Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Inventar kjøpt i utlandet

Hei alle,

jeg lurer på om jeg kan skrive av uniformer kjøpt i utlandet (Makedonia) ? Dette er uniformer med logoen trykket på 2 steder, slik at det ikke egner seg som hverdagstøy. Jeg ønsker også å kjøpe en avansert støvsuger, denne KAN brukes til hjemmet også. Vil skattemyndighetene ha problemer med dette dersom jeg skriver dem av på firmaet?

Jeg får en kvittering fra kassaapparat. Teksten er skrevet på kyrillisk, noe skattemyndighetene kanskje ikke blir så glade for.

Hadde vært greit å fått litt innsikt i akkurat dette med kjøp av inventar fra utlandet.

Takk!
 

Steve Cash

Medlem
Det er ikke noe i veien for å utgiftsføre driftsmidler kjøpt i utlandet, du må bare regne om kursen til norske kroner på kjøpstidspunktet. Utenlandsk merverdiavgift (eller tilsvarende) kan ikke trekkes i Norge, men hvis du har betalt mva ved import kan du trekke den.

Så lenge du driver renholdsfirma er det greit å trekke fra en støvsuger såfremt den er egnet til å brukes på oppdrag og faktisk brukes til det, og ikke mest i hjemmet.

Hvilken kvittering har kyrilliske bokstaver, den på uniformene du kjøpte? Det vet jeg ikke noe konkret om, men det kan jo ikke være uvanlig at norske firmaer handler i land som har et annet alfabet enn det norske. (Jeg kjøpte et fotoapparat på de kanter en gang, jeg måtte be dem skrive bokstaver og tall så jeg kunne lese det.)
 
Topp