Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Klær og fradrag

lse

New Member
Det er bare jeg som er ansatt i mitt lille AS. Kan jeg kjøpe klær og fradragsføre det så lenge det inneholder en liten logo av bedriften? Tenker på sykkelklær (til-fra jobb), t-skjorter, gensere og lignende - hverdags/treningstøy egentlig.

Poenget er å redusere overskuddet med et par tusen, og i tillegg få litt større garderobe. Selve effekten av reklamen vil være minimal.
 

Steve Cash

Medlem
Slik du beskriver det: Nei. Klær som brukes til og fra jobb, trenings- og hverdagstøy er ikke fradragsberettiget.
Se Lignings-ABC: http://www.skatteetaten.no/no/Radgi...r/lignings-abc/kapitler/a/?mainchapter=165814
1 Fradrag for kostnader til bekledning
1.1 Generelt
Kostnader til klær anses i utgangspunktet som private kostnader og er derfor som utgangspunkt ikke fradragsberettiget, jf. sktl. § 6-1 annet ledd. Dette gjelder selv om klærne brukes i yrket og selv om dette er den hovedsakelige bruk. Om unntak, se pkt. 1.3.

1.2 Arbeidstøy som er lite egnet til privat bruk
1.2.1 Generelt
Fradrag for kostnader til arbeidstøy til egen bruk gis for tøy som er lite egnet til privat bruk og som hovedsakelig benyttes i yrket. Dette omfatter

  • uniform

  • verne- og vareklær

  • annen spesiell bekledning som hovedsakelig benyttes i yrket og som er lite egnet til vanlig privat bruk, for eksempel for musikere
Spørsmålet om antrekket skal anses som uniform må vurderes konkret hvor det bl.a. legges vekt på utforming, farge, hvor mange som bruker antrekket mv. Arbeidstøy med godt synlig logo som ikke uten videre kan fjernes og som bare brukes i arbeidet og er lite egnet til privatbruk, vil normalt bli ansett som uniform. Arbeidstøy som er pålagt brukt, er godtatt som uniform. Se for eksempel BFU 35/2007.
 
Sist redigert:

Bjørnar

Gründer
Kjøper du tøy som profiltøy, kan det være fradragsberettiget. Det er forskjell på "tøy" og profilering.

Ytterst få går med reklametøy på fritiden.

Så her er jeg uenig med @Steve Cash.
 

Steve Cash

Medlem
Da kan du sikkert legge fram en skikkelig kilde som tilbakeviser sitatet fra Lignings-ABC. Legg merke til at det han/hun vil kjøpe er vanlige klær til bruk nettopp på fritiden, bare påsatt en "liten logo" for å prøve å gjøre det fradragsberettiget. Sykling til og fra jobb er en fritidsaktivitet, videre sies det at reklameaktiviteten vil være minimal. Vedkommende går i alle fellene det er mulig å gå i og svaret på at dette ikke er fradragsberettiget ligger jo i spørsmålet. Og på toppen av det hele dreier ikke dette om reklameklær til utdeling til kunder mv, men klær til eget bruk.
 

Bjørnar

Gründer
Selvsagt enig i at spørsmålet er stilt på helt feil måte, og således har du rett.

Men dette er vel et klassisk eksempel på god/ond tro, og da får du rett.

Gjør du det i god tro, og tenker at dette skal markedsføre bedriften til mange ukjente personer - så har du heller en god sak, men jeg leste ikke godt nok første innlegget her.
 

Stoppet

Banned
Hvorfor ikke kjøpe det som arbeidsklær? Jeg kjenner mange selgere som for eksempelntrekker fra lassevis av klær.

Selv har vi kleskodeks på jobb, og har i årevis fått 4-5000 i kleskodgjørelse fra firmaet på grunn av dette. Jeg antar at de trekker dette fra selv om vi bruker klærne like mye privat.
 

Steve Cash

Medlem
Ta deg tid til å lese punkt 1.1 i sitatet fra Lignings-ABC over, det står at arbeidsklær som hovedregel ikke er fradragsberettiget, det er unntak for verneklær og klær som ikke er egnet til privat bruk. I dette tilfellet så sier trådstarter at det ikke engang er arbeidsklær, men trenings- og fritidsklær. At du kjenner selgere som trekker fra klær er ikke noe prinsipielt argument, det betyr enten at klærne ikke er egnet til privat bruk, eller at de har sluppet unna med det fordi ingen har kontrollert det. Nå har jeg forsøkt å forklare dette tre ganger, med henvisning til kilde, det får holde.
 

Bjørnar

Gründer
Så man kjøper en pakke med visittkort, brevark, konvolutter, noen skjorter med logo på, og boka sier alt er mulig å trekke fra, men ikke skjortene? Det er særdeles firkantet tolket. Dersom du ser bort i fra trådstarters åpenbare forsøk på å få gratis tøy, så er det prinsippielt viktig at man kan fradragsføre det man tror kan være viktig for bedriftens branding for eksempel, og det vet Skatteetaten, og boka di, fint lite om.
 
Topp