Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Merverdiavgift: Utenlandske bedrifter som fakturerer med MVA - hvordan føre?

TheMort

New Member
Hei!

Jeg har støtt på et problem her jeg sitter med Skattemelding for merverdiavgift.

I 2017 var det et par av "mine" utenlandske selskaper, GoDaddy og Apple, som begynte å fakturerer norsk MVA på tjenestene sine, og jeg er ikke kar om å finne ut hvilke poster jeg da skal legge disse inn i.

Tidligere ville jo disse falt inn under "Post 12 Tjenester kjøpt fra utlandet, og beregnet avgift 25 %" - men om jeg skulle lagt de der nå, vil jeg jo måtte betale den merverdiavgiften 2 ganger.

Så langt jeg kan se er det heller ikke noe sted disse kan trekkes fra, er det noen som kan hjelpe til?

"Post 17 Fradragsberettiget innførselsmerverdiavgift 25 %" kan jo ikke inneholde et tall som er høyere enn post 9 og 12 tilsammen - så der er man like langt.
 

TheMort

New Member
Sjekk faktura etter et norsklignende org. nr - mange av dem er registrert med representant i Norge (og da har du "vanlig" fradragsrett for mva).

Takk for bra svar!

Apple hadde sakene i orden, "MVA-registrert i Norge, nr. NO897858002".

Dessverre hadde ikke Godaddy det - betyr det rett og slett at man ikke får momsen tilbake det da?
 

nick20000

Member
Har du spurt GoDaddy? De kan jo ikke fakturere MVA uten å være registrert (evt ved representant).
I såfall er det ikke MVA du har betalt men et 25% gebyr.
 

TheMort

New Member
Har du spurt GoDaddy? De kan jo ikke fakturere MVA uten å være registrert (evt ved representant).
I såfall er det ikke MVA du har betalt men et 25% gebyr.

Ja, det er MVA - så jeg må nok bare spørre ja.

Jeg skal si fra hvis jeg får et vettugt svar - jeg tipper det er flere enn meg her som har GoDaddy-bilag i regnskapet!
 
Topp