Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Lønn uten overskudd i enkelpersonforetak? Kontooversikt til bilagsføring?

Dag Frogner

Supermedlem
Tok dette i samme tråd, splitt gjerne opp om dere mener det burde være to separate tråder.

Kan man ta ut lønn fra et enkeltpersonforetak selvom man ikke har overskudd det året? Om jeg f.eks får inn en del penger over en liten periode, men totalt i løpet av året går i minus, kan jeg da ta ut litt i lønn? Eller kan lønn kun være overskudd? Det er jo ikke så lett å vite i april f.eks hvordan det vil gå i løpet av året. Hvordan blir det i såfall med skatt? Dette skal vel regnes utifra evt overskudd og dersom dette går i minus så skal det vel ikke skattes av den lønnen som ble tatt ut?

Savner også en enkel oversikt over alle kontoene man bruker til å føre bilag. Har lastet ned prøveversjon av Mamut Office Start og alle kontoene er jo her, men det er jo haugevis av de og jeg kommer sikkert til å bare bruke noe veldig få. Hadde vært mye enklere å bare pugge disse evt hatt en oversikt i et tekstdokument, fremfor å lete det frem hver gang. Har søkt en del på Google, men har ikke kommet over en oversikt.
 

Dag Frogner

Supermedlem
Men jeg har jo en vanlig brukskonto (hvor jeg får inn lønn fra hovedarbeidsgiver, betaler regninger osv) også har jeg opprettet en egen firmakonto for å holde oversikt over ting litt bedre.

Så om jeg f.eks fører over 20.000kr fra min firmakonto til min privatkonto (som lønn) i løpet av et år, med inntekter på 40.000kr og utgifter på 45.000kr så vil dette være helt ok? Disse pengene vil vel da bli bokført som en utgift firmaet har?

Ekke så lett å forstå alle aspektene ved det å drive ENK skjønner jeg. :)
 
Sist redigert:

Tonny Kluften

Administrator
Det er ikke noe skille mellom firmaet ditt og deg, du er firmaet. Derfor tar du ikke ut lønn.
F.eks.
lønn fra h.arb.giver: 300.000
pluss
inntekt fra ENK: 200.000
minus
utgifter i ENK: 50.000
= 450.000 som du skal betale skatt av.

Eller slik:
lønn fra h.arb.giver: 300.000
pluss
inntekt fra ENK: 100.000
minus
utgifter i ENK: 150.000
= 250.000 som du skal betale skatt av.

Men du kan ikke gå i minus og trekke fra underskudd i ENK fra lønn fra h.arb.giver i mange år før staten setter ned foten. 2-3 er ok, skattemyndighetene gir deg såpass med tid til å komme i pluss.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Så om jeg f.eks fører over 20.000kr fra min firmakonto til min privatkonto (som lønn) i løpet av et år, med inntekter på 40.000kr og utgifter på 45.000kr så vil dette være helt ok? Disse pengene vil vel da bli bokført som en utgift firmaet har?

Det er ingenting som heter lønn i et ENK. Du har overskudd/underskudd og driftsutgifter. Men du kan godt kalle uttak fra bedriftskontoen for "lønn" for å skjønne hvor penga har forsvunnet. Jeg gjør jo det. Det gjør det enklere når man går igjennom kontoutskrifter og bilag og sånt.

Men du må da skjønne at det er HELT ulogisk om du kunne kalle "lønn" for en utgift?

Sett at du tjener 200.000 kr i løpet av et år. Dette er din "lønn". Hvis dette OGSÅ var en utgift, så hadde du jo kunnet skrive 200.000 i fradrag. Da hadde firmaet ditt kommet ut i null! Og det hadde jo vært skikkelig teit!!!

Hvorfor?

Vel, hvis det hadde fungert slik, så hadde du jo vært en reinspikka idiot om du ikke hadde gitt deg selv MYE MER i lønn!! Tenk på det. Gi deg selv de 200.000 i lønn PLUSS 800.000 ekstra. De 800.000 ekstra har du jo ikke, så da går selskapet i et dundrende underskudd.

Som du selvsagt kan skrive av på skatten....
 

peterandrej

pensjonert moderator
Jeg forklarte meg nok litt vel dårlig ang lønn som utgift. Det jeg mente var at om jeg vil ta ut lønn så må vel dette bilagsføres i regnskapet? Som et uttak fra firmakonto til privatkonto? Eller hvordan bokfører man dette?

Ja, du bør jo vise fram dokumentasjon for hvor penga forsvinner hen. Du kan godt kalle overføringer til privatkonto "lønn" for praktiske formål. Jeg pleier bare å skrive ut "overføringsbilaget" som nettbanken lager når du overfører penger. Det viser overføringens beløp og hvor det går hen. Og så skriver jeg bare "lønn" på det.

Men du trenger ikke å bokføre slike utbetalinger. Staten driter jo i hvor du plasserer penga dine. De bryr seg bare om overskuddet og utgiftene dine. Men det gjør jo regnskapsarbeidet selvsagt enklere når du skjønner hvor penga har forsvunnet hen.

Så det bilaget blir mest for din egen del.
 

Dag Frogner

Supermedlem
Du sier at jeg ikke trenger å bokføre slike utbetalinger og da får jeg et nytt spørsmål:

La oss si at jeg begynner 1.1.2010 på blanke ark med 0,- på kontoen. I Januar får jeg inn 20.000kr og bestemmer meg for å ta ut 10.000 av disse i "lønn". Hvis jeg ikke bokfører dette vil det jo fortsatt stå 20.000kr på firmakontoen i regnskapsprogrammet. Det må vel fjernes herfra for at det skal bli riktig?
 

zapotek

Medlem
I Januar får jeg inn 20.000kr og bestemmer meg for å ta ut 10.000 av disse i "lønn". Hvis jeg ikke bokfører dette vil det jo fortsatt stå 20.000kr på firmakontoen i regnskapsprogrammet.

Med mindre du har hatt noen utgifter med å tjene disse 20k så er alt rent overskudd (eller lønn som du kaller det). Du skal altså skattes av 20k.
 

Dag Frogner

Supermedlem
I løpet av hele regnskapsåret vil jeg jo også ha en del utgifter og antar at jeg går ca i 0 eller litt i minus. Dermed må jeg vel ikke legge av penger til skatt på disse pengene? For alt regnes vel ut i slutten av året hvor man da finner ut om man fikk overskudd eller underskudd?

Men lurer altså fortsatt på hvordan dette fikses i regnskapsprogrammet.

Takker for kjappe og gode svar folkens, alltid artig å poste her når man får så god hjelp. :)
 

Ståle

Medlem
Ja, går du i 0 eller minus så skal du ikke betale skatt av inntektene i firmaet. Du skal, som tidligere sagt kun betale skatt av overskuddet.

Men, har du privatuttak i løpet av året vil du jo måtte betale skatt av det. Lite regnestykke:

Inntekt: 100.000 kroner
Utgifter: 80.000 kroner
Privat uttak: 20.000 kroner ("lønn")

Etter året sitter du igjen med 0 kroner på din bedriftskonto, men du har et overskudd på 20.000 i bedriften, som du dermed må betale skatt av.
 

Ståle

Medlem
Når du er etablert må du betale forskuddsskatt hvert kvartal. Størrelsen på forskuddsskatten avgjøres av overskuddet forrige år.

Eventuelt basert på budsjettert overskudd som du oppgir hos skatteetaten. :)
 

Dag Frogner

Supermedlem
Ja, går du i 0 eller minus så skal du ikke betale skatt av inntektene i firmaet. Du skal, som tidligere sagt kun betale skatt av overskuddet.

Men, har du privatuttak i løpet av året vil du jo måtte betale skatt av det. Lite regnestykke:

Inntekt: 100.000 kroner
Utgifter: 80.000 kroner
Privat uttak: 20.000 kroner ("lønn")

Etter året sitter du igjen med 0 kroner på din bedriftskonto, men du har et overskudd på 20.000 i bedriften, som du dermed må betale skatt av.

Dette var nok det svaret som gjorde at det for alvor løsnet litt her. :D

Men om jeg tar ut disse 20.000 i "lønn" eller om jeg velger å la de stå på konto for å bruke de på f.eks markedsføring eller andre "investeringer" så må det skattes av uansett?

Jeg antar at jeg kommer til å gå i 0,- ca til neste år og dersom det viser seg at jeg får f.eks 20.000 i overskudd så antar jeg at jeg da får ca 36% av 20.000 i baksmell dersom skatteoppgjøret i utgangspunktet hadde vært 0,-?

Også var det dette med bilagsføring. Pengene må jo ut fra firmakonto i regnskapsprogrammet for å vite hvor de har gått hen, ihvertfall vil jeg gjøre det slik. Hvilken konto / motkonto skal da brukes?
 
Topp