Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Jobbe i utlandet med norsk lønn: hvordan utnytte lønnen best mulig?

Ariane

New Member
Hei,
Jeg skal de neste to årene jobbe i Toronto og mottar norsk lønn. I den forbindelse lurte jeg på om noen har erfaring/tips med å få lønn i et land og bruke dem i et annet. I hvilket ledd taper man mest penger ved overføring mellom to land?

1. Vil det lønne seg å overføre tørre pengesummer til kanadisk bankkonto med jevne mellomrom?
Påvirkes av valutakurs. Her vil det komme overføringsgebyr pluss eventuelle omkostninger til utenlandsk bank.

2. Vil det lønne seg å bruke norsk kredittkort?
Mitt norske kredittkort har inget årsgebyr og har gebyrfri bruk. Valutapåslag 2%

3. Har noen erfaring med kanadiske banker?
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Sjekk Transferwise, aff-lenk:
https://transferwise.com/u/gijbertusv

Vi brukte det selv hver måned da vi bodde på Hawaii. Vi jobbet sammen med mange fra Kanada som også brukte det. Fordelen er at du nøyaktig vet hva det koster.
Du kan ellers lett sammenligne slike tjenester ved å google "PayPal vs Transferwise", eller "Western Union vs WorldRemit" osv..

Ellers kan du sikkert søk et Bank Norwegian kort. Jeg har 3 stykk kredittkort og bruker kun ett. De andre to er "i tilfelle". Korter jeg bruker er Bank Norwegian (https://www.banknorwegian.no/Kredittkort/Info), som gir meg 1% tilbake av forbruket. Valutapåslaget må du sjekke - det er her de store forskjellene er, i ditt tilfelle.
 

nick20000

Member
norske banker har ganske bra vekslingskurs, definitivt mindre enn 2%, så vil være bedre enn kort.
Du kan evt sammenligne med transferwise, transferwise kan være bra for mindre beløp.
Jeg ville sendt et litt større beløp av og til, regn med at deg går bort noen hundre kroner på veien med bank transfer.

Har konto hos Td. Visa debit, mnd gebyr hvis du har mindre enn $2500 på konto. Ingen online wiretransfers (feks for å sende til Norge).
 

Ariane

New Member
Takk for hjelp! Jeg har vel kommet frem til samme fremgangsmåte som dere når jeg fikk tenkt meg litt mer om. Har selv tre norske kredittkort, men må gå gjennom alt dette og se om det er noe jeg betaler for som jeg ikke bruker.

Har konto hos Td. Visa debit, mnd gebyr hvis du har mindre enn $2500 på konto. Ingen online wiretransfers (feks for å sende til Norge).

Mulig jeg burde visst dette, men hva er Td?
 

nick20000

Member
TD Canada trust er en bank.

Du må kanskje betale skatt der og, så du må overføre litt større beløp for dette. Eller er det noen smutthull?
 
Topp