Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Moms ikke krevd inn og ikke betalt

Msites Ltd

Livsnyter
Det kan godt hende, men jeg vil tro skatteetaten vil kikke deg litt i kortene samtidig? Du kan jo tross alt ikke drive lovlig uten å legge MVA på fakturaer du sender ut - dersom du oppfyller omsetningskravet til det.

Jeg har lest mange ganger i avisen om bedrifter som har fått flere hundre tusen i "MVA-regning" etter å ikke ha registrert seg i MVA-registeret, men disse førte stort sett ikke regnskap heller. Uansett; jeg vil jo tro at skatteetaten sjekker opp dersom MVA-rapportering uteblir, tror du ikke?

Nå er det forskjellige enheter som driver med de forskjellige oppgavene, og det er ikke alltid de er like godt koordinerte i forhold til slike saker. Og, skal man etterforske enhver liten sak, så blir det et enormt ressursforbruk på saker som sannsynligvis ikke fører noe sted.

Rapporterer man ikke mva oppgavene, vil man som tidligere nevnt få en skjønnslignet regning, og deretter vil man bli slettet fra registeret.

Jeg er rimelig sikker på at de ikke etterforsker hver sak av denne type. Jeg vil tro de kun etterforsker der de har grunn til å tro at det er snakk om store unndragelser av mva.
 

princemild

New Member
Har ikke hatt noen inntekt på firmaet på et par år og har ikke hørt noe fra skatteetaten/mvaregistreret angående saken. Inntekten på firmaet under perioden var ca 500.000 kr eks moms:D over 2 år.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
hvis inntektene var 500.000 ex.mva, som han sier, så blir det 125.000 jo...

500.000 x 0,25 = 125.000. Så vil det variere med opptil 12500 avhengig av hvordan fakturaene var akkurat i området rundt de første 50.


Hvis det derimot blir tolket som at de 500.000 var ink.mva, så blir det 100.000. Men gudene veit hvordan de gjør akkurat det der.

Hvis firmaet som leide han inn er litt samarbeidsvillige, og de er mva-registrerte selv, så vil det jo ikke koste dem noe å gjøre dette veldig mye enklere for han.
 
Sist redigert:
Topp