Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Kan linking fra kataloger ødelegge pagerank?

madmoonrise

New Member
Et eller annet sted leste jeg at det faktisk er mulig å gi seg selv dårligre google pagerank ved at man linker inn til sin egen side fra do-follow sider som selv har dårlig page rank, og at dette kan gjelde enkelte dofollow-kataloger, stemmer det?? er litt bekymra nå.
 

metallian

Medlem
Dette har vært diskutert før, dersom dette stemmer kunne man lett ødelagt for alle som ranker høyere ved å legge til linken deres slike steder- så man går vel ut fra at dette har null-verdi og ikke negativ verdi...
 

hvaer

Medlem
Dette har vært diskutert før, dersom dette stemmer kunne man lett ødelagt for alle som ranker høyere ved å legge til linken deres slike steder- så man går vel ut fra at dette har null-verdi og ikke negativ verdi...

Har du fisket så mye i det siste at du ikke har fått med deg at det nå visstnok skal eksistere negativ SEO? Isåfall misunner jeg deg...

I følge google, så eksisterer nå negativ SEO. Det er mange som ikke tror på det, men når man ser hva som har skjedd i enkelte nisjer etter Penguin, så er veldig mange nisjer som har blitt vidåpne igjen, etter at mange sider er borte.

Jeg skrev litt om dette i en tråd for noen dager siden.
https://www.webforumet.no/forum/lenke-strategi/17124-kj-pe-backlinks-2.html#post148988
 

kongen

kongemedlem
Nei, det er ikke farlig med linker. Du må alltid se på intensjonen for hvorfor noen sier det. Som regel er det for å selge deg noe.

"Linker er skadelig. SEO er død. Tilfeldigvis har jeg laget en Facebook über easy fan getting software som jeg selger med 50% rabatt. Den koster bare $37 men den er så bra at den kunne blitt solgt for $20 millio uten problems."

Og folk går på hver gang...
 

Msites Ltd

Livsnyter
Har du fisket så mye i det siste at du ikke har fått med deg at det nå visstnok skal eksistere negativ SEO? Isåfall misunner jeg deg...

I følge google, så eksisterer nå negativ SEO. Det er mange som ikke tror på det, men når man ser hva som har skjedd i enkelte nisjer etter Penguin, så er veldig mange nisjer som har blitt vidåpne igjen, etter at mange sider er borte.

Jeg skrev litt om dette i en tråd for noen dager siden.
https://www.webforumet.no/forum/lenke-strategi/17124-kj-pe-backlinks-2.html#post148988

Uansett hvor mye jeg forteller folk at jeg er multimillionær, så må jeg til slutt vise det hvis jeg skal underbygge det skikkelig.

Det samme gjelder dine påstander om at det finnes negativ SEO. Kom med caser hvor dette har skjedd. Først da kan vi tro det.
 

picxx

Well-Known Member
Den dagen innlinker til en nettside vil bli vektet negativt er generiske plasseringer i SERP's død.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Det samme gjelder dine påstander om at det finnes negativ SEO. Kom med caser hvor dette har skjedd. Først da kan vi tro det.

Egentlig holder selv ikke det, for hvordan kan vi vite 100% at det er det som har skjedd?

Skal det "bevises" kan man vel f.ex. dytte kredittkortguiden.com ned fra første side på søkeordet "kredittkort". Er det fakta at "dårlige" linker skal gi "negativ SEO", så burde jo ikke dette være noe problem å få til i det hele tatt, det er jo bare å gi noen indere en femhundrelapp, så har man en billiard søplelinker på 1-2-3.

(...og dermed regner jeg med at "hvaer" skjønner hvorfor selve konseptet "negativ SEO" skurrer - ting du gjør PÅ en side kan skade rankingen din, men linker TIL siden kan i værste fall ha null effekt)
 

Erlend

Medlem
Jeg skal love deg at det er ikke bare bare og dytte ned en så etablert side som kredittkortguiden.com. Google eeeeelsker gamle sider tydeligvis...
 

hvaer

Medlem
Nei, det er ikke farlig med linker. Du må alltid se på intensjonen for hvorfor noen sier det. Som regel er det for å selge deg noe.

Så har Matt Cutts blir en guruhore?

Det samme gjelder dine påstander om at det finnes negativ SEO. Kom med caser hvor dette har skjedd. Først da kan vi tro det.

Hvorfor skulle G gidde å jobbe med å implementere muligheten for å stenge linker ute, om det ikke var noe i det Cutts sier?

Danny: So negative SEO works now [You can hit competitors]?

Matt: We’ve been taking stronger actions. Our guidelines used to be that it’s almost impossible to hurt someone else. We are seeing more examples of that. We try very hard to stop that. We built in a lot of protections against hurting competitors. Some people want to be able to disavow links. Even though we don’t think you should need it, there are enough requests that we’re trying to get it in, maybe in a few months.

A lot of people waste their money on buying links, and it hurts the name of the whole industry. Now we’ve gone farther and try to get those links to actually hurt you.


Forøvrig, her er links til 2 tilfeller.
2 Examples Of Negative SEO At Work - |

Egentlig holder selv ikke det, for hvordan kan vi vite 100% at det er det som har skjedd?

Skal det "bevises" kan man vel f.ex. dytte kredittkortguiden.com ned fra første side på søkeordet "kredittkort". Er det fakta at "dårlige" linker skal gi "negativ SEO", så burde jo ikke dette være noe problem å få til i det hele tatt, det er jo bare å gi noen indere en femhundrelapp, så har man en billiard søplelinker på 1-2-3.

(...og dermed regner jeg med at "hvaer" skjønner hvorfor selve konseptet "negativ SEO" skurrer - ting du gjør PÅ en side kan skade rankingen din, men linker TIL siden kan i værste fall ha null effekt)

Så hva var årsaken i dine øyne til at kredittkortnisjen gikk fra å være middels vanskelig, til relativt enkel å dominere? De første par ukene etter Penguin, lå det til alt overmål en blogspotside på topp 10. Nå ser jeg den har falt ned til 13,14,15 og 16.plass.

Du trenger ikke forsøke å belære meg, slutt med slikt, det er en ufin debatteknikk. Jeg har rimelig god kontroll på SEO, og på denne våren har diskusjonen om negativ SEO florert på engelske sider, og sjargongen er rimelig lik, nemlig at det faktisk eksisterer, og at dette er noe som G må rydde opp i. Det kan nemlig ikke være slik, at man enkelt kan presse ut konkurrenter med søppel.
 

metallian

Medlem
Har du fisket så mye i det siste at du ikke har fått med deg at det nå visstnok skal eksistere negativ SEO? Isåfall misunner jeg deg...

I følge google, så eksisterer nå negativ SEO. Det er mange som ikke tror på det, men når man ser hva som har skjedd i enkelte nisjer etter Penguin, så er veldig mange nisjer som har blitt vidåpne igjen, etter at mange sider er borte.

Jeg skrev litt om dette i en tråd for noen dager siden.
https://www.webforumet.no/forum/lenke-strategi/17124-kj-pe-backlinks-2.html#post148988

Hvorfor kan ikke dette ha skjedd fordi linker har mistet verdi?
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Jeg skal love deg at det er ikke bare bare og dytte ned en så etablert side som kredittkortguiden.com. Google eeeeelsker gamle sider tydeligvis...

HVIS det hvaer sier hadde stemt, så skulle det jo ha vært fullt mulig... og egentlig ikke vanskelig i det hele tatt. Men - sånn er det nå ikke :)

(jo "dårligere kvalitet" det er på linker, jo billigere er det jo mer eller mindre, så hvis man ville dytte ned en konkurrent skulle det jo da bare ha vært å kjøpe bøtter og spann av de billigste linkfarmene og liknende man kunne finne, for en slikk og ingenting)
 
Sist redigert:

hvaer

Medlem
Hvorfor kan ikke dette ha skjedd fordi linker har mistet verdi?

Jeg kan av en eller annen snodig grunn ikke poste linker, uten forhåndsgodkjennelse. Jeg vet ikke en gang om jeg kan poste dette jeg skriver nå, uten forhåndsgodkjennelse. Hvorfor aner jeg ikke. Joda, dette kan jeg visst skrive. Men linker fungerer dårlig. Håper at det svaret jeg skrev tidligere i kveld dukker opp en gang.
 
Topp