Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Lønn uten overskudd i enkelpersonforetak? Kontooversikt til bilagsføring?

Jeg ville ha tatt dette i to trinn dersom jeg var deg:

1. Betal fakturaen fra firmakonto. I regnskapet legger du inn fakturaen og fører dette som kredit 1000 kroner på konto 1920 (bankinnskudd) og debet 1000 kroner på konto 6900 (telefon).
2. Legg inn et nytt bilag i regnskapet som du kaller «privat bruk av telefon» eller noe slikt, hvor du fører 500 kroner i kredit på konto 6900 (telefon) og 500 kroner i debet på konto 2050 (egenkapital). Kanskje har du en egen konto som passer bedre for dette, det husker jeg ikke i farta, men den ligger isåfall garantert i 20XX-gruppen et sted.

Sannsynligvis kan dette bakes sammen i ett bilag også om man ønsker å unngå ett ekstra, men jeg ville nok ha gjort det på denne måten. Det viktige er at konto 6900, som er den fradragsberettigede utgiftsposten her, debeteres med bare 500 kroner. Ettersom konto 1920 krediteres med en hel tusenlapp, som jo er det beløpet som står på fakturaen, må den siste femhundrelappen ha gått et sted, og det stedet er rett i din egen lomme, derfor fører du denne på konto 2050 - egenkapital.
 
U

Uregistrert

Guest
Er alt dette virkelig nødvendig?

ENK=Privatpersonen og staten bryr seg vel ikke om hvilken konto pengene går fra til. Slik jeg ahr forstått det er eneste kravene til ENK av denne størrelsesorden at:

MAn fører regnskap for inntekter/utgifter som påvirker balansen (Har man få bilag kan excel brukes også mener jeg å ha lest). MAn har plikt til å oppbevare bilagene til regnskapet 10 år.
 

Dag Frogner

Supermedlem
Ok, men det må alltid føres dobbelt? Det er vel den delen jeg sliter med å skjønne. Kjøper jeg en vare må jeg utgiftsføre den et sted og "innteksføre" den et annet sted. Pengene må altså ut fra en konto og inn på en annen.

Kan den biten gjøres enklere?

Din versjon virket jo grei. :D
 

Keanu

Geek
Poenget med dobbel bokføring er at det er utrolig mye enklere å finne feil. Om man bruker et regnskap som Tonny beskriver, og man skriver ett 7-tall istedet for ett 1-tall, så finner man ikke ut dette uten at man ser på bilag.

I dobbel bokføring vil man alltid ha kontrollsummer i bunnen, som gjør at man hele tiden har oversikt over eventuelle feil.
 

Dag Frogner

Supermedlem
Nå blir jeg bare enda mer forvirret...

Overalt hvor jeg har lest om regnskap så føres det dobbelt og jeg har ikke sett noe sted at dette er valgfritt.

Jeg har et program fra Mamut på test og her må det også føres dobbelt. Burde ikke dette da være valgfritt også i regnskapsprogrammene?
 
U

Uregistrert

Guest
Regnskapsprogrammer er ikke laget for enkelpersonforetak med under 5 mill i omstning, under 300 bilag osv. Slik jeg forstår det- andre må gjerne rette meg, da med link til dok. helst ;) er dette kravene til deg med din omsetning:

Du skal føre en oversikt over dine inntekter og utgifter.
Du skal ved slutten av året(beg neste år egentlig da) ha en oversikt over disse, summene skal føres i selvangivelse

VIKTIGST:
Du skal ha bilag til postene, disse skal kunne fremvises og man har plikt til å lagre disse i 10 år
 

Dag Frogner

Supermedlem
Så du tror med andre ord ikke at jeg vil finne et regnskapsprogram som er tilpasset meg, altså et enkelt et hvor man kun fører enkelt og ikke dobbelt?

Jeg har hele tiden forstått det slik at regnskap må føres dobbelt, med riktige kontoer i følge norsk standard kontoplan osv osv...er ikke dette noe vits heller?

Kan jeg altså gå tilbake til å føre i excel hvor jeg fører en kolonne for inn og en for ut og thats it?

Tonny: Kan du dokumentere det du sier? Orker ikke gå på en smell ang dette så vil ha det riktig. :)
 

zapotek

Medlem
King-Nothing, den eneste måten du kan forsikre deg om noe sånt er å ringe ditt lokale skattekontor og få det stadfestet. Desverre er det ofte sånn at to ulike saksbehandlere hos skatteetaten gir to helt forskjellige svar....
 
U

Uregistrert

Guest
Zapotek har et godt poeng- og send mail-ikke ring- skriftlig er best :)
 

Tonny Kluften

Administrator
Du skal ved slutten av året(beg neste år egentlig da) ha en oversikt over disse, summene skal føres i selvangivelse

Såvidt jeg vet skal du skal føre regnskap for hver måned.

Etter lov 17. juli 1998 nr. 56 om årsregnskap mv., er det ikke nødvendig for små enkeltpersonforetak (eiendeler til en verdi av 20 mill kr eller mindre og opp til 20 ansatte) og ansvarlige selskap (opp til 5 mill i omsetning og under 5 ansatte) å utarbeide årsregnskap. Men virksomheter i denne gruppen må sette opp et skattemessig årsoppgjør for å fastsette årets skattemessige inntekt og formue.

Ring Narviktelefonene. Bedin - Om Narviktelefonene De er veldig hyggelige og kunnskapsrike.
 
Sist redigert:
Topp