Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Lenkestrategi for norske nettsider?

Vikingen

Medlem
Jeg er interessert i hvilke lenkestrategier som er effektive for norske nettsider. Har noen erfaringer med ulike extensions; .no vs. .com, .net, .org osv?

Hva med innkommende lenker fra engelskpråklige sider vs. norskspråklige sider?

Jeg antar at relevante norskspråklige er mest effektivt, men det skulle vel ikke være noe i veien med en og annen engelsksprålig lenke?
 

Altberger

Medlem
"Jeg antar at relevante norskspråklige er mest effektivt,"

Helt korrekt! Tekstbasert lenke fra nettsteder med relevant innhold. Er siten din på norsk så er norske siter best å få lenke fra.

Si at du selger bøker.

På en nettside om bøker så står det om deg og din butikk; ....om skal du kjøpe bok så er bokbutikken det beste valget.

Med mange slike så øker du din rangering ved søk etter; kjøpe bok

"men det skulle vel ikke være noe i veien med en og annen engelsksprålig lenke?"
Det er ikke negativt i det hele tatt, men norske er mere effektivt.
 
Sist redigert:

zapotek

Medlem
Norske lenker er selvsagt best, men irriterende nok ser jeg en del Norske sider som ranker usedvanlig bra med utenlandske spamlenker i nisjer med stor konkurranse. Får håpe pingvinen og pandaen kvesser sverdene ytterligere i nærmeste fremtid (noe jeg tror de gjør).
 

Vikingen

Medlem
Takk for svar! Det gir jo egentlig mest mening. Skulle gjerne sett om noen har noen erfaringer med .no domener mot andre typer.
 

Altberger

Medlem
Norske lenker er selvsagt best, men irriterende nok ser jeg en del Norske sider som ranker usedvanlig bra med utenlandske spamlenker i nisjer med stor konkurranse. Får håpe pingvinen og pandaen kvesser sverdene ytterligere i nærmeste fremtid (noe jeg tror de gjør).

ja, å kjøpe fra linkfarms er både feil å uetiskt. Hardt arbeid med ekte lenker over lang tid er det eneste rette.
 

norvik

New Member
.no er best så lenge dine kunder ligger i no-sonen. Jeg har testet og det var stor forskjell.
Også bindestrek i domenet er dårlige greier. eks; negle-klipper.no = dårlige greier :)

Ang bindestrek.

I eksempelet negl-klipper.no så ser jeg den, men hva med norske-fjell.no for eksempel. Er det noe bedre med norskefjell.no, som ikke er et ord? Regner ikke med at google skjønner å skille sammensatte ord. Eller mener du at google ikke liker bindestrek generelt?

Ser at innhold og oppdateringer er viktigs osv, men må vel være best med alt optimalt.
 

Altberger

Medlem
Ang bindestrek.

I eksempelet negl-klipper.no så ser jeg den, men hva med norske-fjell.no for eksempel. Er det noe bedre med norskefjell.no, som ikke er et ord? Regner ikke med at google skjønner å skille sammensatte ord. Eller mener du at google ikke liker bindestrek generelt?

Ser at innhold og oppdateringer er viktigs osv, men må vel være best med alt optimalt.

Norske fjell er 2 ord. Da tror jeg bindestrek fungerer OK.
Når de googler så skriver de jo; norske fjell.
Jeg ville ha kjøpt med bindestrek kun om norskefjell.no alt var opptatt.
advokateroslo.no er bedre enn advokater-oslo.no - det er enklere å skrive og jeg har inntrykk av (tror) at det funker bedre i SERP'en også.

#Regner ikke med at google skjønner å skille sammensatte ord."
Google skiller faktisk på dette. den skjønner at det er 2 ord.
 
Sist redigert:
Topp