Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Må jeg starte Enkeltmannsforetak?

DahlgrenINC

Medlem
Er dette helt nødvendig om jeg skal tjene penger onine?

Hvis det er det, finnes det noe grense for hvor mye en kan tjene uten?

Har ikke peiling på disse tingene.
 

Helge

Profesjonell Googlesøker
DahlgrenINC: Du kan tjene opptil 30.000 kroner uten å ha firma om det går på hobby. Men om det er hobby å tjene penger på nett er jeg ikke helt sikker på at skatteetaten er enig i, men det er det sikkert noen andre her som vet.

De diverse affiliateselskapene betaler ut til privatpersoner så det skal jo ikke være noe problem. Men har du planer om (og vet du kommer til å) tjene mer en 30.000 iløpet av et år så vil jeg annbefale deg å starte opp et eget firma.

Uansett hva du gjør så er det regler,lover og masse å sette seg inn i ;) hehe, Lykke til :)
 
Regelverket er svært kaotisk og uoversiktlig, så det greieste er å gjøre alt på vanskeligst mulig måte -- altså å opprette et firma.

Mener å ha lest at registrering i Enhetsregisteret ikke er obligatorisk for enkeltpersonsforetak og at man derfor i praksis kan drive firma uten å registrere seg -- men samtidig har man krav om at alle fakturaer skal være påført et organisasjonsnummer, og da er man like langt.

Dersom du er villig til å lese litt lover og regler og fylle ut et skjema ekstra i året, er det absolutt ingen ulemper med å starte et ENK.
 

Tonny Kluften

Administrator
Mener å ha lest at registrering i Enhetsregisteret ikke er obligatorisk for enkeltpersonsforetak og at man derfor i praksis kan drive firma uten å registrere seg -- men samtidig har man krav om at alle fakturaer skal være påført et organisasjonsnummer, og da er man like langt.


Enhetsregisteret er pålagt, men ikke foretaksregisteret, med mindre man har 5 ansatte eller driver med varehandel. ( varer vs tjenester osv )

Koster svært få kalorier å registrere, og da har man et org.nr som kan brukes på faktura, og til å registrere .no domener. Opprett samtidig en egen bankkonto som du bruker som "firmakonto" for å holde bisness-økonomi unna egen økonomi. Lagre alle bilag i en perm i tilfelle rottefelle. Du må også huske å ringe skattekontoret for å finne ut hvor mye du må betale i forskuddsskatt på bedriften ( går ut fra antatt inntekt i foretaket ).

Så spørsmålet ditt må bli om du kommer til å omsette for under 30.000 eller over.

Under 30.000, så er det bare å føre det som hobby-inntekt på den vanlige likningen.

Over 30.000 så bør du registrere foretak og registrere deg for mva i samme slengen, for det er ikke langt fra 30.000 til 50.000
 
Sist redigert:

Helge

Profesjonell Googlesøker
Hobbyinntekt
Inntekt fra hobby er skattefritt. Men hobbyen må ikke gå over til næringsvirksomhet. Grensen for dette er flytende, og det er ikke noe klart svar på dette i skattereglene. Det eneste som nevnes er en gammel regel som sier at inntekt fra bærplukking på 4.000 kan regnes som hobby. Det er opp til ligningskontoret å bestemme om det er hobby eller ikke.

Her er litt ekstra lesestoff:

Tjen tusener skattefritt på hobby

NRK - Din økonomi
 
Den 30.000 grensa er vel faktisk maksgrensa på hva man uansett kan tjene på hobbyen før det ikke kan kalles hobby lenger når jeg tenker meg om.. Men det er vel som Helge sier litt tvilsomt om skatteetaten godtar "tjene penger online" som en hobby.

Men jeg er ikke kar om å finne referansen fra noen offisiell kilde :/
 
Sist redigert:

DahlgrenINC

Medlem
Ok mye bra informasjon her. Tusen takk for det.

Også er det selvfølgelig mye annet en lurer på:)

Nå vil jeg jo flesteparten av kundene mine være internasjonale, er det noe spessielt jeg må forholde meg til der?

Jeg har tenkt til å ansette gjennom ELANCE til artikler osv, har dette noen innvirkning på de "30 000" som er hobbyinntekt?

Jeg vil drive med affiliate markedsføring.
 
Topp