Kjapp og trygg hosting for Wordpress

MVA - 10 mars

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Det er akkurat den biten jeg gruer meg til - å legge inn alt på altinn. Ikke noe rart man må ha en lang utdannelse og statsautorisering for å skjønne de greiene. Noen lettleste guider noe sted (ingenting fra det offentlige er lettlest)?
 

zapotek

Medlem
Stemmer det Pong (ihverfall tidligere år). Det jeg stusser på er at Skatteetaten ikke har sendt ut momsoppgaven pr. post med giro på som tidligere. Finner det jo på Altinn, men likevel... Noen som har fått brev i posten i år?
 

metallian

Medlem
At man ikke får noe til betyr ikke nødvendigvis at det er vanskelig :eek:

Det som irriterer meg er at definisjonene er så snevre at man veldig fort blir usikker- f.eks ved krav til dokumentasjon på inntekter fra utlandet som diskutert i flere tråder her...
 
Det er akkurat den biten jeg gruer meg til - å legge inn alt på altinn. Ikke noe rart man må ha en lang utdannelse og statsautorisering for å skjønne de greiene. Noen lettleste guider noe sted (ingenting fra det offentlige er lettlest)?

Mva-oppgaven er ganske enkel. En side med tall, that's it. Har du et godt regnskapsprogram får du sannsynligvis alle disse tallene fra systemet (jeg har et relativt dårlig regnskapsprogram og jeg får likevel alle disse tallene fra systemet), men feltene er egentlig ganske selvforklarende (det er de samme feltene som på papirskjemaet: Hvor stor omsetning har du, hvor stor del av dette er utland, hvor stor del er fritatt for mva, hvor mye har du tjent i hver momsklasse, hvor mye moms har du betalt i hver momsklasse). Har du først tallene er det bare å punche dem inn.
 

Tonny Kluften

Administrator
Syns MVA-oppgaven er lett å fylle ut på Altinn faktisk. Den ligger klar til å fylles inn når man logger seg inn og det er kun èn side. Når man har levert får man beskjed om kontonummer og KID-nummer. Og sum selvfølgelig. (det vanskeligste med dette er å logge seg inn på Skandiabanken og betale 50000 til staten :D ).
 
Sist redigert:

TorsteinO

Art Director & grunder
*******, dette var ******* dårlig timing på å bytte mobiloperatør (bruker iphone), jeg trodde egentlig ikke at det skulle være noe problem å bytte, men det var det selvsagt. Nå må jeg plutselig jailbreake og f**n veit hva for å få tilsendt engangskoder så jeg kan få logga inn på fordømte altinn. Ordner ikke dette seg ganske pronto tror jeg det blir en løpetur ned på clas ohlson for å finne en cheap-o-mobil så jeg bare kan få de kodene.
 

Bjørnar

Gründer
... og DER var min også levert inn. urovekkende enkelt, egentlig, så lenge man har call på regnskapet. jeg starta i går med en bærepose med regninger, kvitteringer osv, og endte opp helt ok. til og med Altinn fungerte ut av boksen i kveld, noe som overrasket meg kanskje mest.

jeg sier det samme som jeg sa i fjord: nå skal jeg begynne å få litt mer oversikt kontinuerlig, og ikke skippertak...
 
Har begynt 2010 fantastisk mye bedre, full oversikt fra januar av og skal fortsette slik ut året! For 2009 var et salig rot, noe ala det Bjørnar fortalte om: bæreposer, litt her og der, kvitteringer og regninger, hulter til bulter og null system... Har ikke lyst til å gjenta det neste år for å si det mildt.
 

Ståle

Medlem
...Og der var min levert og betalt. Enda 15 minutter til overs. :) Som de over meg sier, i år skal det bli bedre, og det skal føres etterhvert. Skippertak er en uting egentlig.
 

sKrud

Meget sliten student
Dette gjelder ikke for den som bruker DnBnor sin nettbank for bedrifter...Jeg skulle legge denne inn tidligere i dag kl. 1550 for å være helt nøyaktig.. Men neida...Den vil ikke få "stemplingen" at den er betalt 10 mars, men 11 mars..Alle betalinger som skal skje med dagens dato må nemlig være registrert før kl 1230 (!). hva byr dere? Vi er i 2010... Skandiabanken har, siden de åpnet, latt kundene registrere fakturaer helt til det faktisk er ny dato...
Alt dette er selvfølgelig laget slik at DnBnor kan bruke deres "Ekspress betaling" til 120kr..

For de som vil lese mer om disse latterlige reglene til Dnb kan dere se her: http://bit.ly/b7Knxj

Mulig det ikke er så rart når man ser hvilke folk som jobber i med dnbnors nettløsninger: Ole Irgens fra Vital | 49studio.com (en gammel kjenning)

Ble veldig off topic nå..men skjønner bare ikke at det er mulig..

Btw, dette var svaret jeg fikk av Irgens på twitter:
@sKrud_ vi forholder oss til frister fra BBS, så enkelt er faktisk det.
 
Topp