Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Konto for refusjon av bankgebyrer (Visma eAccounting)

Kristians

Medlem
Heisann

Jeg har fått refundert deler av årsavgiften på et kort jeg avsluttet og lurer på hvor jeg skal bokføre denne "inntekten".

Jeg klarer ikke finne noen veldig passende konto, men "1399 - andre fordringer" er kanskje nærmest?

Tusen takk.
 

Steve Cash

Medlem
Nei, 1399 er balansekonto, og da blir beløpet stående der til evig tid, det er ikke meningen. Jeg antar at pengene har gått inn på en bankkonto, altså fører du debet bank, f.eks. 1920. Til kredit fører du helst samme konto som du i sin tid kostnadsførte gebyret på, dette blir altså en reduksjon av kostnad. Et slikt gebyr, som vanligvis er 200-300 kroner kostnadsfører en ofte på konto 7770, se om du har utgiftsført gebyret der fra før. Hvis du ikke har noe beløp under andre kostander, og ikke får det i løpet av året, så er det likevel litt dumt at denne kostnaden blir stående med negativ saldo, selv om det i og for seg ikke er galt. Så om du fører dette, antakelig lille, beløpet til en inntektskonto som går til næringsoppgavens post 3900 så er heller ikke det noen stor synd.
 
Topp