Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Mikrojobb tjeneste

hausky

New Member
Hei, er det noen regnskapsførere her eller noen med litt peiling på regnskap som kan hjelpe meg?

Lurer på hvordan man fører regnskap når man driver lignende sider som fiverr.com?

1. Altså frilanseren legger ut en tjeneste/jobb på min nettside

2. Kunden betaler for tjenesten og pengene kommer på min konto, jeg tar en viss prosent si 20% av summen. Si jeg bruker stripe som betalings løsning så tar også de 2,4%.

3. Frilanseren tar ut sin fortjeneste på 80%, men pengen kan bli på min konto i x antall dager.

Hvordan skal jeg føre dette i praksis. Skal jeg fakturere kunden som normalt, og må jeg evt fakturere med mva?
Lurer også på hvordan jeg skal betale til frilanseren hvis han ikke fakturerer meg.
 

Steve Cash

Medlem
Dette er ikke så enkelt å svare på med de opplysningene som foreliger. Med fare for å rote meg inn i en lang korrespondanse, så prøver jeg å avklare litt.
Det som er interessant er hvem som er ansvarlig oppdragstaker, dvs. hvem har ansvaret for at oppdraget blir utført, hvem skal kunden klage til eller søke garanti hos hvis nødvendig. Eller sagt på en annen måte, hvem er ansvarlig hvis jobben må gjøres på nytt? Du eller frilanseren? Hvis det er deg skal du fakturere kunden for hele jobben med mva (så fremt det er en mva-pliktig tjeneste og du er mva-registrert). Hvordan pengestrømmen går og hvilken betalingsløsning du bruker er mindre interessant

Hvis det er slik som beskrevet over skal du betale frilanseren lønn som i et lønnsforhold, eller han skal sende deg en momsfaktura avhengig av om han driver næring eller ikke (og det kan være en lang diskusjon å finne ut).

Hvis det er frilanseren som er ansvarlig oppdragstaker blir du mer en formidler og faktura skal antakelig gå fra frilanser til oppdragsgiver.

Du må begynne med å avklare dette, og deretter kan dette bli noen vanskelige vurderinger. Korrekt sted å henvende seg for avklaring er egentlig skatteetaten.
 

hausky

New Member
Så nå at det ikke var så klart, det er meningen at Frilanseren skal være ansvarlig for oppdraget.
Jeg opptrer kun som en formidler, med en betalingsløsning for kunden. Takker for gode råd sålangt!
 

Steve Cash

Medlem
Hvis jeg skulle gi et fullgodt svar på dette så måtte jeg lete fram en del informasjon, det har jeg dessverre ikke tid til akkurat nå. Det finnes en webside som heter http://frilansinfo.no/
der du muligens kan finne noe relevant.

Men jeg vil anta at hvis frilanseren skal være oppdragstaker så skal denne sende faktura til kunden, hvis han/hun er næringsdrivende. Hvis vedkommende ikke driver næring så kan det kanskje være snakk om skattefri inntekt inntil fastsatt grense for arbeid i oppdragsgivers hjem, eller det kan være lønn eller honorar fra en bedrift. Og dernest så skal du stå for innkreving av pengene og beregne deg en provisjon. jeg tror at en den provisjonen er mva-pliktig, men jeg har heller ikke sjekket det. Pengene som oppdragstaker skal ha må du midlertid føre mot en avregningskonto mens de står inne hos deg.

Dette svaret bærer litt preg av synsing, men sortér spørsmålene og henvend deg til skatteetaten, de hender de gir gode svar. Hvis dette har noe til omfang så kan du også koste på deg en time hos en regnskapsfører eller revisor, men finn en som har erfaring på slik drift som du planlegger.
 

hausky

New Member
Takker for svar! Har bestilt en time med regnskapsfører så håper på å få noen mer konkrete svar.
 
Topp