Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Kontroll fra Tollvesenet

Grbo

New Member
Driver ett NUF, og importerer en del varer fra Asia.
Fikk før helgen brev fra tollvesnet om at dem skal ha kontroll.
De krever alt av bank bilag og all regnskaps informasjon. Pluss
Hvor alt fysiskt fins.

Dem jeg handler fra i kina, skriver ned verdien på sendingene
slik at det har blitt mindre innførsels mva.
Men dette er noe jeg aldri har bedt om, men det ser ut til at det er blitt
En slags kultur for dem å gjøre det, for ALLE mine leverandører gjør det.

Nå er jeg drit nervøs for at tollerne kommer å tar meg?
Hvor ille er dette? Hva kan tollerne finne på?

Noen med erfaringer her inne?
 

Msites Ltd

Livsnyter
Nå er det vel skattekontoret/fylkesskattekontoret som er mest interessert i mva da. Så lenge du har innbetalt alt på riktig måte så har du jo i og for seg gjort opp mva, så blir vanskelig å ta deg for unndragelse av mva.

Tollerne er vel ute etter å sjekke hva slags varer, antall etc. Eller står det noe annet i brevet?
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Eksempel 1:
varen koster 100
moms ved import 25
cash ut: 125 (100 til leverandør, 25 til staten)
salg 200 (eks mva)
inngående moms 50
cash inn: 250
moms-oppgjør: 50 -25 (det betalte du allerede ved import) = 25

Eksempel 2:
varen koster 100 - prisen blir 'justert' ned til 20
moms ved import 5
cash ut: 105 (100 til leverandør, 5 til staten)
salg 200 (eks mva)
inngående moms 50
cash inn: 250
moms-oppgjør: 50 -5 (det betalte du allerede ved import) = 45

I det store hele betyr dette (mye?) for likviditeten din på bekostning av at du snyter staten for noen (teoretiske?) rente-kroner. Jeg ville ikke trodd at det har mye å si.

Men at de ønsker å se på *hele* administrasjonen --- jeg vet ikke om de kan kreve det (?) - de er ikke skattekontoret og har med en del info ingenting å gjøre.
 

Alf

Medlem
Dette blir sett på som svindel av staten hvis fakturene er lavere enn reell kjøpesum. Hvordan har du betalt diffferansen?

Jeg forstår heller ikke vitsen siden du får mva refundert.
 
Sist redigert:
Hvis det hadde vært "privat" import under mva-grensen skjønner jeg det, men hvis han driver regulær bedrift og er mva-registrert ser jeg ikke helt vitsen med å trikse på den måten. Klart, hvis kina-mannen gjør det på ren automatikk blir vel saken noe annerledes. Men du har et lite problem når du skal forklare diffen mellom bilaget og det du faktisk betalte for varen..
 

Msites Ltd

Livsnyter
For dere som ikke skjønner dette så begynner jeg å lure på om dere har drevet bedrift før og vet noe om utfordringene mange bedrifter har!

Som regel er det ikke problematikken med å tjene penger direkte på varen, men likviditeten som de fleste må slåss med når man driver en bedrift.

Detå ha eksempelvis 100.000 låst opp i mva i 3-6 mnd er kostbart, og spesielt om det skal taes fra en kassakreditt i tillegg!
Driver man da i tillegg i en bransje hvor DB ikke er så stort så kan dette fort få fatale konsekvenser.
 

hohohoo

Medlem
Bare ett godt råd, ikke svar på spørsmål som ikke er spurt. Eller på en annen måte, ikke legg ved noe ekstra innformasjon for å være "grei" eller ekstra hjelpsom. Vis du har orden og kontroll er også et godt råd. Har du en regnskapsfører? Så ville jeg søkt råd hos han/henne også.

Det ble mere en ett godt råd :)
 

Tonny Kluften

Administrator
Bare ett godt råd, ikke svar på spørsmål som ikke er spurt. Eller på en annen måte, ikke legg ved noe ekstra innformasjon for å være "grei" eller ekstra hjelpsom.

Det er et veldig godt råd faktisk. Det gjelder også selvangivelsen. En del personer sender med regnskap... Det er det siste man skal gjøre selv om man har papirene i orden. Det finnes mye å henge seg opp i som kan lage unødvendig bøll.
 

Nutz

Med lem
Har du mange forsendelser "Vareprøver, -ingen verdi", så vis de hylla med "vareprøver".
Har du ikke en sånn hylle, så lag en og fyll den.. :)
 

Grbo

New Member
Har regnskapsfører, han skal skrive brev til tollvesnet, og forklare situasjon.
Men er usikker hvor langt tollvesnet drar den, om dem kommer med bikkjer inn i lokalene våre for å snuse opp noen unnalurte mva kroner. Kan dem ta vare beholdningen i beslag?
 

sta

Medlem
Jeg kjenner så alt for godt til denne problemstillingen. Det er viktig å merke seg at det ikke er noen diff mellom fakturaen i regnskapet og det som faktisk er betalt for varen, det er proformafakturaen lagt ved sendingen som er for lav og det er den som danner grunnlag for beregning av moms.

Jeg hadde en situasjon for et par år siden der vi fikk en sending fra Kina og der FedEx glemte å fakturere oss momsen. Ved bokettersyn ble dette påpekt og vi måtte betale momsen + en straffesats. Vi ble med andre ord ansvarlig for en feil FedEx hadde gjort, men det var i siste ende vårt ansvar at momsen ble betalt korrekt.

Jeg vil tro at noe tilsvarende vil gjøre seg gjeldende i ditt tilfelle også. Importerer du produkter som ikke er tollbelagt tror jeg du slipper relativt greit avsted med dette. Importerer du derimot tollbelagte varer og vi snakker litt omfang kan situasjonen straks være mye mer alvorlig.
 
Topp