Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Leie ut reklameplass på bil

Stoppet

Banned
Hør med et reklamebyrå som formidler reklame til for eksempel idrettslag eller lignende. Be om et tilbud, så har du nok svaret der på hva som er en fair pris. :)
 

Steve Cash

Medlem
Det er faktisk Pong som stiller det korrekte spørsmålet. Riktig verdsetting vil være det som en uavhengig part er villig til å betale. Så da gjelder det bare å finne det riktige svaret. Framgangsmåten som René nevner virker fornuftig, selv om et idrettslag og et firma kan ha forskjellig betalingsvilje og -evne. Dessuten formidler de antakelig reklame på drosjer og busser som er ute i trafikken hele dagen. Men en pekepinn bør du kunne få på den måten.
 

Steve Cash

Medlem
Korreksjon: René mener antakelig idrettslag som selger reklameplass, ikke lag som kjøper reklame for å få folk på det neste arrangementet, det blir noe annet. Jeg tror jeg misforsto innlegget ditt.
 
Fikk svar fra regnskapsføreren min nå:

Når en ansatt mottar godtgjørelse for å kjøre med arbeidsgivers reklame på sin privatbil, er dette så nært knyttet opp til en arbeidsytelse at det i de aller fleste tilfeller må anses som fordel vunnet ved arbeid. Det skal foretas forskuddstrekk og beregnes arbeidsgiveravgift, samt at godtgjørelsen må lønns innrapporteres.

Det betyr at utbetaling fra firma til deg for leie av reklameplass ansees som lønn.
 

Miniforetak

Medlem
Dette er interessant, og jeg er ikke helt overbevist. Er det ikke heller snakk om kapitalinntekt, som skal beskattes med 24%? I en uttalelse fra Skattedirektoratet til Dinside.no for noen år siden står dette, ifølge nettstedet:
«En skatteplikt for bruk av privat kjøretøy til å innvinne reklameinntekter kan i visse tilfeller følge av de alminnelige reglene i skatteloven § 5-20 om skatteplikt for avkastning av løsøre utenfor virksomhet.»
Paragrafen handler om kapitalinntekt.
 
  • Like
Reaksjoner: mra
Topp