Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Mva avgift..

Delta-09

Medlem
Hei,

Jeg har et spørsmål som jeg har fundert litt over. Hvis jeg gjør oppdrag, sender faktura som da det også er mva på, lar innbetalingene skje på min private konto, og aldri betaler mva, eller melder fra om at jeg har gjort noe som helt. Altså kjører et null regnskap.

Dette er jo noe da som aldri vil bli oppdaget? Altså sånn er det jo blitt gjort i flere år.. Noen som har en god forklaring på dette?
 

Dag Frogner

Supermedlem
Hvis du stadig får passe store beløp inn på privatkontoen din, tipper jeg at banken fort fatter mistanke og varlser skattemyndighetene slik de er pliktige til å gjøre.

Du kan sikkert slippe unna med dette en stund, men du kan også bli oppdaget å få bøter av den mer uhyggelige sorten og/eller fengselsstraff.

Hvis du allerede har gjort dette en stund, burde du ta kontakt med skatteetaten og legge deg paddeflat asap...
 
Sist redigert:

adeneo

Medlem
Dersom du ikke er registrert i enhetsregisteret og merverdiavgiftregisteret, og sender faktura med mva, bør de du sender faktura til strengt tatt oppdage dette, og de er vel til dels medansvarlig i verste tilfelle.

Sannsynligvis blir ikke slikt oppdaget, men dersom en av de selskapene du fakturer får bokettersyn, vil ofte fylkesskattekontoret oppdage at noe ikke stemmer, og også utføre et bokettersyn hos deg, som fører til at du blir tatt for unndragelse av merverdiavgift, og straffen for selv den minste svindel av kroner som skulle gått til Staten sidestilles selvfølgelig med lignende alvorlige overgrep, slik som voldtekt og drap, og er ofte noen år bak lås og slå.

Vanlig straff for mindre forsettelige overtredelser kan ofte være en tilleggsavgift på 100%, altså de dobler beløpet du opprinnelig skulle betalt, samt inntil tre måneder i fengsel.
Grovere overtredelser, og det var vel en gang i verden en grense på rundt 60 lapper eller noe slikt før det automatisk ble ansett som grovt, straffes som bedrageri etter straffeloven, og i tilfeller hvor det er snakk om regnskapsjuks brukes selvfølgelig den strengeste paragrafen, 271 :

Grovt bedrageri straffes med fengsel inntil 6 år. Bøter kan anvendes sammen med fengselsstraffen. Medvirkning straffes på samme måte.
Ved avgjørelsen av om bedrageriet er grovt skal det særlig legges vekt på om handlingen har voldt betydelig økonomisk skade, om den skyldige har foregitt eller misbrukt stilling eller oppdrag, om han har forledet almenheten eller en større krets av personer, om han har bokført uriktige regnskapsopplysninger, utarbeidet uriktig regnskapsdokumentasjon eller uriktig årsregnskap, eller om han vitende har voldt velferdstap eller fare for noens liv eller helbred.
 
Sist redigert:

Delta-09

Medlem
Jeg er registrert i enhetsregisteret og mva registeret... Men det som er her er at jeg har ikke latt summen av oppdrag gå inn på bedriftskontoen, men på privatkontoen for å slippe det regnskapstullet...
 

Dag Frogner

Supermedlem
Hvis du ikke liker regnskap, kan du jo sette det bort til en regnskapsfører?

Hadde jeg vært deg, hadde jeg fulgt rådet mitt om å innrømme dette med en eneste gang, før dette blir oppdaget, for det blir det mest sannsynlig til slutt.

Og hvis du driver ENK trenger du ikke egen konto til firmaet, da deg som privatperson og ditt ENK er samme enhet for skattemyndighetene.
 
Sist redigert:

Delta-09

Medlem
Er det at med regnskapsfører, som jeg prøvde første året, så får jeg plutselig gjeld og må ta opp lån for å ha regnskapsfører. Altså ut og inn av kontoen min går det jo store summer hele tiden og gjort det ihvertfall i 20 år. Jeg kjøper elektronikk og varer fra utlandet som jeg igjen selger i norge som privatperson og tjener store summer. 1 måned kan jeg jo ha fått inn 100 000 plutselig, neste mnd ingenting og alt ut i lån og gjeld og neste mnd igjen kan plutselig 200 000 plinge inn igjen. Sånn har jeg drevet med privatsalg da i flere år...

Derfor jeg lurer litt på om hvordan forskjellen kan bli da om man gjør sånn med et firma.. Som beløpet plutselig er MYE mindre enn privatkjøp og salg på finn.no
 

Delta-09

Medlem
Hmmm, men jeg skjønner faktisk ikke helt hvorfor jeg f.eks ikke kan kjøpe og selge varer som privatperson. Kjøper du ei gullklokke til 10 000 på nett, og selger for 60 000, så står det jo at du plutselig på en dag gikk 50 000 i pluss, og det er jo ikke ulovlig..
 

metallian

Medlem
Hmmm, men jeg skjønner faktisk ikke helt hvorfor jeg f.eks ikke kan kjøpe og selge varer som privatperson. Kjøper du ei gullklokke til 10 000 på nett, og selger for 60 000, så står det jo at du plutselig på en dag gikk 50 000 i pluss, og det er jo ikke ulovlig..

Jo når det er næring så er det faktisk ulovlig.....og med disse summene så er det jo næring dette her.
 

Delta-09

Medlem
Men dette er jo kun en hobby for å si det sånn.. Jeg har jo fast jobb også ved siden av som jeg tjener MYYYE mere på og som jeg selvsagt skatter osv av.. Men de kaller det næring når man kjøper og selger som hobby og privatperson?
 

Delta-09

Medlem
Ok, ups... Kanskje litt dumt å ikke har spurt her f.eks for lenge siden da.. For sånn har jo jeg drevet i minst 10 år.. Altså med de summene.. Mange ganger så har det jo gått inn rundt 200 000 i mnd.. Men også ut rundt 100 000.. Så på nettbanken i stad og ser jeg ligger på rundt 138 000 ut i mnd.. Og dette er KUN på privatkjøp.. Og det har det vært så lenge jeg kan huske..

Men på bedriften så går det liksom ikke inn mere enn kankje 50 000 i året. Og så går det 2 år uten 1 krone i inntekt..
 

adeneo

Medlem
Kjøper du ei gullklokke til 10 000 på nett, og selger for 60 000, så står det jo at du plutselig på en dag gikk 50 000 i pluss, og det er jo ikke ulovlig..

Nei, det er ikke det dersom du gjør dette en enkelt gang, og tjener noen kroner.
Dersom det derimot foregår slik handel regelmessig, så er det heller ikke ulovlig, men næringsvirksomhet, og ditt tilfelle er det vel ingen tvil om at du oppfyller kravene :

Vilkårene for at slik aktivitet anses som skattepliktig virksomhet er ikke fastsatt
ved lov, men har utviklet seg gjennom retts- og ligningspraksis.
Hovedvilkårene er at den aktiviteten du driver
  • tar sikte på å ha en viss varighet
  • har et visst omfang
  • er egnet til å gi overskudd over tid
  • drives for skattyterens regning og risiko

Et spørsmål som er aktuelt i enkelte oppstartstilfeller, er om aktiviteten er egnet til å gå med
overskudd over tid, eller om det er en ren underskuddsaktivitet i økonomisk forstand. Typisk
gjelder dette aktiviteter som etter sin art ofte drives som hobby, også når du mener å starte en virksomhet.

Alle som driver skattepliktig virksomhet og har en samlet driftsinntekt som overstiger kr.
50 000, har plikt til å føre regnskap etter reglene i bokføringsloven fra oppstartsåret, og må
levere Næringsoppgave 1 sammen med selvangivelsen.

Du er med andre ord å betrakte som næringsdrivende, og du er pålagt å betale mva og skatt av det du tjener.
Dersom du har drevet slik i 20 år, men flere hundre tusen inn/ut av privatkonto hver måned, ville jeg nok tatt Dag's råd, og forhåpentligvis har du stuet vekk noen av disse kronene på Cayman slik at du kan oppholde deg der, eventuelt så er vel troll alltid velkomne i Jotunheimen ?
 

Delta-09

Medlem
Nei, det er ikke det dersom du gjør dette en enkelt gang, og tjener noen kroner.
Dersom det derimot foregår slik handel regelmessig, så er det heller ikke ulovlig, men næringsvirksomhet, og ditt tilfelle er det vel ingen tvil om at du oppfyller kravene :

Vilkårene for at slik aktivitet anses som skattepliktig virksomhet er ikke fastsatt
ved lov, men har utviklet seg gjennom retts- og ligningspraksis.
Hovedvilkårene er at den aktiviteten du driver
  • tar sikte på å ha en viss varighet
  • har et visst omfang
  • er egnet til å gi overskudd over tid
  • drives for skattyterens regning og risiko

Et spørsmål som er aktuelt i enkelte oppstartstilfeller, er om aktiviteten er egnet til å gå med
overskudd over tid, eller om det er en ren underskuddsaktivitet i økonomisk forstand. Typisk
gjelder dette aktiviteter som etter sin art ofte drives som hobby, også når du mener å starte en virksomhet.

Alle som driver skattepliktig virksomhet og har en samlet driftsinntekt som overstiger kr.
50 000, har plikt til å føre regnskap etter reglene i bokføringsloven fra oppstartsåret, og må
levere Næringsoppgave 1 sammen med selvangivelsen.

Du er med andre ord å betrakte som næringsdrivende, og du er pålagt å betale mva og skatt av det du tjener.
Dersom du har drevet slik i 20 år, men flere hundre tusen inn/ut av privatkonto hver måned, ville jeg nok tatt Dag's råd, og forhåpentligvis har du stuet vekk noen av disse kronene på Cayman slik at du kan oppholde deg der, eventuelt så er vel troll alltid velkomne i Jotunheimen ?

Sarkastisk... Er jo litt merkelig da når et tilogmed HAR blitt ettersyn på kontoen min ved flere anledninger.. Altså når det kommer til skatteoppgjør..

Er flere ganger jeg har fått igjen rundt 150 000 på skatten, og flere ganger det har vært snakk om STORE fratrekk i kjøreutgifter og sykdomsutgifter.. Når det samtidig da er penger som går inn og ut i form av privatkjøp, så burde jo dette vært sagt ifra om litt før....
 

adeneo

Medlem
Da er det sikkert i orden, de eneste som kan svare på det er det lokale skattekontoret, så da må du nok ta kontakt med de, og forklare situasjonen, så ordner det seg sikkert!
 
Topp