Kjapp og trygg hosting for Wordpress

#Må jeg MVA registrere meg?

Hashtag

New Member
Har solgt en mva fri vare til over 50k. Er jeg nødt til å registere meg der da, så lenge jeg selger varer som jeg ikke krever inn mva fra kunden.
 

Rismoen

Medlem
Han snakker om en vare som er fritatt for mva... Just like bruktbiler, selger man dette videre skal man ikke legge på mva.
 

Bjørnar

Gründer
Nei, men man må fortsatt registrere seg. Det går på omsetning av 50k, ikke om det er avgiftsbelagt eller ikke.

Og man kan da også trekke fra inngående mva, noe som er gunstig.
 

John Cecker

New Member
Skulle akkurat til å starte en tråd om noe lignende, så "kupper" heller din.

Har nå passer 50.000 i adsense inntekter i 2016. Forstår det slik at siden dette utbetales fra Irland så er det ikke moms på dette. Men man må allikevel registrere enkeltmannsforetaket i mva.registeret når man bikker 50.000 kr?

En ting til. Får også noe inntekt fra norske annonsører. Dette blir vel mva. pliktig?
 

Rismoen

Medlem
Omsetninger er omsetning uavhengig av MVA. Så har du passert 50k så må du registere deg, enkelt og greit!
 

Hashtag

New Member
Nei, men man må fortsatt registrere seg. Det går på omsetning av 50k, ikke om det er avgiftsbelagt eller ikke.

Og man kan da også trekke fra inngående mva, noe som er gunstig.

Utdrag http://frilansinfo.no/

Det er også verdt å merke seg at det kun er firmaer som driver med MVA-pliktige aktiviteter som skal registrere seg. For eksempel er undervisningstjenester, journalistisk tekst og kulturelle tjenester som teater og kunstutstillinger alle fritatt for moms. Hvis man driver med litt av hvert er det den MVA-pliktige delen av omsetningen som må utgjøre 50 000 alene, før man kan registrere seg.



@hansson

Har solgt for rund 300k som er mva fritt. Skal jeg registrere meg?
 

Hashtag

New Member
Går under denne kategorien her:

Lov om merverdiavgift

§ 6-7.Kjøretøy mv.
(1) Omsetning og leasing av kjøretøy som bare bruker elektrisitet til framdrift, er fritatt for merverdiavgift. Fritaket gjelder bare kjøretøy som omfattes av Stortingets vedtak om engangsavgift § 5 første ledd bokstav i og som er registreringspliktige etter vegtrafikkloven.
(2) Omsetning av batteri til kjøretøy som nevnt i første ledd, er fritatt for merverdiavgift.
(3) Omsetning av kjøretøy som omfattes av Stortingets vedtak om omregistreringsavgift, er fritatt for merverdiavgift dersom kjøretøyet har vært registrert her i landet. Fritaket omfatter også kjøretøy som nevnt i vedtaket § 1 avgiftsgruppe c og som har tillatt totalvekt på 7 500 kg eller mer. Departementet kan gi forskrift om at fritaket i dette ledd omfatter andre varer enn selve kjøretøyet og arbeid som utføres på kjøretøyet.
(4) Departementet kan gi forskrift om hva som menes med leasing av kjøretøy etter første ledd og batteri til kjøretøy etter annet ledd.
 

Bjørnar

Gründer
Ja, du har rett i at du ikke skal kreve inn mva, men leste du dette avsnittet på lenken jeg gav deg:

Noen varer og tjenester er særskilt fritatt for beregning av merverdiavgift ved omsetning, såkalt nullsats. Det gjelder for eksempel omsetning av bøker i siste omsetningsledd, aviser og brukte biler. Omsetningen er likevel omfattet av mva-loven og gir selgeren rett til fradrag for inngående avgift.

Tolker det slik at du kan få fradrag for inngående, som er god butikk for deg?

Men i stedet, kan du ikke ringe skatteetaten? Sparer deg for mye tid.
 

Hashtag

New Member
Ja, du har rett i at du ikke skal kreve inn mva, men leste du dette avsnittet på lenken jeg gav deg:

Noen varer og tjenester er særskilt fritatt for beregning av merverdiavgift ved omsetning, såkalt nullsats. Det gjelder for eksempel omsetning av bøker i siste omsetningsledd, aviser og brukte biler. Omsetningen er likevel omfattet av mva-loven og gir selgeren rett til fradrag for inngående avgift.

Tolker det slik at du kan få fradrag for inngående, som er god butikk for deg?

Men i stedet, kan du ikke ringe skatteetaten? Sparer deg for mye tid.


Ja, jeg leste det.
Jeg tolket det sånn at jeg måtte MVA registrere meg, selv om jeg ikke fakturerer kunder for MVA. Når omsetningen er over 50k

Jeg betaler ikke MVA på inngående. Kjøper og selger uten mva
Tror nesten jeg må kontakte Skattetaten
 

hansson

Langveisfarende
Bjørnar har rett, foretaket skal være MVA-registrert hvis omsetningen av fritatte varer/tjenester er over 50k på 12 mnd. Dette er jo smart for deg å få på plass asap for å spare penger på andre utgifter som ikke er MVA-frie, som f.eks. telefon o.l.
 

Hashtag

New Member
Bjørnar har rett, foretaket skal være MVA-registrert hvis omsetningen av fritatte varer/tjenester er over 50k på 12 mnd. Dette er jo smart for deg å få på plass asap for å spare penger på andre utgifter som ikke er MVA-frie, som f.eks. telefon o.l.



Når virksomheten er registrert i merverdiavgiftsregisteret kan merverdiavgift på kjøp av varer og tjenester til virksomheten trekkes fra i utgående merverdiavgift.

Har jeg noe å spare på det så lenge jeg ikke har utgående MVA?
 

Steve Cash

Medlem
Ja, du kan kreve tilbakebetalt inngående merverdiavgift på kostnader du har i virksomhet som omfattes av merverdiavgiftsloven selv om du bare selger produkter med nullsats. Utgående = 0 minus inngående > 0 = penger til gode.

Hvis du selger varer eller tjenester som er unntatt fra loven kan du ikke trekke fra mva på kostnader knyttet til dette salget. Det er nesten bare helsetjenester og undervisning som er unntatt fra loven nå. (Og hvis du bare selger slike tjenester så blir du ikke registrert heller.) Det er dette som er den store forskjellen på salg som omfattes av loven og salg som er unntatt.

Dette er de generelle reglene, jeg tar forbehold om at jeg ikke har finlest hvert eneste innlegg i denne tråden.
 
Topp