Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Merverdiavgift, eller ikke merverdiavgift, det er spørsmålet

TorsteinO

Art Director & grunder
Hmmm... Noen som har noen innspill her, lurer egentlig på om jeg bør ringe skatteetaten eller noe, men kanskje dette egentlig er soleklart og det bare er jeg som forvansker det unødvendig:

Greia er at jeg har en leilighet som jeg har leid ut etter at jeg flytta sammen med dama, og siden vi dessverre rakk å leie den ut akkurat litt for lenge, så må jeg skatte av overskuddet når jeg selger den, og da vil jeg selvsagt minimere tapet her så mye som mulig.

Siden jeg må skatte av overskuddet når jeg selger, og har skattet av overskuddet fra utleie, så må jo det bety at det regnes som næring. Samtidig er jeg mva-registrert, og både megler, fotograf og boligstylist krever jo også inn mva... så kan jeg da kanskje trekke fra disse i mva-regnskapet mitt?

Høres dette totalt klin hakke gæærnt ut, eller tenker jeg rett?
 

mikaelt

Medlem
Jeg er ikke 100% sikker på dette, men tror ikke du får tilbakebetalt mva i regnskapet ditt. Da må du i så fall føre leieinntektene dine i regnskapet også, slik at det er firmaet ditt som leier ut leiligheten.

Hvis du har leieinntekter som privatperson på over 20000kr så regnes det som næring. Da skal du fylle ut et eget skjema til skatteetaten som omhandler dette.. Der kan du føre alle utgiftene i forbindelse med boligen og dermed vil det forminske overskuddet, ergo mindre skatt.
 
Så lenge en leier ut 5 eller mindre leiligheter anses det ikke som næring. Forskjellen på næring eller ikke er hvor mye du skatter av overskuddet, dette er fastsatt i en del dommer. Tror det har vært opp i høysterett. I næring skatter opp til ca 50 % av overskuddet, utenfor næring skatter en 28 %.

Av det du sier så er du utenfor næring og får derfor 28 % skatt av overskuddet.

Merverdigavgift er totalt uaktuelt i dette tilfelle om det er en privatperson som leier. For å kunne ha lov til å beregne MVA på utleieinntekten må du være frivillig registrert for fast eiendom og leietaker må kunne føre fradrag for MVA. En kan ikke, så lenge en ikke er frivillig registert, trekke fra MVA på inngående faktura vedrørende leiligheten, det er rett og slett ikke lov.

Angående skjemaveldet fra Skatteetaten er det et eget skjema for utleie av fast eiendom. Se mer her:
Skatteetaten - Utleie mv. av fast eiendom
Her kan en trekke kostnadene fra leieinntekten. 20.000kr grensen som nevnt i tidligere tråd gjelder, kommer du ikke over denne er leieinntekten skattefri.

Det har ikke noe å si om du driver enkeltpersonforetak eller ikke.

"Kjekt" lesestoff:
Skatteetaten - Skatt ved utleie av bolig og fritidseiendom
 
Sist redigert:
Topp