Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Kan salær etterfaktureres?

Dodyboy

New Member
Hei
Jeg har en sak gående, hvor jeg var uenig i at Kredinor kunne kreve inn salær.
Vi kom ikke til enighet, og jeg ba de sette saken i bero. De nektet fordi de mente jeg ikke hadde god nok grunn.
Jeg ønsket å kjøre saken videre, men 13. oktober betalte jeg kravet i mangel av tid.
De hadde satt en frist på 11. oktober, men ikke dokumentert dette skriftlig i noe dokument jeg har tilgang til. Det påløp derfor tungt salær som ble fakturert 17. oktober, flere dager etter innbetaling.

- Kan de etterfakturere et salær?
- Kan de nekte å legge saken i bero dersom jeg ønsker å ta denne videre?
- Kan de i det hele tatt kreve inn et salær når forfallsdatoen ikke er dokumentert skriftlig?

Første salæret er allerede betalt, det er greit, men jeg føler det er uaktuelt å i tillegg betale tungt salær på dette.
Når jeg søker rundt finner jeg mye informasjon om klagemuligheter som forbruker, men nada om klagemuligheter for næringsdrivende.

Har jeg en god sak? Hvor kan jeg klage inn dette?
 

Jon_V

New Member
Hei, det korte svaret er:

- Ja
- Ja
- Ja

Inkassolovens § 17 annet ledd sier at "Kostnadene kan ikke kreves erstattet dersom skyldneren hadde innsigelser som det var rimelig grunn til å få vurdert før inndrivingen ble satt i verk. Dette gjelder selv om kostnadene påløp før innsigelsene ble satt fram, dersom ikke skyldneren burde satt dem fram tidligere".

Inkassator (Kredinor) kan altså velge å ikke ta innsigelsen til følge dersom den er åpenbart grunnløs, det vil si at de kan gi deg en tilbakemelding om at denne innsigelsen ikke kan tas til følge. Hvorvidt en innsigelse er reell eller ikke, er for inkassator ofte ganske klart, men kan være veldig subjektivt for en debitor. En god regel er derfor at alle innsigelser skal følges opp. Du kan derimot ikke kreve at saken settes i bero, når inkassator har gitt tilbakemelding og avfeid innsigelsen, må du eventuelt opprettholde din innsigelse for å unngå videre pågang.

Tungt salær påløper på dag 29 etter betalingsfrist i betalingsoppfordring. Betalingsoppfordring har 14 dagers frist. Dette betyr at tungt salær påløper på dag 43 etter at betalingsoppfordring er utsendt. Dette reguleres i forskrift til inkassoloven § 2-3: "Dersom skyldneren har oversittet betalingsfristen i en betalingsoppfordring, jf. annet ledd, med mer enn 28 dager (...)".

I ditt tilfelle har tungt salær påløpt før du har gjort betaling, og ved din innbetaling har omkostningene derfor ikke blitt dekket. Det er vanskelig å si om du har en god sak eller ikke da jeg ikke vet hva innsigelsen din bygger på. Er du uenig i kravet, må saken opp for Forliksrådet. Jeg vet at næringsdrivende tidligere skulle sende klage til Kredittilsynet, men dette er vel Finanstilsynet nå?
 
Topp