Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Kostnad pr. ansatt

AndreasB

Medlem
Må nok regne med noe rundt kr 270 - kr 310.

(Litt vanskelig å beregne en nøyaktig totalkostnad når den eneste informasjonen du oppgir er brutto timelønn...)
 
Innbiller meg at jeg en gang har hørt tommelfingerregelen å gange med to, altså opptil 780K i året om det er snakk om full stilling. Det kommer uansett an på fryktelig mye, så det er umulig å gi et konkret svar. Hvilken arbeidsgiveravgiftsone er det snakk om, hvilket forsikringsselskap velger du, skal du ha så mange ansatte at du er nødt til å ha en pensjonsordning, hvor mange ekstra regnskapsbilag er det snakk om for evt. regnskapsfører/ revisor, trenger den ansatte kontorplass, trenger den ansatte PC, og så videre, og så videre, og så videre? Og dersom dette er din første ansatte må du også ta høyde for utgifter i forbindelse med lønnssystem, HMS og alt det der man er nødt til å tenke på når man plutselig har ansatte.

Best case scenario er vel grunnlønn + arbeidsgiveravgift + yrkesskadeforsikring.
 

hansson

Langveisfarende
+ OTP også, det er vel påbudt?

Redigert: Ser nå at du nevner pensjonsordning. Sjekket dette nå og ser at det er påbudt med OTP fra første ansatte (min 75% stilling) uten eierinteresser i firmaet.
 
Sist redigert:

sta

Medlem
Ganger du opp med 1,35 så er du nok der når det gjelder kostnader direkte knyttet til den ansatte.

Det har jeg også lært, og det stemmer vel ganske bra. Tar man i tillegg inn faktorer som:

* Investeringer
* Opplæring og oppdatering av kunnskap
* Velferdsgoder
* Sykedager
* ++++

Så kommer man veldig fort opp i en totalkostnad på det dobbelte av det den ansatte faktisk får i lønn. Vi gjorde en beregning på dette for ca. et år siden, og kom frem til at hos oss var den den totale kostnaden pr. ansatt 1,87 x lønnskostnaden.
 

sta

Medlem
Da ligger dere vel langt over gjennomsnittet.

Jeg har forhørt meg litt rundt og jeg tror ikke vi ligger så veldig langt unna det som er snittet for den typen virksomhet vi bedriver.

Hvis vi tar et eksempel med en ansatt som tjener 400K i året, så beløper ekstrautgiftene vi har på denne ansatte seg til omtrentlig:

* Arbeidsgiveravgift 56K
* Feriepenger 48K
* Forsikring 3K
* Pensjon 20K
* Sykefravær (3%) 12K
* Velferdsgoder (gratis lunsj, aviser, julebord, betalt trening, etc) 50K
* Opplæring ved ansettelse (tapt produktivitet): 25K
* Laptop, kontor-PC, mobil, pult, stol, etc.: 50K
* Kursing, konferanser, reiseaktivitet, egenutvikling: 70K

Totalt: 334K (dvs. 1.835 x årslønn)

Tallene over er tatt ut fra regnestykket vi gjorde og er naturligvis gjennomsnitlige beløp. Man kan jo selvfølgelig diskutere om f.eks. kjøp av pult, pc, laptop, etc. skal taes med i regnestykket, men vi valgte å gjøre dette.

Jeg vet ikke om ovennevte er representativt, men basert på de plassene jeg selv har jobbet tidligere tror jeg en del andre bedrifter i samme bransje har omtrent samme nivå på kostnadene pr. ansatt.
 

sta

Medlem
For at regnestykket skal bli ennå mer nøyaktig burde kostnadene ifbm. ansettelse selvfølgelig selvfølgelig bli delt på gjennomsnitlig antall år den ansatte jobber i bedriften, men så detaljert har vi ikke gjort det. Man burde vel kanskje også ta med kostnader til rekruttering av den ansatte (annonser, medgått tid til intervjuer, etc.).

I tillegg vil jo ansatte-kostnadene overlappe det man kan anse som andre driftskostnader. kal man f.eks. ta kostnad til strøm og husleie med i regnestykket? Man kan jo argumentere for at denne kostnaden er tilnærmet den samme om man har 10 eller 12 ansatte, men på den andre siden hadde man kanskje klart seg med mindre kontorareal hvis man bare hadde 10 fremfor 12 ansatte. Dette blir vel rimelig akademisk og egentlig ganske uinteressant i praksis. Faktum er at det koster å ha ansatte og at den virkelig store, ukjente utgiftsposten er sykefraværet. Er du uheldig og får inn en person som har mye korttidsfravær, vil kostnaden øke ganske mye.
 
Sist redigert:
Topp