Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Kraftige linker i 2013 og fremmover (fra SEO Moz sin undersøkelse)

seofred00

Medlem
Hei,

Leste noe meget interessant om linker og SEO her om dagen.
(Tenkte dette passet best under "Lenke-Strategi forumet" her inne...)

Hvert andre år gjør Moz en omfattende undersøkelse og sammenligner dette med korrelasjonsdata fra mange tusen søkeord på høyt-rangerende nettsider.
Kort sagt; de finner ut av rangeringsfaktorer for sider som rangerer på toppen av søk. Og nå har de akkurat sluppet ut sine nye funn.
(Jeg linker til dette under innlegget)

Google selv sier at de ser på 200 faktorer for å rangere en nettside (personlig tror jeg det er mer). Når Moz snakker om korrelasjonsdata, vil dette være ganske nært det Google kaller rangeringsfaktorer, men 100% sikre kan vi altså ikke være. For at lesere lettere skal forstå korrelasjonsdataen forklarer Moz dette med et bra eksempel:

"Hvis korrelasjonsdataen viser oss at høyt-rangerende nettsider er assosiert med et høyt antall innkommende linker,
kan vi tolke dette dit hen at linker fortsatt er en viktig del av Google's algoritme."


Korrelasjonsdataen forklarer ikke hvorfor høyt-rangerende nettsider rangerer over andre.
Korrelasjonsdataen viser bare karakteristiske og gjennomsnittlige trekk som høyt-rangerende nettsider har, og som lavt-rangerende nettsider ikke har.

Her er noe av det jeg legger merke til:

1. Riktig bruk av ankertekster i 2013 of fremmover:
For de av oss som har fulgt med i timen (Google's Penguin-oppdatering) kommer det kanskje ikke som noen overraskelse at eksakte ankertekster er mindre viktige. Hvis man har en nettbutikk som selger sko, og man vil rangere høyt på "nettbutikk sko", skal man altså ikke benytte ankerteksten "nettbutikk sko" i like stor grad som før. Prøv heller ankertekster som:
"i denne nettbutikken kjøpte jeg sko"
"super nettbutikk med sko og annet"
"sko fra denne nettbutikken har bra kvalitet"
"her er en nettbutikk med kule sko og støvler"

2. "Citation" : Omtale av brands/merkevaren/firmanavn/adressen/domenet:
At innkommende linker også skal ha et høyere volum med brandsrelaterte ankertekster, har nok mange fått med seg (eksempel: PersSkoButikk.no, www PersSkoButikk no, http:// PersSkoButikk no, Pers Sko Butikk AS, Pers Sko Butikk, osv...), men at linkløse omtaler (av brands/merkevaren/firmanavn/adressen/domene) kan se ut til å være en rangeringfaktor var nok nytt for flere? Og nytt for enda flere er det nok også at hyppigheten av omtaler de siste 30 dager også har en sterk korrelasjonseffekt på høye rangeringer. Det er her altså snakk om omtaler uten link. Kun omtaler ("Citation"). "Citation" kan foregå overalt (forumer, blogger, nettaviser, magasiner, review-sider o.l.)

Det er flere interessante funn i undersøkelsen, men jeg har lyst til å trekke frem en siste ting også... ------- Og den siste her er viktig!

3. Autoritet!

Jeg har lenge selv hatt fokus på PR-domener ("Page Rank"). Desto høyere PR, jo sterkere link. Og er PR-domenet som du får en link fra relevant til ditt nettsted, blir det ikke mye bedre. Men uansett, en link fra et domene med høy PR (PR4 - PR10) utkonkurrerer fort 100-vis (kanskje også 1000-vis) av PR-null-domener.

"Page Rank" er Googles oppfinnelse, og det går rykter om at PR vil forsvinne om ikke så lenge. Googles har faktisk ikke oppdatert sin PR-algoritme på 6 mnd nå. MEN dette betyr ikke at domener med høy PR vil bli mindre effektive. Og isteden for PR kan man se på SEO MOZ sine DA- og PA-beregninger (Domain Authority og Page Authority.)

Det som topper SEO MOZ sine korrelasjonsdata denne gangen er autoritet. Og da spesielt Page Authority. Page Authority er den høyeste korrelerte faktoren for høyt-rangerende nettsider. Faktisk har de aldri målt en faktor til å være så høyt korrelerende med høyt-rangerende nettsider noen sinne!

Min personlige erfaring er at skaffer man seg gode PR-linker, så går rangeringer oppover. Dette har fungert i mange år nå.
Og nå sier korrelasjonsdataen til Moz det samme, men de snakker spesielt om Page Authority.
Fra min personlige erfaring; skaffer du deg autoritet (Domain Authority eller Page Authority), så går rangeringer oppover. Punktum.

Hvordan få autoritet til ditt nettsted:

For å få autoritet til ditt nettsted må du f.eks skaffe deg linker fra nettsider med høy autoritet.
En link fra forsiden på på VG, Dagbladet og Lovdata.no hadde gjort susen for ethvert nettsted - uansett om linken hadde vært relevant eller ikke :)

Bare se her:
VG.no har ---------- PR7, DA 85 og PA 70. (9,921,936 backlinks)
Dagbladet.no har --- PR7, DA 80 og PA 83. (9,350,278 backlinks)
Hegnar.no har ------ PR6, DA 61 og PA 54. (520,333 backlinks)
Naf.no har --------- PR5, DA 57 og PA 65. (120,783 backlinks)
Lovdata.no har ----- PR8, DA 85 og PA 87. (2,992,892 backlinks)

... Men det skal godt gjøres å få en link fra disse.

En måte å få seg 1 stk permanent link fra domener som dette er å kjøpe 1 stk link der.

Nå kan man ikke kjøpe linker på forsiden til de overnevnte domenene, men man kan kjøpe linker på tilsvarende sider.

Her er noen eksempler på hva 1 stk permanent link på forsiden fra slike sider koster - hold på hatten!

Nettsider med PR7, DA 91, PA 91 og 24 mill backlinks: 4700 kr
Nettsider med PR7, DA 91, PA 92 og 106 mill backlinks: 4200 kr
Nettsider med PR6, DA 75, PA 79 og 1,5 mill backlinks: 4000 kr
Nettsider med PR6, DA 67, PA 72 og 580.000 backlinks: 3900 kr
Nettsider med PR7, DA 100, PA 89 og 5,5 mill backlinks: 3600 kr
Nettsider med PR8, DA 93, PA 94 og 11 mill backlinks: 3600 kr

En link fra et "monster" som det der, vil sende autoritet til ditt nettsted.

Dette er nok en smule dyrt for de fleste av oss, men det fins også en annen måte å få seg en link fra et slikt nettsted på.

Du kan kjøpe slike domene på auksjon!

Gjør du dette kan du poste så mange linker du vil der. Ikke bare en.

Domener med høy PR, DA og PA koster alt fra $800 (4800 kr) og oppover. Prisen avhenger av kvaliteten på domenet.
Uansett, en link fra selv et "dårlig" domene vil fort utkonkurrere 100-vis (kanskje også 1000-vis) av PR-null-domener med lave DA- og PA-verdier.

Har du lyst på en link fra et slikt domene, men du synes Kr +4800 var dyrt, kan du jo alltids spleise med noen andre av oss her inne.

Jeg har skrevet en annen tråd her på webforumet om akkurat dette å spleise på PR-domener.
Her går vi sammen 10 stk (kanskje noen flere) og betaler $100 hver oss.

Hvis du er interessert i det, finner du den tråden her:
https://www.webforumet.no/forum/domene-handel/22009-pr-5-og-pr-6-domener-spleiselag-group-buy.html

Lykke til med deres SEO & linkebygging!

P.S: De dyre linkene jeg har referert til i innlegget kan jeg skaffe. Om noen er interessert, send meg en PM.

Link til SEO MOZ sin undersøkelse:
Kode:
http://moz.com/blog/future-of-search-ranking-factors
Link til SEO MOZ sine rangeringsfaktorer:
Kode:
http://moz.com/search-ranking-factors
 

clinton4

Medlem
Når du snakker om å kjøpe domener med høy PR, snakker du da om domener uten innholdet som var tilknyttet domenet da siden fikk tildelt sin høye PR? Hvis så er tilfellet, kan jeg nevne at domenet vil høyst sansynelig miste sin PR i nærmeste fremtid.
 

seofred00

Medlem
Når du snakker om å kjøpe domener med høy PR, snakker du da om domener uten innholdet som var tilknyttet domenet da siden fikk tildelt sin høye PR? Hvis så er tilfellet, kan jeg nevne at domenet vil høyst sansynelig miste sin PR i nærmeste fremtid.

Ja. Kjøper tomme domener og bygger de opp med enten samme innhold eller nytt. Gjort dette en rekke ganger. Bygget dem opp med både med samme innhold og helt nytt innhold. PR har holdt seg.

Gjør du en dårlig analyse før kjøp er det store sjanser for at domenet kan miste sin PR, ja. Hvis det f.eks er få linker inkommende eller at det er få refering domains til domenet (selvfølgelig også flere faktorer inne i bildet) kan man fort miste PR'n i løpet av noen mnd (når Google oppdaterer sin "PR-index"). Dette er ikke tilfellet med de jeg kjøper.
 

picxx

Well-Known Member
iflg. en annen tråd her på forumet rangerer sider med en masse "møkkalenker" bedre i SERP's enn kvalitetssider med godt innhold og få linker fra gode sider.
Burde man ikke da legge pengene i kvantitet heller enn kvalitet?
 

picxx

Well-Known Member
De møkkasidene er kortsiktig tenkning, mye jobb for kort tid med inntekt.

Det er jo ekstremt lite jobb... turnover raten er jo ekstrem høy.
Å sleive ned på "SEO spesialistene" ser jeg ingen hensikten med om man bare kan betale noen hundrelapper og plutselig være nærmest millionær.
 

picxx

Well-Known Member
mye jobb for kort tid med inntekt.

Langsiktig inntekt fordrer recurring utbetaling fra en eller annen.
I norge er det milevis mellom de som betaler ut recurring.
Kom gjerne med en liste :)
 

picxx

Well-Known Member
Kort sagt. Langsiktig inntekt får du fra nettsteder som har bra nok innhold og ok innlenker. Men dette vet du da picxx :)

Etter å ha lest litt vet jeg ikke om jeg er 100% enig :)
 
Topp