Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Må man ha ansatte i AS

TorsteinO

Art Director & grunder
hehe, kan hende det var det som var grunnen til at de prøvde seg, jeg husker bare at jeg leste om at de hadde prøvd å bare ta ut utbytte uten å ta ut lønn, og at de fikk en smell for det. Jeg la merke til det fordi de holdt til like nedenfor der jeg bodde, og der hadde jeg flytta inn i januar 2006 :) Men saken kan jo også egentlig ha skjedd i 2005, men at det ble skrevet om det først i 2006, eller noe sånt.
 

Tetto

Medlem
Et spørsmål til her - ser på f.ex. Regnskapshjelp*|* Lønn til arbeidende aksjonærer at det er ved innslag av toppskatt at grensa går for når det lønner seg med utbetaling av utbytte vs lønn, men vil det si at det da lønner seg å ta ut lønn opp til denne grensa, og så at det er det bare er det OVER dette som bør utbetales som utbytte? (hvis man ser bort fra faktorer som f.ex. max grunnlag på folketrygden osv)

Toppskatten slår inn på 509.600. Det maksimale beløpet (6G) man kan få dekket av NAV for sykepenger og foreldrepenger er 511.470. Taket på pensjonsopptjening er litt høyere, men selv om tar trygderettigheter med i beregningen er det nok mest lønnsomt å ta ut lønn opp til 509.600.

Jeg kan ikke forstå noe annet enn at man bør ta ut alt over dette beløpet som utbytte, men det har jeg ikke sett så nøye på. Så fort man overstiger toppskattgrensen må man betale toppskatt på alt.
 
Sist redigert:
A

aabbcc

Guest
Toppskatten slår inn på 509.600. Det maksimale beløpet (6G) man kan få dekket av NAV for sykepenger og foreldrepenger er 511.470. Taket på pensjonsopptjening er litt høyere, men selv om tar trygderettigheter med i beregningen er det nok mest lønnsomt å ta ut lønn opp til 509.600.

Jeg kan ikke forstå noe annet enn at man bør ta ut alt over dette beløpet som utbytte, men det har jeg ikke sett så nøye på. Så fort man overstiger toppskattgrensen må man betale toppskatt på alt.

Det er vel toppskatt trinn 1 som slår inn da. Trinn 2 er vel rundt 800.000. Jeg husker ikke (og orker ikke å søke opp) de nøyaktige tallverdiene, men mener å huske at trinn 1 gir marginalskatt på ca 44 % og trinn 2 på ca 48 %, så må man legge på arbeidsgiveravgift.

Skatt på utbytte blir 28% i tillegg til skatt av overskudd som også vel er 28%, ca 48% tilsammen.

Jeg har regnet på dette en gang og mener at man havner rett over 50% når man er mellom trinn 1 og 2 som marginalskatt og arb.avg.. Og ca 55% når man er over trinn 2.
Så før trinn 2 er forskjellen ganske liten, men over trinn 2 begynner det å bli snakk om forskjeller man merker.

Jeg tror jeg ville lagd meg et sted rundt 600-700.000 i lønn dersom jeg skulle jobbet som AS, passe på å få maks i forhold til trygdegoder og pensjonssparing, men ikke gå over trinn 2.

Hvis noen andre har mer nøyaktige tall er det veldig interessant om de tar seg bryet med å dele. :)
 
A

aabbcc

Guest
Klarte ikke å dy meg. Med mindre jeg har gjort noen regnefeil er dette riktig avgifter basert på 2013 satser.
Lønn og arbeidsgiveravgift
Mellom trinn 1 og 2: 51,6%
Over trinn 2: 54,3 %

Utbytte 48,2 %

Trinn 1 509.600
Trinn 2 828.300

Fant ikke satser for 2014, men det er kanskje ikke helt avklart enda?
 

Steve Cash

Medlem
Jeg har ikke tid til å se nøye på dette nå, men jeg kunne heller ikke helt dy meg.
Marginal skatt hvis en har toppskatt trinn 1 som lønnsmottaker er 44,8 i 2013.
Alminnelig skatt 28 % + trygdeavgift 7,8 % + toppskatt trinn 1 9% = 44,8.
Som næringsdrivende får en 28 + 11 + 9 = 48.
Skatt av utbytte samlet for selskap og mottaker: 28 % for selskapet pluss (100-28)*28 for lønnsmotter blir 48,16 %.

I 2014 senkes alminnelig skattesats til 27%, så det blir litt andre tall.

Og så er det igjen dette med at lønn gir fradrag i selskapet, men så får en arbeidsgiveravgtift som også er fradragsberettiget. Pluss alt det andre: Feriepengegrunnlag og trygderettigheter etc. av lønn.
 

Tetto

Medlem
Ja, da avhenger det av om man ønsker maks pensjonsparing eller mest mulig her og nå. Jeg har ikke så store personlige utgifter og klarer meg fint med 509 tusen i året. En mulighet da kan være å investere overskuddet i aksjer eller lignende, uten å ta de ut av firmaet. Da har man sin egne lille pensjonssparing, samtidig som man har muligheten til å ta ut pengene dersom man har behov for det.
 

Tetto

Medlem
Jeg har ikke tid til å se nøye på dette nå, men jeg kunne heller ikke helt dy meg.
Marginal skatt hvis en har toppskatt trinn 1 som lønnsmottaker er 44,8 i 2013.
Alminnelig skatt 28 % + trygdeavgift 7,8 % + toppskatt trinn 1 9% = 44,8.
Som næringsdrivende får en 28 + 11 + 9 = 48.
Skatt av utbytte samlet for selskap og mottaker: 28 % for selskapet pluss (100-28)*28 for lønnsmotter blir 48,16 %.

I 2014 senkes alminnelig skattesats til 27%, så det blir litt andre tall.

Og så er det igjen dette med at lønn gir fradrag i selskapet, men så får en arbeidsgiveravgtift som også er fradragsberettiget. Pluss alt det andre: Feriepengegrunnlag og trygderettigheter etc. av lønn.

Du må vel ta arbeidsgiveravgift med i beregningen?
 
A

aabbcc

Guest
Det ser ut som akkurat de samme prosentsatsene som ligger i artikkelen jeg linka til litt oppi her det, så de stemmer sikkert (i og med at det ikke har vært noen endringer på skatteprosentene de siste årene før nå hadde det jo vært snodig om totalene hadde endra seg) ;)

Regnskapshjelp*|* Lønn til arbeidende aksjonærer

For 2014 vil det jo derimot bli litt annerledes.

Haha, den hadde jeg ikke sett. Men når vi kommer frem til samme tall så er det vel riktig, så da kan jeg sette en stor R over beregningene på papirene mine. Som å være tilbake på skolebenken.
 

Steve Cash

Medlem
Du må vel ta arbeidsgiveravgift med i beregningen?

Ja, det har jeg tatt i betraktning, selv om jeg ikke har regnet ut kroneverdi av eksemplene, bare skatteprosent. Dessuten må en også ta hensyn til andre kostnader som påløper ved lønn, pensjonsforsikring osv. osv. Videre må en ta i betraktning at alle kostnadene som tilhører selskapet er fradragsberettiget ved lønn. For å få et helt riktig bilde må en sette opp regnestykke med tall i hvert enkelt tilfelle. Men det er det folk som har gjort på forskjellige websider, så jeg lar saken ligge for min del nå og går tilbake til jobben.
 
Topp