnelsen er det greit å redusere kostnadene så mye som mulig. I tillegg føler jeg det er en fordel å få litt innsikt i dette selv , slik at man har mulighet til å stille regnskapsfører fornuftige spørsmål, og for å ha en kontroll på økonomien i selskapet.
 

Steve Cash

Medlem
Ja, aksjekapital skal føres med minus (mest kjent som kredit) i åpningsbalansen.

Er det slik å forstå at du har betalt inn overkurs som skal dekke stiftelseskostnadene?
 

FG_AS

New Member
Sånn vi har satt det opp så skal stiftelsesutgiftene dekkes av aksjeinnskuddet. Blir det da fortsatt riktig å sette opp

1920 - bankinnskudd: 30 000
og
2000 - aksjekapital: -30 000

eller skal disse beløpene justeres på noe måte? Alternativt, skal stiftelsesutgiftene føres med leverandørfaktura?
 

Steve Cash

Medlem
Ja det blir riktig å føre aksjekapital og bankinnskudd i inngående balanse slik du gjør over. I tillegg gjør du en postering mot kortsiktig gjeld kredit og annen innskutt egenkapital debet med stiftelseskostnadene, jeg tror det er slik du angir det i første post.

At annen innskutt egenkapital føres til debet betyr at denne isolert sett er negativ. Under disponering av årsresultatet føres deler at dette mot den negative innskutte egenkapitalen, slik at den (etterhvert) går i null.

Edit: Du nevner kostnader til revisor, betyr dette at selskapet skal bruke revisor, eller bare at du har fått en til å skrive stiftelsesdokumentene? Hvis du har en revisor som skal godkjenne åpningsbalansen kan du jo gjøre det som foreslått og få vedkommende til å godkjenne det. Hvis finansinstitusjon skal godkjenne innskudd av aksjekaptal, og du ikke skal bruke revisor mer, tror jeg du er i mål likevel.
En liten detalj: Hvis 2500 er inkl. mva, og du søker tilbakegående avgiftsoppgjør og får igjen mva på det beløpet, så er kostnaden bare kr. 2000. (Jeg tror i alle fall at også det honoraret kan inngå i tilbakegående oppgjør.)
 
Sist redigert:

Steve Cash

Medlem
Alternativt, skal stiftelsesutgiftene føres med leverandørfaktura?

Det var den setningen og ja. Når du har satt opp kostnadene som kortsiktig gjeld i inngående balanse må du vel føre betalingen rett mot den kontoen så vidt jeg vet.

Når stiftelseskostnader dekkes av overkurs er ikke beløpet fradragsberettiget i finansregnskapet, bare i skatteregnskapet, slik at det blir en korrigering for permanent forskjell på næringsoppgavens side 4. Jeg mener det må være slik etter de nye reglene også, men jeg skal innrømme at akkurat dette har jeg ikke gjort i praksis ennå.

Kanskje hansson eller smbinfo eller noen annen melder seg etter hvert, og kan kommentere ytterligere.
 

Smbinfo

Medlem
Du har to alternativer når du får fakturaene på typiske stiftelseskostnader fra eks brreg eller revisor.

Isåfall om brreg har fulgt med i timen. Dette da du kan ha to åpningsbalanser (sendt sammen med stiftelsesdokumentene).

1. Har du betalt inn overkurs (30 000 + ett beløp for stiftelseskostnader) så føres disse mot konto for overkurs i steden for kostnadskonto, samt mot leverandør.

2. Du har ikke betalt inn overkurs (beregnede stiftelseskostnader skal da føres som en negativ post på "annen egenkapital" og mot "kortsiktig gjeld"), disse føres da mot kostnadskonto eks 6900 - andre driftskostnader, samtidig som kortsiktig gjeld og annen egenkapital nullstilles mot hverandre.

I begge tilfeller føres både faktura og betalingen mot leverandøren.
 

FG_AS

New Member
Tusen takk for svar så langt.

Jeg vet ikke om jeg føler meg så mye klokere, men så langt jeg kan skjønne ut fra det som er sakt så sitter jeg med følgende oppstilling på inngående balanse:

1920 - bankinnskudd: 30 000
2000 - aksjekapital: -30 000
2030 - annen innskutt egenkapital: -7985
2990 - annen kortsiktig gjeld: 7985

I vårt tilfelle så skal stiftelseskostnadene dekkes av aksjeinnskuddet, det vil si ingen overkurs. Det er i alle fall det vi har ment med oppstillingen av åpningsbalansen i første post. Totalt er 30 000 kroner overført til firmakonto fra aksjonærene. Det er også denne åpningsbalansen revisor har godkjent, og brreg har godtatt. Etter at stiftelseskostnadene er betalt står det igjen 22 015 kroner på driftskontoen.

Om jeg i visma avendo (etter at jeg har lagt inn inngående balanser som vist over) tar ut en balanserapport får jeg opp følgende bilde:



Det er noe som føles feil i dette bildet for meg. For det første står det nå -37 985 kroner på den ene posten (Egenkapital (innskutt og opptjent)). Er det sånn at jeg skal redusere 2000 - aksjekapital med 7985 sånn at det står -22 015 som inngående balanse på 2000 - aksjekapital? Eller er det riktig med -37 985 kr. her?

med redusert aksjekapital:
1920 - bankinnskudd: 30 000
2000 - aksjekapital: -22 015
2030 - annen innskutt egenkapital: -7985
2990 - annen kortsiktig gjeld: 7985


En annen ting som gjør at jeg stusser veldig er at sum eiendeler er 30 000 kroner. Det virker riktig, men sum egenkapital og gjeld er -30 000. Jeg trodde disse skulle vise samme sum (det vil si at begge summene skulle være positive)?
 

Steve Cash

Medlem
Ja, det ser ut til at noe er ført feil vei her. Jeg kjenner ikke rapportene til Visma, men sum eierdeler og sum ek/gjeld skal normalt ha samme fortegn ja. Det gjelder i alle fall i økonomisystemer jeg kjenner.

Og så skulle sum egenkapital ha vært 30000 minus 7985, ikke pluss 7985.

Du skal altså føre debet 1920 kredit 2000, det har du antakelig gjort.
Så skal du føre debet 2030 kredit 2990, og da vil total egenkapital bli 22015.

Det skal ikke være 22015 på konto 2000, men summen av de to ek-kontiene blir 22015.

Har du mulighet til å legge ut bilde av dagbok/bilagsjournal/posteringsjournal så vi kan se hvordan det er ført?

Men igjen, dette er litt vanskelig så lenge ikke kjenner til hvordan Visma setter opp rapportene sine, men e.k. er feil, det må det være trygt å si.
 

FG_AS

New Member
Nå ble jeg litt usikker på debet og kredit her. Jeg trodde kredit var + og debet -? Skjønner jeg har behov bedre forståelse for regnskapsføring, og jeg har søkt i timesvis, men det er ikke enkelt å finne gode ressurser så man kan lære seg dette. Vet noen av dere om en god ressurs for å lære mer?

I visma avendo er det ikke mulig å si hva som er debet og kredit i inngående balanse. Det er kun mulig å spesifisere 1 verdi pr. konto. (+/-) Dette er hva som er lagt inn i inngående balanser:



Du spør om rapporter dagbok / bilagsjournal / posteringsjournal. Jeg har tilgang til rapporter som heter:

Bilagsliste.
Denne viser ingenting nå. Jeg regner med at det er fordi jeg kun har lagt inn inngående balanser.

Behandlingshistorikk
Her har jeg prøvd meg litt frem, så historikken er kanskje litt "rar", men det er totalt det jeg har gjort i programmet.



Hovedbok



Mens jeg skrev dette har søkt litt mer på bl.a. dobbelt bokføring, og skjønner at jeg nok roter litt, men hva blir de riktige tallene og legge inn (med + og -)?
 

Steve Cash

Medlem
Nå ble det litt klarere. 2030 og 2990 er ført med feil fortegn, i alle fall såfremt konto 2000 er ført med riktig fortegn, for de skal være motsatt av hverandre. Og jeg holder fast ved at 2000 er riktig fordi minus er kredit og pluss er debet, jeg har i alle fall aldri hørt noe annet. Så hvis du snur 2030/2990 så blir det bedre.

Verdens dårligste regnskapsvits (jeg tror det finnes bare én regnskapsvits også): Debet er det som er nærmest vinduet.

Mer seriøst:
Et bilag skal alltid gå i null, dvs. at hvis en summerer debet og kredit, eller pluss og minus, så skal summen bli 0.
Debet betyr at noe går inn, debet 1920 hvis penger går inn på bank, kredit 1920 hvis en betaler noe.
Debet 4300 ved varekjøp fordi varer går inn i firmaet.
Kredit 3000 ved varesalg, fordi varer går ut av firmaet.

Jeg vet ikke på stående fot om noen webside med god rettledning i grunnlegende, praktisk regnskapsføring. Jeg har faktisk aldri sett det, det går mest i skatterett, økonomi, årsoppgjør og slikt. Kanskje jeg burde lage en?

Men bøker finnes, en kollega av meg som har undervist i regnskap har en, men jeg er ikke på jobben nå, så jeg finner ikke tittelen.
Uansett så googlet jeg frasen "grunnleggende regnskap", og fant noen bøker, bl.a. en fra Gyldendal, uten at jeg studerte innholdet. Men det finnes et utvalg av slike bøker, både for videregående skole og bachelor, så det skal være mulig å finne noe.
 

FG_AS

New Member
Takk så mye, det ser ut til å bli mer riktig nå



Jeg er fortsatt litt usikker på hvorfor balanserapporten viser eiendeler som + og egenkapital og gjeld som -. Kan det være sånn det skal være i visma avendo? Det kan kanskje være et spørsmål for visma avendo support...

Tusen takk for oppklaring rundt debet / kredit. Det var veldig nyttig!

Om noen bør lage en webside som gir en god rettledning i praktisk regnskapsføring er jeg ikke i tvil om! Det er nok mange som meg (oss) som starter firma og ikke har så god greie på regnskapsføring. Et sted må man begynne, og selvfølgelig kan man argumentere for at man bør ha god kjennskap til regnskapsføring, eller ha regnskapsfører om man skal starte firma. I prinsippet er jeg enig, men har man en god ide, og ikke peiling på regnskap, er lærevilling, men lite midler til å bruke på regnskapsfører i starten, så blir det gjerne sånn at man må "klare seg selv".

I tillegg tenker jeg at det er fornuftig å bruke litt tid på å skjønne regnskapsføring. Om man har / får midler til å ha regnskapsfører vil man i det minste skjønne noe av regnskapet, og det mener jeg man absolutt bør. Derfor tror jeg en webside med innføring i praktisk regnskapsføring vil være populært.

Tusen takk for hjelpen så langt. Jeg er litt usikker på hvilke konto jeg bør føres stiftelseskostnadene på når jeg registrerer fakturaene. Kanskje du har svaret på det også?
 

Steve Cash

Medlem
Nå ser det riktig ut ja. Og så sjekket jeg mitt eget regnskapsprogram, e.k. og sum gjeld og e.k. skal faktisk vises med minus, for det er kreditposter (bare at hos meg står det cr for kredit i stedet for minus). Jeg er så vant til bare å se på de rapportene at jeg tenker ikke over det. Litt pinlig egentlig.

Hmm, stiftelseskostnadene ja, du har allerede avsatt for dem, du har en post på konto 2990, så du fører debet 2990, kredit leverandør, revisor og bank hver for seg. Og så debet leverandør kredit bank.
Da skal konto 2990 gå i null. Dette er nemlig ikke kostnad i finansregnskapet, bare i skatteregnskapet, så du korrigerer på side 4 på næingsoppgave 1 i årsoppgjøret. (Akkurat dette kan være litt vanskelig å forstå med en gang.)

Nå er du jo ikke mva-registrert i det du begynner, men det er 500 kroner i mva der. Hvis du får tilbake disse senere som tilbakegående oppgjør må du føre:
Debet honorar for juridisk bistand kr 2500 med kode for mvafradrag
Ny linje, kredit samme konto, kr 2000 uten mvakode (eller 0 eller hva Visma kaller det)
Tredje linje må bli kredit konto 2030 med 500 kroner.

Når firmaet forhåpentligvis går i overskudd så nuller du konto 2030 helt i form av disponering av årsresultat.
 
Topp