Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Låne privat til egen bedrift (ENK)

Julian Alois Barthel

Webmaster innenfor Reise
Hei
Har vært stille fra meg en liten stund men kommer nå tilbake :p

Prøvde å søke litt men klarte ikke finne noe om det så spør heller:)

Har seg slik at jeg skal starte en nettbutikk og trenger i den forbindelse kapital.. (si 300.000)
Det jeg lurer på er om jeg kan ta lån på pengene privat for så å låne pengene ut til firmaet?
Vet det at jeg og enk teknisksett er samme ting. vil det være mulig?

Tenker da på at jeg låner pengene til "firmaet" og "firmaet" betaler meg tilbake etterhvert som inntektene kommer.. vil jeg da måtte skatte av det jeg får igjen av bedriften?
Vil jo ikke ta dette ut som lønn, men tilbakebetaling.

Hvis dette er mulig vil jeg måtte lage en skriftlig avtale med "firmaet"?
eller hvordan ville det funket?

Er det sånn at jeg da selv setter en rente som er over min låne rente? slik at jeg samtidig kan tjene noen kroner på det?

mvh Julian
 
Sist redigert av en moderator:

Miniforetak

Medlem
Det er ikke noe problem at du låner 300 000 privat og setter disse inn på ENK-ets konto.
Dette påvirker imidlertid ikke det regnskapsmessige resultatet.

Det du gjør er å bedre likviditeten. Hvis du får penger inn på konto igjen, kan du betale pengene tilbake. Uten at du må skatte for dem, naturligvis.

Det er det regnskapsmessige overskuddet i selve driften du skal skatte av, og regnskapsmessig vil jeg anta at du går med underskudd den første tida.

Nei, du må ikke lage noen skriftlig avtale, men det er lurt å lage bilag på alle private uttak og alle private innbetalinger.

Nei, du kan ikke plusse på renter på dette "lånet til deg selv".

Lykke til!
 
  • Like
Reaksjoner: mra

quicktech

Medlem
Men samtidig skal det da heller ikke være noe problem å låne penger for å bruke dem til investering i ENK'et, og å trekke fra renteutgiftene som utgifter i regnskapet.

Renter er uansett skattefritt om det er bedrift eller person drt er snakk om.

Et lån til deg som person / enket har ingenting med resultatberegningen å gjøre. Den eneste "effekten" du kan se er ar du får tilgodehavende MVA hvis du i en periode gjør større investeringer og således har høyere kostnader enn salgsinntekt.
 

Steve Cash

Medlem
Overføring av penger fra bankkontoen i et enkeltpersonforetak til privat konto er ikke lån, men uttak til privat. Og det kan hun gjøre så mye hun vil uten noen skattemessige konsekvener, ettersom en skatter av overskuddet uansett om det tas ut eller ikke. Betaler hun det tilbake er det innskudd fra privat, heller ikke det har noen konsekvenser. Av samme grunn er heller ikke uttak fra enkeltpersonforetak til seg selv lønn.

Edit: Når jeg leser gjennom de få innleggene i tråden, så står jo svaret der.
 
Topp